AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
721

Elfel på M5-92 (3.6)

Hej

Jag har ett elfel på min M5:a som säkerligen inte är svårt att lösa men jag har tummen mitt i handen. Skulle vara trevligt att lösa så att man kan besiktiga bilen och börja nyttja den. Frågar därför om tips.

Symptom:
Färddatorn, eltakluckan, elhissarna och centrallåset fungerar inte. Belysningen i färddatorn funkar dock men den är helt svart i displayen. Även indikationerna för tex trasiga lampor, öppen skuff mm funkar. Om jag sätter mig i bilen (som nu är avställd) Kopplar på batteriet och vrider om tändningen så är dessa eldelar döda. Testar jag att tex trycka ner en ruta så tycker jag det knäpper till en gång från batteriet och sen är det tyst och knäpper inte mer.

Då bilen stått still ute så misstänker jag fukt eller liknande. Säkringarna är hela men finns det något relä eller liknande som det kan vara? Glapp eller oxid under säkringarna? Finns nån gemensam säkring för detta? (min maual är på tyska). Jag vet att detta funkade innan avställningen så det borde ha med detta att göra.

Tacksam för tips! Bilen går kalas och jag vill köra :)
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Om batteriet är kontrollerat och är i god kondition så skulle jag leta efter en huvudsäkring/smältsäkring eftersom så många olika delar av elsystemet är utslaget.
Läs mer i denna tråd --> Länk
Batteriet är helt nytt!

Mvh
John
Tack för länken, skall kolla detta. Någon som vet om det är samma huvudsäkring på en M5 som på andra 5serie, sitter den på samma ställe?

Mvh
John
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Samma på E34/E32, placering har dock varierat med batteriplacering. Din sitter till höger under baksätet.
Se här: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Stort tack, kan ju förklara varför det klickar till bak en gång.. :)

Mvh
John
Hej,

Har kollat denna säkring nu men den var hel och jag testade även med att koppla ihop polerna direkt. Inte där felet ligger. Kollade även alla säkringar under baksätet men ingen lycka.

Vad kan det annars vara? Färddatorn började fungera efter att ha rengjort en säkring så ett problem mindre nu :)

Mvh
John
Det kan inte var fukt eller något liknande i säkringsboxen då?
Vet inte om det är vanligt men det är kanske värt att kika över den ordentligt?

Du har inte gjort en motortvätt nyligen på bilen?

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.nu Länk
sidan för Bmwtokar!
Jo jag anar att det bara handlar om fukt. Kontaktsparay (elspray) hur funkar det? Är det bara att spruta på alla ställen där man misstänker att felet kan finnas?

Nej ingen motortvätt

/John
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.