|
|
|
|---|---|
ThomasMarklund |
Just inhandlat en 92a 325 coupe med 16800 ca på mätaren. Fick tips idag ev en kille att hålla in nollställningsknappen för trippen och vrida på tändningen. Gjorde det och.. En massa mer mil stod uppräknade.............. :( Är det och betyder det att den är skruvad??!? Eller betyder dessa km-siffror något annat?!?? Hoppashoppashoppas... Så alla med e36, spring ut och tryck på era knappar och se om det stämmer med vanliga mätaren!! Mvh Thomas |
|
Tror INTE man kan kolla den egentliga mätarställningen på detta sätt, tror att de siffror du får upp är ngn form utav kontrollsiffror. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
328_huggarn |
nä det säger absolut inget, det är massa koder som BMW har.. däremot KAN man kolla mätarställningen på nyare BMW -95 och fram har ja för mej... |
328_huggarn |
JN: hehe.. nästan samtidigt =) |
ThomasMarklund |
*pust*........ Tacktack! Någon annan som vet? Kan någon som har en bil som ni är absolut helt jäklar toksäkra på att den inte är skruvad springa ut och göra denna procedur så vore jag ännu mer lättad. |
|
Kan man inte få fram chassinumret eller något sådant och på så sätt få fram om mätarställningen stämmer? Om det inte stämmer har de tagit elektronik från en smälld eller liknande med mindre mil. Har för mig att det andra eller tredje som kommer upp är chassinumret. //Thorssa |
|
Kowalski |
Thomas: Är säker att detta inte funkar på E36, finns skrivet om detta på forumet. Det är bara en massa kontrollsiffror mm som dyker upp, dvs som JN säger. Däremot funkar det på E34 att kolla milen, dock kan även detta manipuleras av den riktigt händige fifflaren. Mvh /Kristoffer BMWCS # 4918 BMWCS SYD |
ThomasMarklund |
TACK!! //lättat hjärta |
|
Det som Thorssa säger stämmer. Det fjärde som kommer upp (är nästan säker på att det är fjärde) är de sista siffrorna i chassinumret. Stämmer det så är det ju bra i alla fall. Inget säkert med milen ändå med det är ju absolut ingen nackdel att det stämmer :) En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW! |
|
| Kowalski: Funkar inte på e34 heller. | |
| spookshow: Jag var ute nu och kollade, chassinummrets 5 sista är samma som det 4de som kommer upp vid testet. Hur pålitligt är detta test? Jag har även full servicebok där intervallen mellan milen är som dom ska. Jag har inte tvivlat på min mätarställning innan eftersom jag har så bra historik på bilen men säker är man ju aldrig... | |
|
Tja det enda man får fram är väl egentligen att mätarhuset inte är utbytt. Alltså har de ej skruvat med miltalet på det viset. Men det finns ju fler sätt att ändra miltalet men att byta mätarhus är väl det enklaste. En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW! |
|
ThomasMarklund |
Jag har kontrollerat med BMW i Örebro och dom har i sin tu kontrollerat med BMW Tyskland vid ett tidigare tillfälle pga denna frågan. Dom fick till svars att det är endast kontrollsiffror som dyker upp, inget annat. Har även varit ute och kört en sträcka och dessa siffror ändrar sig inte. Så, nu hoppas jag att den verkligen gått 16800 och inget annat. Tack grabbar Mvh Thomas |
| No offence, men varför börja kolla detta EFTER att man köpt bilen. Går bilen bra, fine!, var nöjd och glad och lev lycklig och undersök inte saken närmare. | |
ThomasMarklund |
Kollade det efter jag köpt bilen eftersom jag inte visste om detta innan... Om du skulle misstänka att din bil var tokskruvad, skulle inte du då vilja veta innerst inne?!? Jag vill det iaf. |
| Men finns det ingen som vet vad det är för koder som kommer upp när man gör detta testet då?? Blev lite nyfiken nu... | |
| Sök och du skall finna... | |
|
Mitt mätarhus la av vid 167785km så jag kom övet ett begagnat som hade 193933km på mätaren, sånt är ju kul. För om man ska sälja vem kommer att tro på en sån historia. Går det att kolla de rätta siffrorna på 325 e36-91??? |
|
|
Har själv kollat upp 3 st. E36 från Tyskland och jag tycker att det bästa sättet är att kolla på briefet vem som var sista ägaren och leta upp adressen. Skriva och fråga hur det ligger till... Eller så brukar jag kolla stämplarna i serviceboken och maila till den BMW verkstad som utfört servicen och fråga om dom haft inne bilen på service och senaste miltalet. Hade en fullstämplad servicebok på en 318i -97 som skulle varit servad i Greifswald, mailade dom och de hade aldrig utfört någon service på bilen. Lyckades hitta den verkstad som VERKLIGEN utfört servicen och sist den var inne hade den gått 20.000 mil. Mätaren stod på 10.500!!! Serviceboken såg väldigt ny ut... Blev inget köp av förklarliga skäl. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.