|
Sida 11 av 12
|
|
|---|---|
|
Borrade ur min CDV på E39:an idag! Till de som tvekar inför att ta bort / borra ur skiten kan jag bara säga: Tveka inte - bara gör det!!! Bilen blev så fantastiskt mycket trevligare, nästan så den krympte en meter - den känns helt enkelt mindre och lättare... /Magnus, BMW CS # 07317 Den Gröne: Länk |
|
|
Efter att ha läst igenom denna tråden så har jag har bokat tid för att få min CDV bort plockad då jag är lite osäker på luftningen av systemet så jag lämnar in den till en mekaniker. Så om två veckor är min borta också! Är nyfiken på hur det kommer kännas. |
|
|
Richo fanns det på M5an oxå?Har du tagit bort din? mvh |
|
| Någon som kan rekomendera en verkstad i sthlm för jobbet? Jag frågade på BMW för att bilen ska in hos dom nästa vecka men dom sa att vi gör inte sånt. | |
|
Jag fick bort min ventil för två veckor sedan nu och jag kan bara säga som alla andra att det gjorde verkligen skillnad. Tycker kopplingen blev mer direkt och mer känslig för dragläge så man har full koll nu. |
|
|
Det är inte något annat fel på kopplingen i grunden när man har detta beteendet ? min förra 523iM -99 var inte sån här men 525an verkar lite känsligare, någon som bara testat lufta kopplingen utan att tagit bort cdv ventilen? För luftat är ju något som alla gjort som tagit bort den. Kan med tycka min är lite dum på ettan och tvåan ibland när jag inte kört den på ett tag, men så fort jag kört lite mer igen så är det inga större problem att köra mjukt och fint från start. Men sambon som kör den mera sällan tycker den är lite svår att få till starten med bra. Länk |
|
|
Min cdv borttagen idag,,vilken skillnad alltså.känns numera kopplingsmässigt som en liten motorsvag framhjulsdriven bil.när man skall iväg dvs..inga ryck.1--->2 som det var förut. inget slirande när man växlar ned vid omkörning från 5-->3 och sliter i 3:an. förstår liksom inte vitsen med en cdv överhuvudtaget.den gör ju bara körningen ryckigare och måste defenitift slita ut hardyskivan och kopplingen snabbare än mot en bil med bortagen cdv, |
|
|
Får ställa mig i skaran med borttagen CDV med nu faktiskt, fick bort den i går och ni har verkligen rätt man ångrar det verkligen inte; mycket bättre känsla!! Länk |
|
|
Alltså vilken guldtråd. Fattar inte att jag inte sett denna förrän nu. Har en nyinköpt 523:a från -00 och har tyckt kopplingen och växlingen känns skum av och till. Känner verkligen igen mig i beskrivningarna. Dock har jag ibland även känslan att trean kärvar lite ibland när jag ska växla ur den, den glider inte ur utan man måste ta i lite för att växla ur men jag tror jag läste i någon annan tråd att BMW-växlarna kan kännas lite mer mekaniska och kräva lite mer kraft än jag är van. Skönt iaf att få bekräftat att det förmodligen inte är något påsmygande växellådsfel utan att bilen i standardutförande beter sig så här. Då är frågan om man skulle provat ta bort ventilen. Vad kan hända om man luftar dåligt (om man skulle göra det själv). |
|
|
Ventilen sitter även på en 523 -96 och jag tog bort den för någon vecka sedan. Luftningen är lite besvärlig. Man måste trycka upp bromsvätska genom avluftningsnippeln upp i behållaren. För riktigt bra resultat direkt, bör man nog ta ner plastflaket under motorn och ta loss slavcylindern så att man kan vrida och vända lite på den. Jag gjorde inte sistnämnda och fick inte systemet luftfritt förrän efter några dagar. (Cylindern sitter bara med två skruvar, det är enkelt om plastflaket inte är på plats.) Kopplingen går betydligt lättare och har numera "känsel" som på andra bilar. Det är lättare att komma på rull med god kontroll och måttligt gaspådrag. Ventilen är helt onödig. Funktionen är att skydda transmissionen från våldsamma ryck när idioter rivstartar genom att trycka ner kopplingen, ge fullgas och sedan flytta kopplingsfoten i sidled så att pedalen flyger upp. För vanliga förare gör ventilen ingen som helst nytta. |
|
| Tog bort CDVn igår på min E39. klämde fast en svetstång på slangen, tog bort ventilen (droppade några droppar vätska), böjde till röret lite å skruva det direkt i slavcylindern, tog bort svetstången, öppna luftskruven så de rann ut några droppar, stängde den. FÄRDIGT :) | |
|
Nu har även jag tagit bort CDV. Vilken skillnad! Skönt att slippa det ryckiga beteendet. Nu ännu nöjdare 540 ägare ;) Mvh /Bruno, Uppsala Länk BMW CS 4657 Alpina CS 111 |
|
|
hmmm. undrar en sak ang luftnigen. Verkar som att många oroar sig över detta. Är det inte som att lufta vilken koppling/bromssystem som hällst? eller har bmw nå special? alt1, Fylla bromsvätska, trycka på en slang på luftnipeln och suga med sug tills det slutar komma luft alt2, Trycka på en slang på luftnipen som du låter gå ner i en flaska i lämplig storlek som du fyllt upp lite bromsvätska(nivån ska täcka slängens ände). Öppna luftnipeln och Koppla tills är luftat. eller alternativet för de som har vänner. Låt din vän pumpa lite och sedan hålla ner kopplingen medans du släpper på luftnipeln. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är precis som på vilken annan bil som helst med hydralkoppling ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Det bästa borde vara att trycka oljan baklänges via luftnippeln? Detta eftersom luftbubblorna vill gå uppåt i röret. | |
|
Efter några starter med min nyköpta 525 fick det vara nog,tog väl ca 5min att plocka bort CDVn.Har inte hunnit prova men tar för givet att kopplingen blir normal nu.Lite bilder här,,, Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Har nu sträckläst hela tråden. När vi köpte vår E39a tyckte jag kopplingen kändes mest som en begagnad koppling brukar kännas, dvs lite som ett "träsk", inte så distinkt/kort dragläge som man kan önska. Bytte koppling och svänghjul (men visste då inget om CDV). Jösses vilken skillnad! Distinkt och bra, mycket tydligare "kraftpuckel" i pedalen just när kopplingen öppnar, kanske pga ny tryckplatta? Bilen hade bara gått drygt 8000mil vid bytet. Har dock märkt att vid snabba växlingar måste man släppa upö pedalen kvickt, att "möta med gasen" har man inget för då det slirar. Men tror en del ligger i egasen, motorn är känslig början av gaspedalen så det är lätt att släppa på varv för tidigt. Har också noterat att om man vid start ger grundgas och släpper kopplingen tiöö dragläge och sedan håller gas och koppling konstant (som man väl brukar göra just medans bilen börjar rulla och kopplongen ska slira) så oscillerar gasspjället! Dvs det sket någon reglering av motorn som inte jag gör. Upptäckte detta då jag satte en mikrofon under huven och körde med lurar. :) Undrar om det är att hela drivlinan svänger och att det görs någon kompenserande reglering eller vad drt kan vara I varje fall, direkt när kopplingen slutar slira upphör regleringen och om man inte då 0,1sek innan har gett ytterligare gas känns det som att motorn dör lite och bilen gungar till. Vore intressant att koppla ur kopplingskontakten så att motorstyrningen inte går in i "launch mode". :) Det är dessuton olika mappningar på gaspedalen på olika växlar. Nåväl, skall byta bromsvätska snart och då ska CDVn bort ändå, vill ändå testa! Klarar man det med framvagnen på pallbockar och bakhjulen på marken? |
|
| Yup, inga problem. Kanske du måste ta bort plastkåpan under men har för mig att det ska vara väldigt lätt åtkomligt. | |
| marin849: Det ska bli intressant att läsa dina iaktagelser då du tagit bort kapilären. Med vanlig gas (ej e-gas) blir det bättre, men det blir långt ifrån bra. Launchproblematiken på M52 är helt klart bilens mest IRRITERANDE aspekt. När man tagit bort kapilären så är kopplingen säkert ok. Men det stora problemet är att M52 har för lågt tomgångsvarvtal. Det är bara 650 rpm, så marginalen mot tjuvstopp är minimal. Det går inte att göra en enda manöver utan att möta med gas och helt allmänt leder det till mycket mer kopplingsslir än på andra bilar (där tillverkaren inte släpper igenom en så överdriven emissionsoptimering). | |
|
Hm, ska det verkligen vara 650? Min M54 har 720rpm som nominell idle speed. Jag har dock höjt den till 760 rpm (justerbart i steg om 10 rpm) eftersom "allt" blir mer vibrationsfritt då, det är nån resonans i avgassytem, kaross etc som försvinner vid +40rpm. Kanske starta ny tråd i ämnet? Jag upplever för övrigt att tomgångsregleringen är kraftfull, dvs belastar man motorn utan gas så gasar den själv, rätt mycket faktiskt, den som är på plågohumör kan köra i uppförsbacke på ettan, bränna/värma kopplingen stillastående utan gas mm, men den hänger inte med om man "glömmer att gasa" och belastar motorn snabbt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.