AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.137

För låg tomgång, 535 -91

Tjena...

Börjar bli smått less på min för låga, och därmed vibrerande och något ojämna tomgång.

Har läst någon stans att den skall ligga runt 750 rpm, men min tycks ha hamnat runt 550. Visserligen kanske inte mätaren visar 100%, men nog tycker jag den är lite låg allt...

Tips och lösningar välkomnas!

// Björn Eriksson
Samma på min bil, jag har elgasspjäll på min bil som jag tror kan ha med saken att göra. Flertalet verkar ha rengjort sina spjäll på E32 750 med gott resultat, fast kanske inte pga låg tomgång (?)

____
Reach the door with a breath and a scream.
Om du inte har elgasspjäll och därmed en vanlig tomgångsmotor på insugsslangen så finns det en beskrivning i Haynes reparationshandbok hur man kan kolla funktionen hos tomgångsmotorn...

____
Reach the door with a breath and a scream.
kn
310
knudi
535i -92
tomgångsmotorn kan man ta lös och tvätta med bensin om den är smutsig

/Steffee
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hur kollar man enklast vilket man har?

*BAWORAK*
kn
310
knudi
535i -92
ja du det har jag då ingen somhelst aning om. men jag tror jag har mekaniskt gasspjäll eftersom jag har vajer inunder huven till spjället. tror man kan kolla så är däremot inte säker.
en elektrisk borde väl ha något av en liten elservo eller nåt som gasar.

/Steffee
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag tror på vakuumläckage någonstans. Spraya lite med startgas och kolla om tomgången ändras.
Tjenare igen!

Kan tyvärr inte kolla på studs... Sitter och jobbar, eller tja... borde vara ute å köra :)

Nåja, jag antar att jag har en tomgångsmotor på min bil, tyckte jag såg på en skiss en motsvarande komponent, men jag frågar ändå:

Tomgångsmotorn, är det alltså den del som sitter mittemellan luftmätaren och gasspjället på insugsröret? En "lång" cylindrisk pryl med en kontakt i, eller är jag helt ute och cyklar?

Kan kanske vara vakuumläckage annars.. Några slangar ser lite provosoriskt ditsatta ut, skall testa med startgas så fort tid ges till detta...

Dock en fråga, det kan inte ha med lambdasonden att göra tror ni? Har lite fel på avgassystemet i övrigt, tänkte att det kanske kan inverka?

Återigen tacksam för alla svar!

// Björn Eriksson
Tja ännu en gång..

Testade med startgas ikväll.. Sprayade runt de flesta slangar jag hittade, utan resultat. Antar väl att det utesluter läckor ganska bra. Kanske skall ta en match med tomgångsmotorn då mao..

Kan man alltså rengöra den i bensin? Funkar inte på något annat vis, är den känslig?

// Björn Eriksson
bm
270
bmwkillen740
525 -77 6:a
750 IAL -88
hej kanske fel forum för fel bil men jag skriver det ändå man kan lägga upp tomgångsmotorn i kristallolja ca 40 minuter tills all smuts är borta.. :D
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Min 535 låg på ca 600 i tomgångsvarv. Men jämnt då... så själva varvtalet är inget konstigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.