|
Sida 10 av 12
|
|
|---|---|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Med risk för att repetera en tidigare länk: (men jag tycker den är bra!) Länk /Mattias - som inte har någon CDV att ta bort... |
|
min cdv är borta för gotttttttt det är stor skilnad .det gjorde jag idag och samtidigt byte vexellada olja som blir mycket bra. jag trude det var något fel på min vexellada ,hade lite problem att sätta i backen och 5 var lite skropig , nu efter ingrepet vexlarna går mycket bätre. alex |
|
|
Jaha, ännu en e39 bil utan CDV, eller lock valve som det tydligen heter i ETK. Blev som en ny bil, tack Hasso för ett bra tips. Två teorier till varför BMW sätter dit en sådan här ventil: 1) Man kanske har haft en hel del "haverier" i drivlinan på bilar som körs mycket "aktivt" och där nybilsgarantin fortfarande gäller. Med ventilen på plats lindras det för drivlinan men blir sämre för lamellen. Men om lamellen håller längre än nybilsgarantin ändå... 2) BMW gör som så många andra företag nuförtiden, m.a.o använder sig av 'cost reduction', m.a.o sämre och billigare komponenter i drivlinan som fås att fungera längre med CDV:n än utan. CDV:n kan inte kosta många ören om den masstillverkas exvis i Kina. mvh MW-Guru |
|
|
Jo....Min E39 upplevs nog "mjuk" ändå....tycker bilen i sig är ganska trist måste jag nog säga...Skulle säkert få tillbaka lite av känslan av mekanik om jag tog bort denna "strypning"... Jaja...Sambon kör ju den oftast,så jag kanske ska låta bli ändå pga det :/ Mvh Janne. |
|
|
Får nog bli till att fixa detta så man kan börja "köra" bil igen. Det är ju hopplöst att få igång den från stillastående utan att det "rycker" som tusan. Man kan ju tro att man bara kört automat innan :-). Mvh ChristoferB |
|
|
NGN i sthlm som kan ordna detta på min bil? Har inte kunskap eller mod nog att fixa detta själv. Håller på att bli galen på att den är så svår att komma iväg från start med. /Christofer |
|
|
Har tagit bort otyget. Fick dock trycka in bromsvätska via luftnippeln för att få till det perfekt. Som alla har skrivit förut så är det bara positivt att ta bort CDV. |
|
|
Har läst om detta förut men aldrig trott att det var så alvarligt som folk beskriver... Jag känner igen alla symptom som alla har beskrivit. Svårt att starta mjukt, känns konstigt att växla mellan 1:an och 2:an vid ordentligt gaspådrag, Bilen varvar inte ner när man trampar ner kopplingen och ska växla osv. Kommer ta bort min ventil under helgen så får vi se om det blir nån skillnad. Jag luftar alltid mina kopplingar med en oljekanna så man på så vis trycker in bromsvätska genom luftnippeln på slavcylindern och på så vis blir man av med all luft på en gång. Beemer 4 Life! |
|
|
Ännu en E39 utan CDV, hade precis samma problem med ryckiga starter och växlingar. Läste denna tråden, körde direkt till jobb och tog bort ventilen och nyss hemkommen, blev en helt ny bil! :) Stort tack! |
|
|
Enligt Länk så sitter det CDV även på en M5 e39. Blir nog en modifiering snart för mig med! Mvh. Richard |
|
|
Når man CDV ventilen uppe ifrån huven eller måste man in under bilen ? På en E39 03,a ?? |
|
|
På min E39 -02 sitter den på slavcylindern, dvs under bilen. Det underlättar väldigt mycket om du har en lyft. Du kan inte missa ventilen när du väl är under bilen. Precis vid kopplingen gör röret en liten spiral och sen ser du en liten flänsad grej som röret sitter fast i. Det är samma gängor på nippeln på röret som i slavcylindern så det är bara att skruva loss röret från ventilen och sen ventilen från slavcylinder. Kläm slangen ovanför röret så slipper du tappa ut så mycket olja. Sen är det bara att skruva röret direkt i slavcylindern och lufta kopplingen sen e de klart :) |
|
|
Ok, det får bli framöver, är van att krypa under bilar men det börjar kännas i kroppen dan efter....:-) dottern övningskör så en "normal" koppling vill jag ha! Trodde först att kopplingen var slut eller om jag tappat stinget att köra bil när jag körde lite aktivt men är spik säker på att det är CDV ventilen som ställer till det efter all läsning på forumet........................ |
|
| Jag trodde precis samma sak, att kopplingen va slut :) Men nu kan jag intyga att man kan köra aktivt igen! | |
|
Redpower, vill du att dottern ska få känna på en "normal" bil så ska CDV väck innan hon ens fär känna på bilen. I en annan tråd beklagade jag mig över att min kära hustru inte tycks komma överens med just denna speciella CDV-bestyckade koppling medans jag kanske har litet lättare för att anpassa mig. Hon har inga som helst problem att fixa hantering av Saab 9000 och det blixtsnabba kopplingsingreppet i den bilen, antar att hon helt enkelt bara behöver en direktrespons (precis som jag föredrar om jag får välja). Vid nästa jobb under bilen kommer denna idiotiska CDV att elimineras. Bara för skojs skull i forskningssyfte kommer jag inte att säga att jag gjort något åt kopplingen som hon alltid hatat på den bilen, jag intar ett strikt observeringsläge och kollar helt enkelt hur hon hanterar bilen utan CDV-åverkan på körskickligheten. Jag förväntar mig ett extremt brett leende från hennes sida när hon äntligen får se vad bilen går för och börjar förstå varför jag gillar bilen. Koppling à la CDV och de idéer som implementerats i denna jävulska lilla manick är en ren och skär styggelse och ett hån mot alla vi som växt upp med manuella kopplingar med modersmjölken. Visst kan en del anpassa sig till allsköns idioti men detta är en inbyggd felfunktion som mäste elimineras snarast möjligt på alla drabbade vagnar. |
|
|
CDV ventilen borta nu, vilken skillnad, som en ny bil eller ska jag kalla det för en normal koppling.................. Men jag misstänker att jag misslyckades med luftningen, kopplingspedalen har nästan ingen motstånd i början, ca halva vägen bara är det måtstånd. Luftat på sätt, trycksatte burken och släppte på luftnippeln, kom olja i början sen endast luft men behållaren var halvfull. Kopplingens pedalen var helt tom. Fyllde sprutan med olja och tryckte upp det bakvägen från luftnippeln, nu funkar det men känns som det inte är helt luft fri. Någon som har ett tips eller bättre sätt att lufta på ???? |
|
|
Du kan lufta den på samma sätt som du luftar bromsar, genom att ha en medhjälpare som trampar ett par gånger på kopplingen och sen håller pedalen i botten medan du öppnar luftnippeln. Glöm bara inte att du måste fylla bromsvätskebehållaren till max för att det ska rinna över skiljeväggen till kopplingen. Det är bättre du fyller på för mycket i behållaren för du kan alltid lufta ur överflödet genom luftnippeln tills du har rätt nivå. Min koppling kändes oxå väldigt skum i början men en dag senare så känns den som vanligt igen med den enda skillnaden att den går lättare än förr. |
|
| Ok, misstänkte att det fanns en skilljevägg i burken efteråt, kl bar iväg igår kväll och det vart mörkt ute och lite stressigt, då förstår jag varför det kom luft när jag trycksatte burken så fort för jag fyllde aldrig på till max med olja, jag kolla snabbt på burken bara och såg att det fasnns olja i den, borde ha kollat nogrannare............ | |
|
Nu har jag luftat kopplingen,tryck hela vägen på pedalen. CDV ventilen borta och kopplingen blir som på en vanlig bil.......... (Fundersam ni som inte vill ta bort den och inte förstår skillnaden ) ???????? Ni som tvekar att plocka bort CDV ventilen kommer inte ångra er, har inget med aktiv körning att göra igentligen, bara att få en vanlig kopplings känsla, att hitta drag läget på samma ställe jämt,vilket CDV ventilen verkar ställa till med...? Nu kan dottern övningsköra....:-) Ett kanon forum säger jag ...........:-) |
|
|
Jag tog bort ventilen igår och jag tycker det känns mycket bättre! Dock reagerade både jag och sambon på att kopplingen känns "smörigare". Känns inte som det är luft i oljan utan bara "mjukare" i själva rörelsen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.