|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Någon som har koll på vilka saker som kan orsaka hög hc halt på en M5 -89? Och om det är något som är speciellt vanligt på dem. Tacksam för alla svar. M.V.H. Stefan. | |
| kan bero på mycket..dåliga kattar..kärvande kallstarts mojäng..e ingen expert men på min 325a va de kattarna..mvh | |
|
Dåliga insugspackningar är ett vanligt fel. //HD91 - M5 E34 Limousine register - |
|
|
I mitt fall hade jag en HC halt som svajade mellan 150-300 Efter byte till ny katt gick den ner till väldigt låga värden. Även bensinförbrukningen sjönk. Johan S Chassinummer:3527066 www.bimmer.nu Länk sidan för Bmwtokar! |
|
| Ok. Jag får kolla upp de här sakerna. (hade ett värde på drygt 300) Tack ska ni ha. Stefan | |
| Har du bytt olja nyligen den kan orsaka högavärden. | |
|
Ja den liksom stift, rotor, fördelare är nyligen bytta. Tråkigt fel........ |
|
|
Om du har bytt de delarna och kollat tändkablarna, samt kollat att avgassystemet är helt tätt hela vägen från motor till utblås, skulle jag rekommendera att du gör en felkodsavläsning i elektroniken hos en verkstad. Trasiga katalysatorer och/eller dåliga lambdasonder är inte helt otroligt. Viktigt att tänka på är även att motor och katalysatorer skall vara ORDENTLIGT varmkörda innan mätningen. Om bilen har stått still i 10-15 minuter innan mätningen, kan det räcka för dåliga värden på BMW i allmänhet och BMW-M i synnerhet. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sorry sorry!!! jag bytte INTE katten, det var lambdasonden jag bytte! Ber så hemskt mycket om ursäkt för min dabbe... Johan S Chassinummer:3527066 www.bimmer.nu Länk sidan för Bmwtokar! |
|
|
Kolla upp (eller byt) lambdan först (köp från BMW), helt klart billigare än katalysatorn. Men om det är katen som pajat köp den härifrån Länk istället för en BMW-kat för minst det dubbla priset Kolla under produkter/sportkat, en metallkärnekat för 2600:- Mvh |
|
| Då måste man ju leda ihop avgaserna, då blir det 2-1-2 vilket inte är den optimala lösningen varken för bibehållen markfrigång eller vidare marknadsvärde på bilen. Även om man väljer en med två in och utgångar så är det många (etusiaster) ser det som en stor nackdel om man bygger bort original BMW M delar. | |
|
Ja! Original BMW-kat är det enda som är gott nog åt en sån bil, leta på tex www.bildelsbasen.se för ett par begagnade katalysatorer om nya känns för dyra. Låt Autowåx (BMW i Karlstad) kolla lambdasonden med sina instrument, det gjorde de på min bil vid avgasmätningen, det gick mycket snabbt och på min var den OK, det var vid insugspackningarna det inte var tätt, pendlande HC-värde på 150-200 hade den. Packningarna vid spjällhuset byttes också. //HD91 - M5 E34 Limousine register - |
|
|
Om jag har förstått det hela rätt så gör BMW fortfarande kattarna med keramikhus, iaf de till äldre modeller. Naturligtvis är det aldrig fel med original, men jag anser att det är ett jäkla överpris med 7-8000:- för nåt som hämmar en bils prestanda, och framförallt då en M-bil. Har absolut inget emot original när det är det bästa för bilen! Det där med bibehållen markfrigång är ju löjligt marginellt, kan det handla om 1-2 cm? Finns ju folk som tyvärr sänker sina bilar flera cm... Sen är jag oerhört tveksam till att en ny metallkärnekat skulle kunna dra ner värdet? Det är väl bara bra att en del till av bilen är bytt? Nu menar jag inget illa men man behöver ju inte bortse från tekniska framsteg... Mvh |
|
|
rob_t_j72: h Jag håller med dig rent generellt, dock är det inget som passar till en speciell modell som tex M5 (eller någon M-modell), de bilarna köps mest av entusiaster och det blir mer och mer sällsynt att hitta en M5 (E34) i bra originalskick, så den skulle jag inte bygga om katalysatorerna på med piratdelar, om inte bilen är ett "lik" som bara måste gå några månader till innan det blir skroten. Alla reparationer som görs med mest hänsyn till plånboken och inte till bilen straffar sig i längden, när man ska sälja bilen, då får man dra bort från priset vad det kostar att återställa till original och bra skick. På en 535i tex så är det en helt annan sak, där är inte köparna entusiaster på samma sätt, där påverkar inte piratdelar värdet negativt förutsatt att det är någorlunda snyggt gjort. //HD91 - M5 E34 Limousine register - |
|
|
köp kattar från 3,8an så har du metalliska kattar samtidigt som det är M-orginal............ "One for economy and One for the fun of it" |
|
| Ok. Intressant läsning det här. Tack för alla svar. | |
|
Eftersom det är metallkärna på 3,8 så faller något av mitt resonemang om man är ute efter att bevara originalskick. Mvh |
|
| rob_t_j72: Visst, utvecklingen har gått framåt men i detta fall handlar det som sagt om något helt annat. Att försöka bevara i alla fall några (de som överhuvudtaget går att rädda) BMW M5 i det skick som de en gång varit i. Då får det vara hur löjligt marginellt det vill. | |
|
Original till varje pris! =) Mvh |
|
|
Inte alls säkert att det är fel på kattarna högt HC-värde kan också påverkas av följande: -Fel på vevhusventilation(kolla slangar) -Otät motor (kompressionstesta) -Bilen är chippad (liten risk att det påverkar) -Gammal motorolja (som ni redan nämnt) -Dåliga stift/kablar/tändspole -Fel på givare, tex luftmassa, kamaxel, temp, spjällvinkel.. (läs ut felkoder) -En rejäl 'varmkörning' fixar det mesta, så går det ju att trixa med sprit i tanken osv.. -Om lambdavärdet är ok så ska inte HC ha något att göra med lambdasensorn Högt HC=mycket kolväten=dålig förbränning=luktar Luktar den soppa eller olja? Nya kattar kan fixa problemet, men bränner man mycket olja eller soppa i kattarna så överhettas dom och tar fort slut. Bäst att kolla om det finns någon annan orsak innan man slänger ut en massa pengar! |
|
|
Rallyfinnen: I mitt fall var HC pendlande mellan 150-300 och övriga värden helt ok. Efter byta av lambdan så sjönk värdet betydligt och bilen gick igenom besiktningen direkt. Men som du säger innan bytet luktade avgaserna förfärligt, nu luktar dom nästan hallon i jämförelse ; ) Johan S Chassinummer:3527066 www.bimmer.nu Länk sidan för Bmwtokar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.