|
|
|
|---|---|
joamob |
Hej alla glada BMW-tokar!! Idag rev jag ut instrumenthuset för att försöka fixa förlorade pixlar i INFO-displayen. När jag sedan satte ihop alltihop, kopplade in batteriet och slog på tändningen så lös inte övre raden (vägmätarställning, trippmätaren och utetempen) resten fungerade som det skulle, förutom att det saknades ännu mer pixlar. Vad kan ha gått galet (tror själv på kontakt-problem men då borde inte hela raden slockna)? MVH Jocke Jocke |
| Vad gjorde du, när du försökte fixa till detta ??? | |
joamob |
Hej!! Jag lyckades få bort så mycket som möjligt, sedan lyfte jag på plåten i framkant som håller fast displayen och sprayade med elektronikrengöring. Tyvärr vart det inte mycket bättre... Apropå slocknade displayen så upptäckte jag själv att ett antal lampor hade gått sönder. Jocke |
|
det år bara att köpa ett nytt kombyinstument för att displäjen siter limad fast på krätskortet och där ärjar det i mälan. pris på ett nytt är ca 5500kr plus programering. |
|
|
Mellan själva glasdisplayen ock kortet finns alltid nån slags kontaktöverföring, oftast en gummilist med ingjutna grafitledare (zebralist) eller en tunn värmeförseglad flatkabel. Båda kan jäklas, om man använder kemikalier så MÅSTE det vara rätt typ, utan olja osv. Problemet är vanligt i allehanda liknande sammanhang, i BMW:s fall är det lite väl svårt att ta i sär och komma åt rätt ställen, men några lär ha lyckats. Segmenten i displayen drivs i rader/kolumner av elektroniken (multiplex), om en kontaktövergång glappar så slocknar en hel rad eller kolumn. Displayen är en LCD av speciell typ, inga enstaka lampor, den belyses bakifrån av orange lysdioder. Kretsarna är extremt högohmiga, man behöver bara nämna ordet oxid eller dammkorn för att det skall glappa. FP |
|
joamob |
Hej alla glada BMW-tokar!! Det går att komma åt displayen om man lyckas få bort mätarnålarna på instrumentet (risk för felmätning vid montering?). Apropå belysningen så är det vanliga glödlampor för instrumentbelysning och dom kan man få tag på typ Mekonomen. // Jocke Jocke |
|
Lysdioder på min iaf, det kan kanske variera på olika årsmodeller. Däremot tyckte jag att det skymtade glödisar med tillhörande orange plast i MID-panelen till radio osv på min. Skandalöst, går sönder nån gång och "går inte att byta" säger säkert BMW då... Apropå displayerna i instrumentet, på automatbilar sitter en "display" bredvid dessa som indikerar läget på växelväljaren. Skall efterlikna dotmatrix display men är bara färdiga siffror (hål) med 1st lysdiod bakom varje. FP |
|
|
Folke! Jag har två lampor som slocknat i Mid-displayen, och på BMW säger dom mycket riktigt att dom inte går att byta. Vet du eller nån annan vad det är för typ av lampor, så man klan byta själv. BMW CS #5206 |
|
|
Inte en aning, men när man har den gamla i sikte så går det säkert att fixa fram nya. Tippar på s.k. grynlampa, liten glödis utan sockel med lödtrådar som löds direkt på kretskortet. Finns hos Elfa bl.a. FP |
|
|
Glömde: Om jag blir tvungen att öppna min MID för glödlampsbyte så blir det lysdioder i stället. Liten 3mm orange LED (eller vit om det är orange plast i panelen) plus ett motstånd på 470 ohm istf varje glödlampa, sen kan man glömma dessa under bilens övriga livslängd. FP |
|
|
Tack för tipset, får väl plocka ner den och titta vid tillfälle. BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.