|
|
|
|---|---|
|
Vill ta bort mitt dimbakljus helt och hållet. Får man det eller blir det anmärkning på besiktning/flygande om bilen är utrustad med det från fabrik? Tacksam för svar! /SD | |
|
Det finns inga krav på funktion, oavsett om det finns eller ej. Fungerar det däremot måste det avge rätt färg, och ha en fungerande kontrollampa i kupén... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Det svarade ju egentligen inte på frågan ser jag. Det finns inga krav på befintlighet heller... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tackar Jesperado! Som vanligt kom du till räddningen ;-) Nu är det bara att bygga om kofångaren då! Ha en bra dag! /SD |
|
|
Fullt förståeligt ang ombyggnad. Peugeots placering av dimbakljuset är ungefär lika snygg som placeringen av knappen till varningsblinkersen.... |
|
|
Ja, usch. Fast det är ett projekt som inte jag pallar med! Den får sitta där den sitter ;-) |
|
| Kolla bara så bilen inte är helfordonsgodkänd får då är dimbaklyktan ett krav. | |
|
Det är den inte alls. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
38 kap. Särskilda krav på EG-typgodkänd personbil som tagits i bruk Belysning m.m. 41 § Personbil skall ha belysningsinstallation som uppfyller kraven i direktiv 76/756/EEG Och i 76/756/EEG står det att dimbaklykta är obligatorisk Allt enligt VVFS 2003:22 |
|
|
För det första gällde frågan en flygande besiktning eller en kontrollbesiktning, då ställs det inga krav på varken befintlighet eller funktion när det gäller dimbaklykta. För det andra... Visa gärna texten där det står att dimbaklykta är obligatorisk på en helfordonsgodkänd bil, det skulle vara bra för mig att känna till... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Läs här: Länk ( men f-n vet om man blev nåt klokare...) Texten på bl.a. VVFS och div andra hemsidor är ganska oklar för en annan, kanske hem arbete för att komma fram til hur det ligger till Jeppe? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
..sen tycker jag att bötesatsen för att ha dimbakljusen på när dom inte behövs skall 3 dubblas samt kompletteras med 10 piskrapp!!! T.ex. i dag På E22 i Krstd en liten gles bil kö och i mitten av kön en gubbe i en A4 med dimbakljuset på ( regn i luften ca 1000 m fri sikt).... då jag skulle svänga av hammnade jag bakom honom varpå jag (mogen som jag är...) tände heljuset (2x60W + 2X120W monterade ca 1 m över mark dvs lyser mer eller mindre rakt i inner spegeln) på firma bilen efter ca 45 sekunder kom han på att släcka dimbakljset och hytta med näven åt mig, vad tro ni han gjorde när jag bytt in till min avfart men fortfarande var bakom?? Jo på med det igen!! SUCK!!! Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
76/756/EEG gäller såvitt jag vet endast typgodkännanden, alltså inga krav på befintlighet. Det är inget jag har satt mig in i speciellt, så jag kan mycket väl ha fel. Har jag fel så vill jag gärna veta det...? Dimbaklyktan är precis som helljussrålkastarna någon som ska användas aktivt. Det ska alltså tändas vid behov och släckas igen när någon kommit så nära att de kan störas eller bländas av ljuset. Ofta på jobbet kommer bilar in med dimbaklyktan på, när man frågar lite försiktigt framkommer ofta att föraren/ägaren inte ens vet vad dimbaklykta är eller var knappen sitter, sorgligt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Utdrag ur 76/756/EEG 4.11 Dimbaklykta 4.11.1 Befintlighet Obligatorisk. 4.11.2 Antal En, med ytterligare en frivillig. 4.11.3 Arrangemang Inga särskilda förskrifter. 4.11.4 Placering 4.11.4.1 I sidled: Om det endast finns en dimbaklykta skall denna sitta på motsatt sida om fordonets symmetrilängsplan i förhållande till den trafikriktning som föreskrivs i registreringslandet. I samtliga fall skall avståndet mellan dimbaklyktan och stopplyktan vara större än 100 mm. |
|
|
Tackar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Amazon: Jag har nu kollat upp mer om 76/756/EEG, och förstått varför jag hade dålig koll. Detta regelverk används vid typbesiktningar, och gäller alltså inte för fordon i trafik. Ska en biltillverkare kunna typa en modell i Sverige krävs att det sitter dimbaklykta på bilen, men det finns inget i lagen som hindrar att ägaren till bilen sen tar bort den. Detta är för att närma sig EU-bestämmelserna, det skulle ses som ett handelshinder om olika länder inom EU ställde olika krav för att kunna typbesikta en bilmodell i landet. Han jag pratade med trodde att detta är en av alla de saker som kommer att ligga som lagkrav på bilar som är tagna i bruk efter 1:a Januari 2005, alltså både befintlighet och funktion... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jeppe: som jag tolkade den info jag hittade om 76/756/EEG så är även backljus krav i samma stil som dimbakljuset Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Ja, det finns mycket som krävs att bilen är utrustad med när den säljs som inte är ett krav när den sen går i trafik. Men det kommer som sagt snart att bli krav även på detta, det kommer mycket nya regler för bilar som tas i bruk efter 1:a Januari 2005... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.