AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
94.945

"Kopplingstrim" till E39

Sida 1 av 12
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
För er som vill ha en trevligare koppling ???
Länk

///MVH Hasso
Länk
Denna ventil finns på Vissa e46 M3 samt E46 före -01(m54) med.
Länk

Ursäktar att de blev lite utanför 5-serie forumet.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har läst om detta på några amerikanska hemsidor.
Är det någon här som har testat detta och i såfall märker man någon skillnad?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan: Jag hjälpte en kompis att ta bort den på en e46 323 ci och kopplingen blir rappare lixom :)
Den regarerar snabbare och har inte samma tendens att hugga vid krypkörning. Lite svårt att beskriva, men klart värt det.

BMWCS Syd #05392
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om det blir bättre att ta bort den, hur blir det då med en "trimmad"ventil :))

///MVH Hasso
Länk
Hasso: Hur ska du trimma en reduceringsventil? :)
Ja läste lite i din länk ovan, men de bästa borde vara att plocka bort den?

BMWCS Syd #05392
Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Det Zeckhausen gör på sin CDV clinics är att borra ur den så att den ser ut som att den sitter kvar.
Kommer att göra detta på min E39 till sommaren då jag inte alls kommer överens med "orginalversionen".
Det CDV'n (clutch delay valve) gör är att den stryper flödet så att hastigeten vid kontakt mellan tryckplatta och lamell alltid blir densamma.
Det resulterar i massivare kopplingsslitage (man "slirar" ALLTID på kopplingen vid in/urkoppling) samt ryckigare körning vid låg fart för människor som är van att köra utan CDV.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jaha, då får man väl kolla om man har en sådan tingest nästa gång jag är i en gds-hall...! ;o))

Wendtan, var det bara att skruva bort reduceringsventilen och skruva ihop ledningen igen?

Var det några problem att lufta kopplingen sedan?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan: Vi använde instruktionen på sidan jag hänvisar till ovan för att plocka bort den, Luftning krävdes, vi gjorde detta enligt rekomendation i Bentlyes verkstadsmanual Länk

De tog sammanlagt 30 minuter i en GDS hall.

BMWCS Syd #05392
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag hittade detta på en engelsk BMW site, där många tydligen inte alls kommer överens med kopplingen på E39 vid krypkörning, vill hoppa, rycka och skutta nog för att bensinkvaliten är lite sämre i UK men nån kängurusoppa har dom väl inte:)) Och det kan väl knappast vara skit bakom ratten när flera har synpunkter på kopplinges funktion, likaså att den "slirar" vid skifte mellan 2-3 växel vid aktiv körning har en del upplevt. Jag har inte kört nån E39 med manuell så jag har ingen uppfattning hur en sådan beter sig.
Men det måste väl gå lika bra att borra en original kanske??

///MVH Hasso
Länk
Co
56
CoP
528im Touring -98
Borrar man den så ryker väl "koningen" så de inte tätar mot slavcylindern!?

Man kan bara man VILL!
Co
56
CoP
528im Touring -98
Vad ja kan se utifrån bilderna på Zeckhausen Racing borde de ju gå att plocka bort ventilen och skruva fast ledningen direkt utan ventil!?

Man kan bara man VILL!
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Hasso, det där med att den "slirar" har jag frågat om innan men ingen har givit mig något svar. Kanske för att jag uttryckte mig på ett annat sätt. Men det är precis vad en manuell gör när man växlar mellan växlarna. Slirar .... motorn varvar inte ner när man släpper gas och trycker in kopplingen på samma gång.
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej gott folk

Det här inlägget med efterföljande diskussion var en riktig pärla! Plötsligt tändes lampan liksom och för första gången kunde jag styra mina två år gamla diffusa funderingar åt en konkret felkälla, nämligen CDV:n.

Jag läste ett antal inlägg om CDV på 6-växlade 540i:or på Road Fly redan för två år sedan, men då var bilen nyanskaffad och outforskad så jag missade helt att koppla ihop budskapet därifrån med min egen verklighet. Visserligen fick jag för ofta motorstopp när jag mötte upp kopplingen med 1:an eller backen inlagd, och jag hade svårt med att förstå varför bilen tenderade till att hugga vid krypkörningen, men då jag var övertygad om att felet låg snarare hos mig som inte visste hur man kör en BMW.

Men vad jag nu misstänker har sin felkälla i CDV:n, är det mycket enerverande halvdämpade metalliska klonkljud som uppstår vid växling mellan 1:an och 2:an och som enligt BMW-verkstäderna är mer eller mindre ”standard” för kombinationen stora motorer + manuella växellådor. Jag har kunnat identifiera minst 12 andra BMW-ägare här på forumet som precis som jag känner sig bedrövade över detta beteende. Klonket uppstår vid själva nedtrampningen och vid låga motorvarvtal. Låter man motorvarvet gå ned först innan man trampar ned kopplingen lurar man bort det. Ett annat sätt är att få bilen i högre hastighet genom att varva ur ordentligt innan man frikopplar. Man kan lätt tro att det är bottenstocken som oscillerar några gånger i växellådan och slår mot dreven på huvudaxeln.

Frågan är: Kan det vara CDV:n som p.g.a. sin fördröjningsfunktion orsakar klonket? För mig förefaller det logiskt att misstänka det efter att ha läst era inlägg. Visserligen är CDV:n en en-väggs ventil som enbart skall fördröja kopplingens inkoppling med drivlinan, men finns det grund att misstänka att den även påverkar kopplingens frånkoppling? Min teori är att frikopplingen inte sker momentant utan är seg (långdragen) och att under förloppet skapas ett flankspelsljud i växellådan.

CDV:n åker bort så fort detta blir möjligt men om jag är inne på rätt spår beträffande klonket, finns det en ännu större anledning att göra det. Jag är mycket tacksam om någon/några ville kommentera mina funderingar.

Ha det gott

Ellinas
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Det låter definitivt som en relativt trovärdig diagnos. Men felet som du beskriver det låter i mina öron som taskiga synkringar dock. Motorstarka bilar verkar oftare hamna i vårdslösa händer och då sticker synkringarna lätt.

----
----
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej Magnus M

Jag uttryckte mig litet vilseledande när jag skrev ”klonkljud som uppstår vid växling mellan 1:an och 2:an” och då förstår jag att du tänkte på slitna synkringar. En bättre beskrivning är ”när man trampar ur 1:ans växel”. Klonket uppstår alltså inte när jag petar in 2:an, utan när jag trampar ur 1:an.

Av allt att döma samma problem beskrivs i minst de två följande inläggen:

”Växellådsljud Z3 M-Coupé ?” i forumet för Z-Serien från 2003-07-09 initierat av Dr_Johan.
”M Roadster:klonk + ryckig” i forumet för Samtliga MBW-modeller från 2002-06-27 initierat av wolv.

Jag har inte kommit på hur man kan lägga in länkar till andra inlägg så du får söka dessa.

Ellinas

BM
326
BMWGUS
525i E60 -04
Som Hasso skrev ovan om slirning vid aktiv körning kan man ju bara instämma i... Är man för snabb med gasen någon gång innan lamellerna helt satt sig så slirar det, upplever det endast som att jag kan provocera fram det, inget som inträffar ens vid "normal" aktiv körning...
bole
Vad är det för nackdelar med att använda en moddad CDV...

som det står på hemsidan

In theory, it can save the drive train from shock, were an inexperienced (or teenage) driver to suddenly dump the clutch at high RPM.

Vad kan i värsta fall hända? Om amn kör 120 i 4an o av misstag växlar in i 3-an? ooch då händer vad? :-) jag skulle gärna vilja göra det åxå på min 323-a då den rycker ofta när man växlar mellan 1-2an (går ej att växla snabbt)
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Jag skall byta koppling nu i helgen på touringen och har funderat på om de lilla ventilen skall få stryka på foten eller ej.
Var relativt övertygad om att jag skulle fimpa den men efter samtal med min bror kom vi fram till att BMW antagligen vet vad de gör och att kopplingen iofs slits snabbare men den har ju iallafall hållit i 15800mil.
Just nu lutar det åt att den får sitta kver... men man kanske hinner ändra sig innan lördag.
Om möjligt så skall jag fota bytet och göra ett mektips.

----
----
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej bole

CDV är en envägs strypventil som fördröjer bromsoljans flöde tillbaka till kopplingsslavcylindern med några mikrosekunder. Genom den fördröjningen reduceras därmed den hastighet som lamellen rör sig tillbaka mot svänghjulet när föraren släpper upp kopplingspedalen. Teoretiskt skall man på så sätt få ett mjukare ingrepp som förhindrar att chockstötar uppstår i drivlinan då kopplingspedalen släpps upp för hastigt.

En modifierad CDV är en borrad sådan, d.v.s. den har samma innerdiameter i båda ändor och har därmed ingen strypningsfunktion. Med andra ord fungerar den precis som en bit bromsrör. Vitsen med en modifierad CDV är enbart att dölja för framförallt BMW att man har modifierat konstruktionen vilket kan spela roll i garantisammanhang.

Jag har tagit bort min CDV helt och fått en snabbare och mer distinkt koppling som jag har full kontroll över och trivs mycket bra med. Det är ett enkelt ingrepp, i alla fal på en 5:a, men innan du gör det ta först reda på hur man bär sig åt för att lufta systemet i fall du inte har gjort det på en BMW förut. Det finns många inlägg om det i forumet.

Ha det gott

Ellinas
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Kollade lite på länkarna och vad jag kan se finns inte denna "manick" på 530d (E39) eller?

Tycker nämligen att 530d'n börjat "hugga" lite på kopplingen när man "rullar igång" på 1:an (-00:a , 15.000 mil).

Nå'n annan som upplevt liknande symtom?

Mvh/SAij
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.