|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
När en olycka sker har ALLTID hastigheten varit för hög iförhållande till omständigheterna! Om bilarna stod still skulle ju inga olyckor ske..... Med detta vill jag säga att: köra fortare än vad som står på skyltarna under rätt omständigheter knappast utgör någon fara ( nu pratar jag stora landsvägar/motorvägar) Och generellt tycker jag att dagens hastighetsbegränsingar är något skruvade. Om 99% kör för fort på en viss sträcka: är det då fel på 99% av bilförarna eller dom som bestämde den på sträckan gällande hastigheten? En rolig grej som stod i eskilstuna kuriren för ca 1 vecka sen var att olyckorna i sörmlands län uppvisade drastiska minskningar under 2003, jämfört med 2002. Jag vet att detta beror på att man byggt om en massa vägar och andra satsnaingar på vägnätet i regionen. MEN vägverket/trafiksäkerhetsverket hävdar i en faktaruta(handlar om trafiksäkerhet i allmänhet) i artikeln att den bästa åtgärden mot olyckorna är automatisk hastighetsövervakning via plåtpolis/fartkamera. Nu är det ju tyvärr så att det inte finns en enda fartkamera i hela sörmland!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Så hur förklarar dom detta!?!?!?!?!?!? Tänk om de ngn gång kunde lära sig.... /B |
|
|
klockrent beppo, jag håller med dig om det! Fikaträff i Umeå 7:e feb. Be there Länk |
|
|
Ja, visst håller jag med om att rattonykterheten är ett enormt problem, och visst vore fler alkotest på sin plats, men rattfylleristernas mentalitet är vad som skrämmer mig mest. Jag satt på KVA Östra Gård i Vänersborg på 90-talet, det är den enda kvarvarande rattfyllerianstalten i Sverige numera (jag var där på grund av olaga hot, så slipper ni undra). Under den tid man var där träffade man många rattfyllerister, och jag ska lova att där varken fanns några reflektioner över vad som KUNDE ha skett eller några tendenser till bättring. En man som kom in skrek och gapade om att han inte borde sitta där och att dom borde bura in "riktiga busar" istället medans flera andra näst intill skröt om hur många promille de hade när de åkte fast... Flera lade t.o.m. upp scheman för hur länge de skulle bli tvugna att vänta tills levertesterna skulle upphöra! Med bakgrund av detta vet jag faktiskt inte hur man ska komma till rätta med rattonykterheten, visst var det säkert extremfall jag mötte men en sådan är en för mycket för mig! |
|
|
Att jaga fartsyndare på marginalen...2-3-procentenheter...i noll-visionens namn är ju helt befängt. Vidta åtgärder som ger respekt för de bestämmelser som finns istället!! Nu undergräver man ju bara de tvivel som redan finns. Höj farten på motorvägar till att börja med. Med räcken och andra skyddsanordningar så finns det ju inget riskmoment kvar förutom övriga trafiken. Den största skillnaden i fart på fordon är ju idag 110 mot 80 dvs. 30 km/h! Det motsvar ju två bilar som möts 15 km/h...och visst blir det konsekvenser av det...men jämför gärna med att fronta på 70 eller 90-väg. Enda gången farten är orsak till en olycka är om du inte kan ta en kurva pga just farten. Annars orsakas olyckor av ett felaktigt beteende i övrigt. Konsekvenserna av det felaktigta beteendet kan bli större i och med farten...men det är en annan sak. Finns dessutom lägen där farten räddar liv och inte tar...så SNÄLLA...gör något åt alkohol- och drogpåverkade samt vidta åtgärder för att höja kunskapsnivån på förarna i trafiken istället för att jaga bilister som kör 5 km/h för fort!! |
|
|
Såg i Västerbottens folkblad igår, att 46% av de dödade i trafiken i västerbotten förra året var drogpåverkade. Mycket oroande, och jag tror knappast att en hastighetsminskning skulle innebära samma "vinst" i liv som minskade droger i trafiken. |
|
|
Jag tycker att det är fullständigt vansinnigt att skattepengar bara slösas bort på dyr kamerautrustning, innehållet i ett skåp kostar runt 300 000 kr. Vill minnas att jag läste i Aftonbladet att skåpen hittils kostat oss skattebetalare ca 40 miljoner kronor, och då finns det inte ens kamerautrustning i alla skåpen. Att hastigheterna kanske sänks något motiverar inte de utgifterna för staten, och att polisens resurser fokuseras till motorvägarna istället för till allvarliga brott är så fel det kan bli. Snart får de väl lägga ner alla mordutredningar för att pengarna måste gå till hastighetskameror. Idioti. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
För att kunna sätta dit fler så skall ju lagen skrivas om så att bilägaren står som ansvarig om ens bil åker för fort förbi en hastighetskamera. För att kunna genomföra detta så kommer fortkörningen avkriminaliseras och istället för böter så kommer man få en kontrollavgift, liknande parkeringsavgift. Det kommer alltså vara skillnad på om du åker för fort förbi en kamera eller en polisman. Är det inte samma sak man gör?: dvs kör för fort. Men efter lagändringen så är det ena ett brott och det andra inte.....Detta ökar ju säkert respekten för hastighetsbegränsningarna...... Varför inte ta steget ut och avkriminalisera fortkörningen helt och hållet i så fall i konsekvensens namn och därmed frigöra en jävla massa poliser till brottsbekämpning istället!!!! Däribland rattfylla, som jag tycker ovillkorligen skall dömas som mordförsök, för det är inget annat!!!! /B |
|
|
Som vanligt pinsamt och bedrövande att läsa hur dåligt staten sköter sina upphandlingar , 300 000 för en kamera i ett skåp , För de pengarna kan de hyra en fotograf med en Hasselblad som fikar 8 timmar om dagen vid vägen i 1 års tid... Då kan ordningsmakten säkert få dubbla kopior och fortköraren ur olika vinklar samt kanske att fotografen lägger på lite filter etc. så att "gärningsmannen" ser solbränd ut , eller varför inte likblek - vilket kan ge en mera "brottslig look" Pinsamt , otroligt pinsamt på pengar som behövs till sjukvård och brottsbekämpning. 3G ger dig Cancer. |
|
|
Wadel. Hur ska vi kunna ge pengar till sjukvårds och brottsbekämpning när det finns folk som kör 130 på 110 väg!? Dom måste stoppas!! Dom far fram där i syna nya tjänstebilar med stora motorer, abs och antisladd system. Dessa människor är ju en livsfara för andra i trafiken. Stoppa dessa fartdårar omedelbart. Strunta i kriminaliten, den kostar för mycket och tar för lång tid att stoppa. Låt oss istället ta tag i dessa fartdårar. Dessa fartdårar är bra mycket lättare att sätta bakom lås och bom än riktiga gangsters. Minst livstids fängelse för fortkörning och max 2 månader för grov rattfylla. Låt rattfylleristerna behålla körkortet dom kommer ju bara att köra utan annars. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Det är alltid lättare att trakassera hederliga medborgare som kör några km/h för fort på motorvägen. Hederliga medborgare betalar nämligen böterna utan nämnvärd protest. Knarkare, alkisar, kriminella och andra potentiella livsfaror skiter fullständigt i böter och belastar istället staten med behandlingsprogram och annat kostsamt. Någonstans på VTI längst in i ett kassaskåp ligger säkerligen en hemligstämplad utredning som säger att de dödsolyckor som vållats på grund av för hög hastighet är ytterst få. Allmänheten önskar en ökad bevakning av rattfylla men istället fokuserar politiker på ökad hastighetsövervakning. Skandal. Vad osm utgör den största risken i trafiekn förstår alla utom politikerna. De räknar inte människoliv utan pengar... |
|
| Om folk bara gav f-n i att erkänna på plats så skulle det inte vara lika lönsamt för myndigheterna! Rättegångskostnaderna hade ätit upp vinsten för dom fortare än kvickt... | |
|
BoogieElvis: Ja då är det bara för oss vanliga döda här då att börja sätta lite emot och aldrig erkänna det vi gjort.. så kanske vår lilla ansträning känns lite granna iaf! Man blir ju så upprörd så att man får något fel när man läser allt och hör allt som våra Urinteligenta politiker kläcker ur sig! MEditerar dom ur sig allt vett innan de går til jobbet!? elelr var är det som förigår.. bjuder systembolaget på sprit i Riksgaden!? är det mut härva ända där uppe!? Sen att Hastighetskameror skulle gör adet sååå mkt bättre.. mellan Sundsvall och Härnösand (E4 Norrgående) har vi 2 st hastighetskameror.. och nej jag vet ju inte vart de sitte vid detta laget.. och ingen annan heller så det blir alldrig trafikstokning med 90 karavaner på vintrarna där ej heller 110 karavan på sommaren för folk vet ju inte var de sitter!! Så hur mkt hjälper de 600 000 på dessa ställen!? inte det minsta! Däremot skulle de behövts på en mindre sträcka där det först är 90 sen 70 ner på 50... där hade använts för där är det så korta sträckot.. Senast igår vart jag omkörd på denna 70 sträcka med en snubbe i en KIA (Kill in Action "Motors" =D) som bara skaka på huvet och trodde jag var helt väck som låg och körde just 70 och höll asvtånd till forden framför.. slutar så klart med att han gör en galning omkröning och kör i 80-90 in på en 50 sträcka med 2-3 övergångställen i ett litet samhälle! gud vad bra! Och för den del en så hade jag bromsat lite hårdare innan han körde om så hade jag haft en KIA i bagageluckan och en till Whiplash.. hade jag kunnat kliva ur bilen och gå då så hade jag inte ståt för mina handlignar! Men som tur så håller jag avstånd och respekterar.. för att han ska få köra som en idiot! man tackar.. Ut med "traikkontrolanter" istället för poliser.. poliserna ska utreda brott och inte sitta och kjuta med laser hela dagarna.. Sen att rattfylle människor aldrig lär sig.. så sant så sant.. vet om några som aldrig lärt sig... det bara händer om och om igen.. de behöver vård.. och vård är dyrt.. fy fan... nu spyr jag snart MVH Johan och förlåt för alla stavfel! |
|
|
theprophet: Jag kan bara hålla med dig! För några år sen träffade jag på en snubbe som arbetade med trafiksäkerhet. Vet du vad? Han berättade till mig att han inta ens visste hur man startar en bil!!!!! Det säger en hel del om kompetensen hos våra beslutsfattare. Nollvisionen kommer aldrig att uppnås så länge det finns folk som sitter bakom ratten och sk*ter i vilket. Det är är bara en sysselsättningsåtgärd för politikerna. De lär aldrig bli arbetslösa så länge "projektet" varar, dvs. för alltid. |
|
|
Kan ju talaom en nära dödenupplevelse för ett litet barn igår morse. Kommer till en stor rondell tidigt på morgonen. Jag ska rakt fram och från höger så kommer en kvinna i 30årsåldern i hög fart och bara tittar men skiter totalt i väjningsplikten, jag bromsar så att abs:en får jobba stenhårt och tutar samtidigt, hon kollar på mig gör ett förlåt tecken med handen och kör vidare. Trots att hon såg mig långt innan!! Hon hade ett litet barn i baksätet på vänstersida. Kan ju säga att om det hade varit med min jobb bil (VW LT35) så hade jag aldrig fått stopp utan jag hade dundrat rätt in i hennes sida och dom hade garanterat råkat illa ut båda två. Tror inte hon fick sig en funderare utan tyckte det var lugnt. Förstår mig allvarligt talat inte på sådana människor. Med en sådan chaufför som henne så e det inte konstigt att folk dör och skadar sig i olyckor. Hon har ju lite sig själv att skylla om det hade blivit olycka, men hade hon förlåtit sig för barnet? Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
....men eftersom du höll hastighetsgränsen hann du bromsa! ;o))) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Eftersom det var en stor rondell kan vi ju anta att hastighetsbegränsningen där var 70 km/h. Hur ofta känns det vettigt att köra 70 knyck genom en rondell???? Och å andra sidan: hur vettigt känns det att köra i 90 på 6 filig motorväg när det inte är ngn trafikintensitet???? VARFÖR snöas det in så mkt på hastighetsgränsen. Lämplighastighet på en viss vägsträcka varierar ju från minut till minut. Vansinne att tro att detta skall gå att generalisera. Byt ut folket i trafiksäkerhetsverket mot folk härifrån forumet så ska vi se vad vi kan hitta på.... /B |
|
| Beppo: Eller byt ut dem mot GIS-gänget och deras kompisar... (OBS: Bara skämt!) | |
|
Tycfekr killing gänget kan ta hand om de fårgorna...! BLir säkert bättre än nu iaf! __ Länk |
|
|
Rondellen var på en 50 väg, med 2 filer i den. Självklart så körde jag lagligt då det var snömodd ute, vilket hon inte gjorde. Kan tillägga att det gick kanske i 40km/h genom rondellen då det var 30väg precis innan. Schnelle fart, Härliche fart. |
|
|
Hela nollvisionen är ett stort skämt då trafikanterna inte tillåts göra misstag på vägen utan att riskera att dö! Så länge det finns människor på vägarna kommer misstag att begås, det är mänskligt. Då måste man angripa problemen från rätt håll och alltså måste det finnas utrymmen för misstag. Mitträcke eller separerade vägbanor, avåkningszoner, sandfållor m.m. är lösningen. Allt vettigt i dagens bilar har sitt ursprung i motorsportens underbara värld, varför tittar inte Vägverket på vad man kan lära av detta??? Det är inte många som omkommer på racerbanor trots att det handlar om ofantligt mycket högre hastigheter. Jag har sett att någon skribent här på forumen använder signaturen "Det är inte farten som dödar uta ndet plötsliga stoppet" och det är j-kligt sant! Och givetvis så måste man klämma åt alkohol/drog-problemen på vägarna då dessa står bakom nästan hälften av alla olyckor. Fartkamerorna är inget annat än en dålig ursäkt där trafiksäkerheten används som motiv för utövande av storebrorsverksamhet. ------ BMW CS #04839 Min 525i: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.