|
Sida 12 av 12
|
|
|---|---|
|
650 rpm (M52) är något jag läst någonstans och jag tycker det stämmer med vad varvräknaren anger. Men jag kan tänka mig att de höjt detta, för det är verkligen aldeles för lågt. Någon möjlighet att justera tomgångsvarvtalet har jag inte hittat, men jag skulle göra det mer än gärna. Jag kör mest landsväg och bryr mig inte det ringaste om tomgångsförbrukningen. Min tomgågnsreglering är också "stark" om den får tid på sig, för "snabb" är den som sagt inte. |
|
|
Jag har tagit bort ventilen nu. Har även luftat/bytt vätskan i kopplingssystemet. Herrejösses vilken skillnad!!! Fast inte så mycket när man kör iväg tycker jag, däremot växlingen från ettan till tvåan, eller egentligen alla växlingar. Dock tycker jag nästan den blev för lättrampad. (Koppling+svängjul byttes för 3000 mil sen så den var redan distinkt i "trampet/dragläget" med CDV). Men jag misstänker att kopplingen inte kopplade ur riktigt förut/var i behov av luftning för plötsligt har växellådan blivit som smör!! Det går riktigt jäkla lätt att slänga i växlarna! Det har jag bara upplevt efter riktigt hård körning (=varm växellåda) förut. Har svårt att se att det har med CDV att göra då den inte begränsar rörelsen, bara hastigheten på rörelsen. Nu kan jag tänka mig att sätta dit växellänkaget från 545 för kortare rörelse (har monterat den kortare ZHP-knoppen tidigare och tyckte att "tyngre vill jag inte ha", men nu är den lätt igen). :) Vad jag vet varken byts vätskan eller luftas kopplingen om man servar bilen hos BMW. Jag bytte bromsvätska på BMW för två år sedan men att byta i kopplingen "ingår inte i bromsvätskebyte", nu gjorde jag det själv. Ni som tagit bort CDV har ju också varit tvungna att lufta efteråt, har ni märkt någon skillnad i växellådan, att det går lättare att föra spaken genom växlarna? |
|
|
Marin Jag upplever att min låda blev lättare på något sätt(placebo??) Sen att kopplingen blev lättare och det klassiska hacket där dragläget kommer i kopplingen är nästan borta och den är mer linjär om man säger så när man tampar ur. Jag är iallfall mycket nöjd. |
|
|
Nej, jag reflekterade inte över att växlarna gick i lättare. Endast att "känseln" i kopplingen förbättrades. Jag tryckte inte i någon ny vätska genom luftnippeln när jag bytte, så jag hade till en början lite svampig koppling. Men efter någon vecka tyckte jag den var bra igen. Växlingskänslan i BMW är lite av en "mixed bag". Man har ju läst om hur jäkla sköna de är. Visst, känslan av att vara i direktkontakt med maskinelement finns där. Men, den känslan finns även i Volvo 240. Men det finns andra egenskaper som är mindre imponerande. T.ex. är det förvånande att en bil som är känd för att vara "sportig" har så långa slag. Speciellt med tanke på hur låga krafterna är. Så att byta länkage för kortare slag låter helt rätt. |
|
|
Jag tar tillbaka hela min eufori nu när jag kört ett tag! Måste ha varit att bilen stått och myst i varmgarage samt motorvärmaren till 75C vid start = varm växellåda också = växlingar som smör. Märker egentligen inte någon skillnad vid start på ettan eller under normal körning i allmänhet. Kanske är det lite lättare att få till en smidig växling. Den skillnad som finns är att vid väldigt snabb (men feltajmad) växling dunkar det till i bilen istället för 0,05 sekunders slir. Samt att man får tänka sig lite för vid riktigt snabba parkerings/vändningsmanövrar framåt-bakåt-framåt eftersom att kopplingen verkligen nyper till om man råkar släppa upp lite för snabbt/långt. Förutom gick det att "rycka upp/trycka ner" för att ta ett lagom 2-meters skutt utan att kopplingen högg. |
|
|
Jag förstår att CDV´n bara kan plockas bort på t.ex E39 (nippeln har samma gänga som CDV´n) Men hur fungerar det med den plast-DCV som sitter på E90 med klickfäste? Kan man bara plocka bort CDV´n, eller måste man beställa Zeckerhausens ersättnings-CDV? Mvh /Pix |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.