|
|
|
|---|---|
|
Det är så att ja måste ta och byta termostat i 525:an, men ska jag köpa en 80 graders eller en lite varmare? vi har ju rätt kallt här i norrland, vad tycker ni? Sen undrar jag om denna guiden fungerar till min bil? Länk _____ -ridern- | |
| lite varmare skulle jag ta om du inte åker ofta på autonbahn. men vad tänkte du göra? altså vad ska guiden hjälpa dig med? | |
|
Jou, jag har också funderat på den varmare, e ju inte nån supervärme i bimmern! Jou, men vart termostaten sitter. _____ -ridern- |
|
|
Ingen som vet? _____ -ridern- |
|
|
Vart den övre kylarslangen fäster i motorn någonstans där brukar den sitta. /Steffee |
|
|
Hej Den sitter uppe i framkant på motorn,går in två tjocka slangar i själva termostathuset,en uppifrån o en nerifrån.kan va lite trångt...lufta noggrant efter byte,, |
|
|
Vart luftar man denna motor? Vart tömmer man enklast ut kylarvätskan? _____ -ridern- |
|
|
sitter en luftningsskruv uppe på kylaren,,,samt en blå "skruv" nere som man tömmer ut kylarvattnet. MVH |
|
|
Okej, tackar så mycket =) _____ -ridern- |
|
|
D.M> Vad bygger du ditt resonemang på att man skall ha en inte så varm termostat när man skall köra på Autobahn? *BAWORAK* |
|
|
En motor är konstruerad för en viss driftstemperatur. Termostatens uppgift är att reglera den temperaturen tillsammans med kylaren. Dvs. om termostaten och kylaren/kylsystemet är helt, kommer termostaten att ge motorn rätt driftsbetingelser. Motorns temperatur kommer inte upp i den rätta temperaturen snabbare bara för att man väljer en termostat som öppnar senare...! Om man byter till en termostat som öppnar senare (högre temperatur) kommer motorn att få felaktiga driftsbetingelser. I värsta fall gör det att motorn slits snabbare eller går sönder! Köp den termostat (gradantal) som motorn är konstruerad för! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den fanns iaf för något år sedan både med 80 resp 92 lr var de 88 grader från BMW. Fördelen med varmare vatten är att du får mer värme i kupen. _____ -ridern- |
|
|
JAg har bytt termostaten. Det jag undrar över är luftningen, jag har luftat flera gånger på luftskruven som sitter på kylaren utmed påfyllningslocket. Men problemet är att jag inte får någon värme i bilen, blåser bara iskall luft. Ska jag lufta på fler ställen eller? _____ -ridern- |
|
Vantage |
Jag är ingen expert men känner flera som är... Att lufta en Bmw är ett rent he***te... Du måste hålla på i timmar tro mej, bara att checka av med en verkstad får du höra... Lycka till...... Vantage |
|
JOu, jag har hållt på i timmar....har luftat säkert 20-30ggr redan. Ibland får jag värme, sen försvinner den spårlöst... _____ -ridern- |
|
|
du måste ha lutning på bilen så att luftskruven blir högsta punkten (ställ i uppförsbacke) på med maxvärme samt låg fläkthastighet (1:an eller 2:an) gasa till ca 3500-4000 rpm emellanåt och låt det komma ca 2 dl bubbelfri vätska dra sedan dit luftningsskruven och gör en ev.efterfyllning till rätt nivå Fikaträff i Umeå 7:e feb. Be there Länk |
|
| Om du inte får någon värme är det fortfarande luft kvar i systemet! På E34 är det väldigt vanligt att det fastnar luft i värmepaketet som kan vara väldigt svår att få ur! Det första du ska göra är att som Patrik säger, ställa bilen i uppförsbacke samt ha värmen på. Vårt knep som funkat bra är att använda en tratt med ett långt rör på som du sätter på (där du fyller kylarvätska) och trycker mot satt du får någorlunda tätt där, sedan fyller du vätska fulla tratten så att du får ett tryck ner i expansionskärlet. På så vis pressas vätskan in i kylsystemet. Lufta såklart samtidigt som du gör detta. Och, kör med Original termostat från BMW som är konstruerad för din motor! Johan B:s resonemang stämmer!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.