|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Gällde det hela 70-väg? I så fall är det inte att betrakta som en omkörning, utan man passerar på höger sida. Helt regelrätt. Är hastighetsbegränsningen däremot över 70km/h gäller det jag skrev i mitt förra inlägg... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Håller med dig Peca om att man skall inte bestämma varandras hadtighet och defenitivt inte hindra varandra i trafiken, men hade han/hon gjort mig uppmärksammad, så hade jag flyttat på mig. Som sgt jag var inte riktigt uppmärksam just då och jag vet ju inte om den/dom var på väg till akuten eller dyl. Jag pratade inte i telefon utan lyssnade på musik och funderade över arbetprjojekt etc. När det händer i trafiken, så händer det snabbt, och jag hävdar med en dåres envishet att på motorväg får man inte köra om på högersidan precis som CoolBlueM3Coupe och Jesperado anger! Det verkar i alla fall som det löser sig med delar till bilen! Hur det sedan går med försäkringen återstår att se..Har inte hört något på ett tag Y´not |
|
| Apropå lagar när det gäller bil körning, tycker denna är underbar Länk inte ens generaldirektören för VV vet hur man ska köra i rondell. Och hans svar sedan "jag är bara generaldirektör vi har experter på sånt":) | |
|
Föreställ er att man ligger i 90 i höger körfält på motorväg, kommer ikapp en bil som kör runt 70 i vänster fält och vägrar flytta på sig eller öka farten. Om man nu inte får köra om på höger sida ska man då bromsa ner och lägga sig bakom den andra bilen och "tvingas" ligga i samma hastighet??? |
|
| tycker att folk bör använda helljus alt. blinkers lite oftare...se bara hur smidigt det flyter på exempelvis i Tyskland där helljus/vänster blinkers används om man vill förbi men någon dåre ligger i 150 i den vänstra filen och inte tittar bakåt =) | |
|
Helljus i Tyskland? Tja, vill du reta upp de andra så.. tror till och med att gröna farbrorn stoppar dig om du blinkar med helljuset. Vänster blinkers däremot funkar utmärkt. FP |
|
BMW Kungen |
Varför inte ta och säga att du just gick från höger filen till vänster och skulle påbörja en omkörning, när bilen bakom körde om dig till höger och var tvungen att trycka sig in framför dig för att inte krocka med bilen till höger du skulle köra om.... fattar du? Mvh /// Kungen |
| Folke- farbror grön stoppar mig om jag använder helljus? nu menade jag ju självfallet att man skall blinka med helljuset- ni som kört mycket genom landet vet nog vad jag menar- inga bötfällningar iaf... | |
|
Ok, nu skall ni få höra min historia. Jag är på väg till posten, jag har ca 10 min på mig att köra ca 5km i stan. Så man kan lugnt säga att jag kör snabbt. Jag kör i ca 80-90km/H. Detta är vid 21.00 tiden och det finns inte så mycket bilar på vägen. Jag kör i vänster fil när jag ser att en bil skall svänga in på samma fil längre fram. Jag blinkar till med helljusen men utan resultat. Eftersom jag har hög hastighet så hinner jag inte stanna in utan kan endast hålla mig kvar på vänster filen. Bilen på höger sida ser inget utan kör in i vänster fil. Jag får panik och bromsar men märker att inget händer så jag kör upp på vänster gatstenskant. Resultat, minna fälgar totalförstörs. Den andra bilen kör därifrån som inget hänt. Jag kör i kapp bilen och upptäcker att det i bilen sitter en trafikskole lärare utav utländsk härkomst. Han total nekar att olyckan hände när han bytte fil utan att det var jag som körde upp på kanten för att jag inte kunde styra bilen rätt. Eftersom han är trafiklärare så trodde dom på honom trots att jag hade 2st vittnen i bilen. Ok, jag erkänner skulle jag inte ha kört så snabbt så skulle inget ha hänt, men att en trafiklärare smiter och ljuger är för jävligt. |
|
|
bakmiki: Jo visst förstod jag att du menar blink, vilket är just det som är bannlyst i Tyskland, ej att rekommendera. Iaf har det varit så under de senaste 8-10 åren då jag har kört där. FP |
|
|
Sly: har verkligen medlidande för dig och verkligen tråkigt att något sådant händer. Dessutom att denne nekar till all form av inblandning och bara skyller på ditt beteende.. När jag läste inlägget slog mig däremot en tanke. egentligen skulle väl föraren av den andra bilen kunnat säga som det var och då ändå vara rent lagligt oskyldig, även om hans beteende inte var korrekt i situationen. Det ligger väl på bakomvarande bils ansvar (återigen, rent juridiskt alltså) att hålla sådan fart och avstånd att man inte riskerar en olycka eller situation? M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Johan.L: Ska man följa lagen så får man göra så ja... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jo, det var mitt fel. Hade faktiskt inte räknat med att få ersättning, men jag tycker ändå det är dåligt att ljuga, det var det denna tråden handlade om. Jag svara av 3mm på alla fälgar runt om. Så nu är det ingen som ser att det är något fel på dom. Dessutom fick jag bort lite vikt från fälgarna:-) Jag svarvade fälgarna när de satt på bilen. Hissade upp bilen på en lift och använde en fil som jag slipat till som snabbstål. Satte tjejen bakom ratten och det gick fint. Jag fick bytta framhjulen och sätta dom där bak. För det är endast bakhjulen som snurrar. För dom som vill testa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.