AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.071

Man tappar tron...

Sida 1 av 2
yn
22
ynot
535iA -91
525iA Touring -95
Åkte mellan Örebro och Sthlm här för ett tag sedan. Sitter väl och funderar över något, när en (ironiskt nog) silverfärgad E39 kör om mig på INSIDAN (högersidan, han/hon tyckte väl att jag körde för sakta) och blir rätt paff, för när personen sedan skall byta fil ser det ut som om han/hon kommer att träffa min hö.skärm med vä.bakskärm, så jag väjer en aning (aldrig mer) och törnar emot vajersystemet som förvisso är bra på att rädda liv, men formligen suger in bilen och skär upp den som en konservöppnare!! Punktering på båda vä.däcken och har fullt upp med att hålla i bilen för att få den åtsidan och vad händer? Han/hon sticker! Hinner inte se hela reg.nr. så nu står man här med en trasig vänstersida och försäkringsbolaget har skickat det vidare till Trafikförsäkringsverket för vidare granskning, för dom vill inte ta sig an det! Är det inte sådant här man försäkrar sig mot? Nåja, om det finns någon där ute som har erfarenheter eller ev. vä.delar till en 525:a Touring -95 svart att sälja , så hör av er, snälla! Jag tänker försöka fixa det själv och driva ärendet paralellt!

Y´not
Trafikförsäkringenverket (heter det så?) kommer troligtvis att ersätta dig om vållande har smitit, det du får betala är en självrisk på 1700:-

Har dom fått besiktiga bilen? Isåfall så TROR jag inte att detta skall vara omöjligt att lösa.

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.nu Länk
sidan för Bmwtokar!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Trafikförsäkringsföreningen ska stå för skador vid smitningsolyckor. Frågan är om man kan bevisa om det verkligen var en smitning eller en singelolycka...?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Herre min gud. Man blir rädd när man läser detta. Det kunde ha slutat i total katastrof.

Har själv råkat ut för en smitning, dock ej så allvarlig incident. Blev påkörd vid ett rödljus bakifrån, kändes ordentligt kan jag lova. Svände av åt sidan och klev ur bilen.

Vad händer då? Bilen som körde på mig med en kvinna i 30 års åldern kör vidare. Jag står kvar som ett fån och fattar inget, jag blir helt förlamad. Kan inte tro i min vildaste värld att det finns folk som gör så.

Fick lära mig att alltid ta mitt ansvar och stå för mina handlingar, oavsett om de är trevliga eller otrevliga.

Skulle jag ha varit otrevlig mot henne, knappast! bilen går alltid att laga.

Man kan också tänka sig denna beskriving:
En kö av tio bilar ligger bakom en e34T som smyger fram i vänsterfilen på motorvägen i 90-100. Efter ett par minuter tröttnar någon och tar högerfilen om, bestämmer sig för att markera sitt missnöje med en snabb men säker insvängning före E34'an. Föraren i E34 rycker till och vaknar upp ur koman alt. tappar telefonen han hållt i handen och vinglar in i räcket.
Nu vill han att någon annan ska betala för sitt misstag?

(Nu gick det förmodligen inte till alls så, men det är svårt att veta med bara ena sidans berättelse)

/ T (e39, men inte silver...)

Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Ja det är svårt att veta alla omständigheter. Dock anser jag att man bör stanna oavsett om man gjort fel eller inte.

Hur gick det? Är ni ok? sedan kan man åka vidare utan att vara orolig hur det gick med den drabbade

Sekundärt: vems är felet.
yn
22
ynot
535iA -91
525iA Touring -95
Visst skall det vara "Trafikförsäkringsföreningen" ! Fel av mig.....Kul att det satt igång en liten disk. i ärendet och TACK till alla er som har hört av er ang. delar ( tron på människan kanske kommer åter ändå). Det som oroar en kan väl vara att det finns de som tror att det var en singelolycka!? Oavsett om jag ligger i vänsterfilen och såsar (vilket gud förbjude), så är det under alla omständigheter FÖRBJUDET att köra om på högersidan omdet är färre än 3 filer.......Jag sitter ofta i vänsterfil pga att det oftast är mindre spårigt där (Stoholmssyndrom :o) och jag anser väl i detta fall att han/hon kunde väl ha försökt att göra sig hörd/sedd om jag nu sitter och "såsar" Trafiken denna dag var inte så fantastiskt livlig, men jag påpekade dock för polisen att: "NÅGON" borde ha sett något, men mig veterligen har ingen hört av sig......

Y´not
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Säger bara FY F*N.... Okej om man kör om på insidan då, för att visa sitt "missnöje", men att smita? Det är så lågt man kan sjunka. Lycka till.

Två bilar är fler än en..
Citat:
"Oavsett om jag ligger i vänsterfilen och såsar (vilket gud förbjude), så är det under alla omständigheter FÖRBJUDET att köra om på högersidan omdet är färre än 3 filer......."

Inte riktigt, så här säger vägverkets hemsida:
På vägar med minst två körfält i samma riktning och med högsta hastighet 70 km/tim eller lägre gäller följande:
- Man får fritt välja körfält och måste sedan hålla sig till detta.
- Man får köra om till höger.
- Man får byta körfält vid omkörning och när man ska stanna, parkera eller svänga av vägen.
Detta betyder att så länge man ligger kvar i sitt körfält behöver man i första hand hålla uppsikt på fordonen framför i samma körfält."
Inte relevant i detta fall dock, då det sannolikt hände på motorväg.

Jag håller helt med om att barnsliga "hämndaktioner" typ insvängning och tvärnitar inte hör hemma i trafiken, insatserna är alldeles för höga.
Dessutom bör man givetvis stanna om man ser en trafikolycka inträffa i sin närhet (viss flexibilitet bör visas vid t.ex. tät motorvägstrafik, då stannande bilar lätt orsakar följdkrockar och annat elände)

Att många ligger och såsar i vänsterfilen mil efter mil är dock också trist, jag tillhör dem som ogärna jagar upp tätt bakom och blinkar med helljusen för att mota tillbaka folk till högerfilen, utan anser/hoppas att man bör söka sig tillbaka dit naturligt efter avslutad omkörning, inte allas åsikt verkar det...
Jag kör många mil motorväg varje dag, många lustiga och tragiska beteenden kan noteras. Ett jobbigt syndrom är bilen som i god fart närmar sig bakifrån och sedan "dockar" fast 10-15 meter bakom (jag kör t.ex. med farthållaren på 120). Där kan vi åka fram mil efter mil med mig dragandes och den andra bilen strax bakom, så nära att man kan se exakt vad de har för sig inne i bilen. Provar man att öka eller minska 10 km/h så visar de stor flexibilitet och håller avståndet nästan konstant. Dessa bilar körs nästan alltid av en medelålders kvinna, suck.

/T

yn
22
ynot
535iA -91
525iA Touring -95
Vill bra påpeka att jag höll hastighetsgränsen med lite marginal uppåt

Y´not
yn
22
ynot
535iA -91
525iA Touring -95
"bara" skall det vara :o)

Y´not
NOLL7NOLL
Titan8: det kan inte vara så att han vill förbi dig i det läget?
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Spelar igentligen ingen roll om du kör i laglig eller högre hastighet, du är skyldig att flytta dig, det är faktiskt belagt med böter att inte göra det.
070: Eftersom jag avsåg motorväg så har han (eller oftast hon) fritt fram i vänsterfilen :-)
Min teori är att de ofta sitter i helt andra tankar och att det då omedvetet upplevs skönt att ha någon/något att följa efter...

ynot: Inga angrepp på dig, det som inträffat är tråkigt och det var mkt. svagt av andra parten att inte stanna. Hoppas det löser sig med försäkringen.

/T
yn
22
ynot
535iA -91
525iA Touring -95
Tack Titan8, jag gillar ärliga förare och hade helst sett att han/hon hade stannat, då hade råttsväsendet fått avgöra vållandefrågan vilket jag tror hade varit svårt för motparten då det inte åligger någon som kör i laglig hastighet (och lite till)att hålla undan för att slippa böter (såvida ett utryckningfordon inte vill fram) som "sleeperix" vill påvisa. Följderna blir tyvärr att jag väjer inte undan fler gånger och försöker undvika kollision, för då vet jag åtminstone att motparten stannar............

Y´not
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
ynot, det var inte riktat mot dig personligen utan bara ett inlägg om vad lagen säger. Det här var uppe på Trafikmagasinet i höstas och det är faktiskt precis så som jag skrev, det är belagt med böter att inte flytta sig. Fast jag har ju svårt att tro att det är många om ens någon som har fått böter för det:)

pe
207
peca
E61 Touring LCI
Diskuterade just vänsterfilsköra med en kompis som är polis...och enligt honom är det OK att köra om i högerkörfält om den som kör i vänsterfilen gör det felaktigt enligt ovan.
Ett fel blir inte två fel med andra ord...
pe
207
peca
E61 Touring LCI
...och "ynot"...vänsterfilen ska användas som omkörningsfält. Att just hänvisa till att "jag kör lagligt och lite till så jag behöver inte flytta på mig" är en inställning jag föraktar över det mesta!!!

Varför ska du bestämma hur fort jag ska köra?
Vet du varför någon kör fort? Det kan finnas många legitima anledningar till att köra fortare än dig!
Varför inte hjälpa varandra i trafiken istället? Det är att respektera andra såsom du ville att den andra skulle respektera dig!?

Synd på din bil och alltid trist när det händer olyckor...det är så onödigt!

/E39 - ej silver
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
peca: Det där är inte riktigt rätt. De enda tillfällena du på motorväg har laglig rätt att köra om en bil på höger sida är om fordonet är ett väghållningsfordon, eller om det omkörda fordonets hastighet bestäms av framförvarande fordon. Det andra exemplet är tänkt att använda vid köbildning, men går även att applicera vid andra tillfällen.
Kör man däremot helt ensamma på motorvägen får man alltså inte passera bilen i högerfilen, oavsett hur långsamt den kör...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Stopp och belägg här peca ;)

Är det inte så att det med tillägget att "om trafikrytmen gör att du på en väg med >70km/h hastighets
begränsning blir tvungen att köra om på insidan så är det tillåtet".

Det är definitivt inte OK att köra om på insidan för att sedan byta fil in framför (och kanske göra om samma sak igen något senare) då kan jag garantera att du blir stoppad.

Alltså i fallet oven ser jag det helt och fullt att köra om på insidan är olagligt och att sedan vålla en olyka och inte stanna är smitning. Personen kan ju ha missat detta i backapegeln men det är ingen ursäkt....

Hoppas allt löser sig
pe
207
peca
E61 Touring LCI
Jag är den förste att erkänna när jag har fel och kan lagen om 70 km/h-gränsen. Den här polismannen resonerade som så att om du redan ligger i höger körfält så gör du ingen OMKÖRNING i lagens mening utan du kör där du ska köra så att säga. Allt under förutsättning att det inte strider mot andra lagar ( läs: fortkörning ). Påpekades också mycket riktigt att man inte får ägna sig åt "slalomkörning" ;-)

HAN hävdade med bestämdhet att eftersom den andra bilen begår ett fel så begår man inget fel om man ligger kvar och kör förbi i höger körfält. Ett fel BLIR INTE två fel enligt honom.

Eftersom båda bilarna i detta fallet körde för fort så blir det ju lite hypotetiskt och säkert svårt att motivera omkörningen om inga speciella omständigheter föreligger!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.