|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Lyssnade på kvart-i-fem ekot och fick ett anfall av matthet då de rapporterade vad Vägverket kommit fram till för att minska antalet döda i trafiken till 270 per år: 1. Minska "rabatten" till 2-3% av hastighet dvs 93-94 km/h på 90-väg skulle ge böter 2. Mer fartkameror 3. Mer kontroller av nykterhet Är de helt indoktrinerade? Det är väl inte farten som är problemet utan rattonykterhet och drogpåverkade samt att vissa hårt trafikbelastade vägar inte har separata vägbanor pga av snålhet. Jag säger bara suck hoppas att det inte blir denna hetsjakt på hastighet utan att de får upp ögonen för de verkliga problemen istället. | |
-Daniel- |
ja man kan ju bara skratta åt dom det är ju knappast dom som kör 95 på 90 väg som orsakar olyckor utan precis som du säger onyktra människor för dåliga vägar m.m |
| Dock ger högre hastighet en kraftigare kollision. Inget som säger att föraren som kör för fort tvunget måste vara vållande för att dö, liksom :) | |
|
Om jag har förstått det hela rätt så är det ett ganska signifikant samband mellan att de som generellt kör för fort också brukar göra sig skyldiga till andra förseelser i trafiken. Fler nykterhetskontroller tycker jag definitivt är på sin plats! Sedan är det faktiskt förbluffande att uppleva att en situation som man klarar "utan problem" i t ex 70 km/h, blir helt omöjlig att klara ut i 73 km/h.... Gränsen finns någonstans och det kan skilja på en eller någon ynka km/h. Jag hade förmånen att själv prova detta under ordnade former under en förarutbildning, och det var minst sagt tänkvärt! För övrigt har jag inte fattat varför man skall ha "rabatt" på 10%, när hastighetsmätarna är kalibrerade så att de alltid visar lite för hög hastighet i förhållande till verklig... Jag kör själv för fort ibland, men är beredd på böterna. ;o) (åkt fast för fortkörning på motorväg, en gång) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ni har alla rätt om at även de där få km/h kan spara både liv och hälsa, men är skärpta bestämmelser för överträdelse rätt väg? För jag kör, precis som de flesta, för fort ibland. Och även om reglerna för överträdelse ändras tror jag inte att jag kommer att sänka hastigheten tre km/h på grund av det. Har funderat på vad som skulle få mig att respektera hastighetsgränserna hårdare och i mitt fall är synlig övervaknning det allra bästa. Jag kör absolut lugnast när jag ser en polisbil. Så i min värld är det det effektivaste sättet att få ner hastigheten. Och för att knyta an till det som jag ser som det allra viktigaste vad gäller trafiksäkerhet så är det att få bort alkohol- och drogpåverkade personer från våra vägar. För dessa bryr sig ännu mindre om man får böter vid 93 eller 97 km/h på 90-väg. För att summera lite så vill jag alltså se fler nykterhetskontroller med synliga polisbilar efter våra vägar. Jag har haft körkort i 13 år och bara behövt blåsa fyra gånger. Detta trots att jag har pendlat och numer äver kör bil i jobbet. |
|
|
Om man tog bort alla drog-/alkoholpåverkade från våra gator skulle man nå nollvisionen med 270 dödade/år. Att straffa gemeneman för att köra ett par km/h för snabbt är att terrorisera medborgarna. Vet inte siffrorna för i år men senaste åren har det varit 0 dödsfall på 110 vägarna, men ändå gillar polisen att övervaka just där. Kanske dags att montera en laservarnare? |
|
|
det kommer säkert att bli sååååå mycket bättre när bussar utan bälte ska kava omkring i 70km/h på våra 90vägar oxå....kul att tampas med tradarna i omkörningarna oxå...det är säkert ett stort byråkratsteg mot nollvisionen...har nån som kommer på alla dessa saker överhuvudtaget körkort????alltså inte datakörkort då... Frazze Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!! |
|
|
Jag vill se fler poliser ute, och betydligt fler nykterhetskontroller. Det tror jag att skulle hjälpa rätt mycket. Men som vanligt så är ju det mesta fortkörarnas fel. Jag brukar vara ute och köra bil på kvällarna. Bara köra runt på stan och kika lite. Och jag tycker att det skulle finnas några nykterhetskontroller kring 02:00 tiden. När krogen stänger så är det knappast ovanligt att folk tar bilen hem efter ett pra glas. Det vill jag se ett stopp för. MVH Morgan. Länk |
|
|
morgan: där satte du huvet på spiken!!! "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Det är tveksamt om fler plåtpoliser bidrar till ökad trafiksäkerhet. Däremot är nykterhetskontroller säkert bra. "Allt går lättare bara man vill. Det svåra är att vilja." |
|
|
Fler nykterhetskontroller vore på sin plats (framförallt nattetid och på lördag- och söndagmorgnar), däremot tycker jag att den massiva hastighetsövervakningen på motorvägarna borde minskas kraftigt. Såg på Rapport nu ikväll om en sommarstugeägare i Dalarna som monterat en dold videokamera i sitt hus efter att flera andra hus i området haft inbrott. Som sommarstugeägaren misstänkte fick även han inbrott, och de båda tjuvarna fastnade helt perfekt på videobandet! Han hade då anmält inbrottet och gett bandet till polisen, men trots att det nu gått mer än ett år sen det ägde rum har polisen inte gjort något åt det. Polisens förklaring var att de måste prioritera andra brott såsom misshandel, rån och liknande (som naturligtvis är värre än inbrott!). Brist på resurser, helt enkelt. Men hur kan då trafikpolisen ha såna gigantiska resurser att de kan jaga fortkörare på E4:an dagarna i ända!? Hastighetskontroller på mindre vägar är bra, likaså på större vägar med dålig säkerhet, exempelvis 70- och 90-vägar utan mitträcke, där är det viktigt att hålla hastigheten. Men på motorvägar... Nej, en omstrukturering inom poliskåren vore på sin plats. Nu gled jag väl ifrån själva huvudämnet en aning, ni får ursäkta. /Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
|
HEJA Masten mer sånt tack!!! "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
| Farten är ensam orsak till alla kollisioner. Om farten är noll och alla bilar alltid stod helt stilla skulle inga kollisioner förekomma. Så busenkelt är det. | |
|
JanF : "Om farten är noll och alla bilar alltid stod helt stilla skulle inga kollisioner förekomma." Skulle se ut det! :-) ___ Lorem ipsum dolor sit amet ..." |
|
|
Håller med om att det borde vara fler nykterhetskontroller. Har aldrig fått blåsa under de snart 6 år jag haft körkort... Har bara blivit stannad en gång, då i min fars folkabuss, polismannen bad att få se mitt körkort och frågade sen om det var min bil. Nej sa jag, det är min fars, ok sa de och åkte. Senare kom jag på att farsan sagt nåt om ett trasigt bakljus... Pratade med en kille som var ca: 40 och han hade aldrig blivit stannad... Det är ju som sagt de som orsakar olyckorna som man ska komma åt, d.v.s rattonyktra, folk i obesiktiade skrothögar utan bromsar, schumacher mitt i centrum med familjens V70 o.s.v inte folk som råkar ligga i 105 på 90 väg i en nerförsbacke... /Niklas |
|
|
De största problemen i trafiken måste helt klart vara. 1 Folk som kör fulla 2 Cyklister som är gör självmordsräder på övergångsställen 3 Tung trafik på små vägar. 4 Folk som slarvar med bälten. Vore intressant om de kunde räkna ut hur många av dessa olyckor där någon av ovanstående är punkter är orsaken till dödsolyckan. Säkert 75 % av olyckorna är någon av ovanstående punkter inblandad. Min teori. Farten tror jag inte det beror på! |
|
|
Farten är nog i många fall en bidragande orsak till att en olycka inträffar (det går för fort och föraren tappar kontrollen över bilen alt. hinner inte bromsa för ett eventuellt hinder). /Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
|
Det är nog i och för sig riktigt att de flesta olyckor inte orsakas av farten, utan av andra faktorer, men vad vägverket försöker uppnå är egentligen inte främst att få bort olyckor, utan att människor inte skall skadas eller dö. Där gör trots allt farten stor skillnad. En ökning av farten från 50 km/h till 70 km/h innebär att rörelseenergin hos bilen fördubblas, en energi som skall tas upp av bilens deformationszoner för att skydda de åkande. Det säger sig självt att det är betydlgt större risk för allvarliga, kanske fatala, skador om farten höjs. Den här hysterin att bygga rondeller bygger ju på just detta resonemang, det blir inte färre olyckor med rondeller än med korsningar, men de som inträffar i rondeller har mer sällan dödlig utgång. I stället för att fronta med varandra, eller krocka front mot sida, blir det oftare sida mot sida i rondeller. |
|
|
Jag tror att massor av "mindre" olyckor skulle motverkas om man lärde folk hur i HEL**TE man kör i rondeller. Jag var ca 1-1,5cm ifrån en ford idag. Jag är då jätteglad över att jag har en skabbig äcklig vinterbil. För jag fick snällt förpassa min bil upp i snödrivan (tackar fan att jag har 4wd). Det var väldigt nära att braka ner i diket. Men forden som så snällt prejade mig fattade ingenting. Jag tutade och var allmänt oglad. Men den fortsatte i ca 45-50km/h på 70 väg. Ni kan ju gissa vilken ålder paret i Forden hade??? MVH Morgan. Länk |
|
| Att jaga hastighetsmarodörer ger ju intäkter för staten - ha nykterhetskontroller utanför stadens krogar kl 2 på morgonen kostar ju bara en massa övertid och pengar. Det är väl självklart vad man väljer. Det är pengar handlar det om i nollvisionen. Liv kommer i andra hand...eller tredje... | |
|
Jag tror som Ambush att denna nollvision och eviga fokuseringen på hastighetsövervakning handlar mer om att kunna klämma oss bilister på mesta möjliga skattekronor. Varför sätter de upp plåtpoliser bara längs tätt trafikerade genomfartsleder och inte vid det lokala dagiset/skolan? ///Nicklas BMWCS# 4748 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.