|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Sitter som bäst och läser mig till vad jag kan hitta om m20-turbo, å det är ju inte lite =) Har dock ett par funderingar som jag hoppas få hjälp med: Är det samma grenrör på alla m20? Dvs passar ett grenrör från m20b20 till en m20b25? Vilken budgetversion är "bäst" vid turbokonvertering: Original grenrör med adapter, original grenrör upp-å-ner (tyckte jag mig läsa nånstans?) med adapter eller m21(tds)-grenrör med adapter? Om man svarvar kolvarna för att kompsänka, måste man balansera veven då? Är motvikten till en kolv+stake en annan kolv+stake eller sitter motvikten på veven? I det senare fallet lär man väl behöva slipa bort lite gods på veven om man gör kolvarna lättare? Förstår ni hur jag menar? =) Å alla ni som bygger/kör m20-turbo: Jag har inte ens nån e30 än, men suget är stort. Vilken ska man satsa på om man vill konvertera? 325 är ju hållbar i drivlina å så, och har hyfsad effekt från start, men delarna är lite dyrare. Är 320 lika "driftsäker" om vi snackar 300-350hk? För reservdelar till en sån är väl billigare? 323? Samma som 320 fast skivor bak å annan vev? Är det värt att satsa på 320/323 med billigare inköp osv eller är det 325 som gäller om man vill att det ska hålla helt enkelt?.. Med förhoppning om åtminstone ett svar som inte lyde"sök" =) MVH //Koffe, leg. dagdrömmare | |
|
Tja... Om du ska bygga på en e30 tycker jag nog du ska bygga på en 325. Dels för drivlinan, men även för att slippa trummorna bak. Väljer du sedan en 325 efter -88 så har de 8.8 i komp (vet inte hur det är på tidigare), så då slipper du kompsänka om du bara ser till att du följer med med rätt mängd bränsle. Med stålpackning från Köhler så kan du säkert ladda 1 bar utan kompsänkning iallafall. På min bil kör jag ett TD04-16T aggregat. Jag har vänt upp och ner på grenröret och har en adapter. Tror det ska funka bra. Skulle vara kul om nån som provat olika grenrörslösningar kan skriva och berätta. Har inte fått på grejerna på bilen än. (väntar på att besikta) Mvh Andreas |
|
|
1 bar med 8.8 i komp tycker jag låter lite riskabelt... Fast köhlers packningar kanske är så bra? Tror nog det blir kompsäkning ändå, för driftsäkerhetens skull... 323- eller 325-topp? //Koffe |
|
|
Tror inte det ska vara någon fara att ladda typ 1 bar med 8,8:1. Förutsatt att bränsle och tändning matchas förstås. Gör en sökning på forumet om packningar från köhler. Finns nog de som laddat mer och fått det att hålla bra. //Andreas |
|
|
Åhh, förlåt.. 325 topp |
|
|
mitt grenrör har jag gjort så att orginalgrenröret och sen svetsat 2 rör ner och upp framår sen till turbon bär. jag har vart och tagit bilder på det nu men min broder ska bara få in dom på sin data sen kan ja lägga upp dom någonstans. föresten har inte 325orna effter 88 högre komp? är det nått jag har fåt för mig bara? finns det någon E30 med sugmotor snart? :) Problemet med problemet är inte problemet det är lösningen på problemet som är problemet hum? |
|
|
1bar med 8,8 i komp skummelt,hvorfor det? folk lader jo 1,5-1,5med 8,5 i komp. |
|
| I agree Mista´ Schnitza´... | |
|
Ja ingen blir ju gladare än jag om jag slipper kompsänka =) Kanske tom är så att en 88- (8.8:1) med 3mm köhlerpackning ger för lågt komp? Bättre å satsa på 2mm? (m20b25 inan 87 hade 9.7:1 tror jag btw...). Kompsänker man inte måste det ju vara lättare att återställa bilen till "besiktningsskick" en gång om året oxå =) Detta förutsatt att jag hittar en 88- till rimligt pris förstås =) 323-toppen passar inte på m20b25 utan modifikationer va? (de är väl hållbarare...) Resterande frågor då? Ingen som har några åsikter om dem? Tack för hjälpen =) //Koffe |
|
| A jag ska göra samma som du Koffe o undrar ochså om det våre bättre o göra så på en 323 motor för jag har en liggandes | |
|
Koffe titta här jag hittade en bild på en som hadde tagit ett orginal grenrör till e30 eller jag tror det är ett e30 rör för han körde med detta på sin e30 325 Mvh Pejo Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.