AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
835

Varför så svårt att byta olja?

Ze
144
Zeth
320da e91 -09
Ja, varför skall det vara så svårt!

Kompisen har en BMW 535 -88 som var i toppskick, men
det enervande är att:
Han inte har bytt oljan, filtret m.m på Ca: 4000 mil!!!
D.v.s att han har kört med bilen i nästan 2 år utan att serva
bilen alls. (Inte ens fyllt på olja)
(Öppnar man huven så låter det inte så vackert).

Vissa lever väl efter detta motto: "Gasar tills det rasar"
Själv är man enormt pedant & lagar så fort som bara möjligt
vid minsta lilla fel.
Man börjar ju fundera lite när man hör sånt här :-)
Varför har han inte bytt?
Ze
144
Zeth
320da e91 -09
Ingen aning faktiskt. Fast man tjatar om det så går det bara
från den ena örat till den andra.
Har en kompis som hade en Audi S4 med V8. En dag kom han och frågade mig om jag inte kunde hjälpa honom och fylla på "en skvätt olja" i motorn. Sagt och gjort så vi åkte till en närbelägen bensinstation. Jag drog upp oljestickan och såg att den var snustorr. En liter olja köptes således på macken och hälldes i motorn. Efter en stunds väntan kontrolerades åter igen stickan. Fortfarande snustorr. Jag började ana oråd men sa diplomatiskt att det kanske är bäst att köpa ytterliggare en liter olja. Samma procedur igen. Och fortfarande snustorr sticka... Eftersom pikar nu hade börjat delats ut av butiksbiträdet på macken hade inte min kompis lust att köpa en tredje flaska olja på samma mack med motiveringen: "Butiksbiträdet kan ju tro att jag vansköter min bil". Jo, jag tackar!

Efter lite velande sa jag att vi kan köpa flaskan på macken på andra sidan gatan. Min kompis sprang över gatan och köpte den tredje flaskan olja som i rask takt slukades av V8:an. Självklart såg butiksbiträdet hela spektaklet och undrade i sitt stilla sinne vad vi sysslade med medan jag kontrollerade stickan för att konstatera att oljan precis nått upp på stickan. Dock fortfarande långt under min-markeringen. Diktaturiskt tog den uttorkade Audins bilägare beslut om att åka till en annan mack för att behålla någon form av värdighet när den fjärde litern olja skulle inköpas. På en avlägsen statoilmack rann den fjärde litern ner i tråget. Nu kröp oljan upp till strax över min-nivån. Efter en sista sista kompletteringsskvätt var motorn fylld. Den skvätt olja som skulle fyllas på blev fyra liter. Och alla som någon gång fyllt på olja vet vad det kostar att köpa helsyntetisk olja på enlitersflaska.

När jag ändå var med till macken passade jag på att även kolla luften i däcken. 0.8 bar visade tryckmätaren innan påfyllning...

Numera kör kilen leasingbil vilket kanske är bra. :-)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vet om en Mercedes ägare som hade kört ca 12000mil med vagnen och var inne på verkstad med denna och meddelade att oljelampan lyst ett "tag"...Mekanikerna såg att oljelampan lyste,kollade och fann ingen olja på stickan...Öppnade oljepluggen och ut rann max halvlitern sunkig/seg/ gammal olja..Suck...Ägaren hade visst haft den sen ny och aldrig varit inne på service(än mindre kollat under huven)..Bilen var en 560 SEL...Det otroliga i "kråksången" var att bilen trots allt gick!?!

Hörde senare att just den bilen var inne på motorrenovering (VA!!! ;) )några tusen mil senare...Dyrt blev det.

Mvh Janne.
-Daniel-
ja man kan ju bara säga att man får skylla sig själv när sånt där händer om det nu är av lathet eller att man bara inte kan göra det själv så är det lika illa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.