|
|
|
|---|---|
| Hej. Undrar vilken fälg storlek är passlig till en e46 sedan. Hade tänkt på 18". Men vad skulle däck bredden och profilen vara då? Eller vore 17" bättre? Har personligen ingen aning :) | |
| Personligen tycker jag den bästa kompromissen är 17" 225/45. Det är klart att större fälgar kan se bra ut men de har egentligen inga andra goda egenskaper. Dyra, känsliga, sämre komfort, för mycket grepp, sliter snabbare på chassit... Om man vill satsa på utseendet tycker jag man kan skaffa ett M-sport aero kit istället, kostar knappast mer än mellanskillnaden 17" -> 18" (fälgar och däck). Vet dock inte om det passar på de äldre modellerna. | |
| Okej. Har 2 paket priser nu, 225/40R18 1566e, och 225/45R17 för 1362e. Båda har fälg priset med räknat. Skillnaden är ca 200e. Men tror nog jag skall fixa 17 tummare, just pga det du sa. =) | |
|
När det gäller köregenskaper är inte skillnaden så stor mellan 17" och 18". Ser man bara till att ha lämpligt lufttryck uppför sig 17" mycket bra på vägen. Man förlorar mer i komfort än vad man vinner i sport genom ett byte från 17 till 18 tum, i alla fall är det mitt intryck. När det gäller utseendet så är det så klart individuellt. Själv tycker jag det ser lite fjantigt ut med stora och öppna fälgar som tydligt blottar en liten bromsskiva, men det är som sagt en smaksak, själv tycker jag att det är snyggt när bromsarna (i alla fall fram) fyller ut hela fälgen. Sen beror det ju på chassit också, hur väl däcken passar i hop med chassisättningen. Vilken bredd på fälgarna man skall ha är lite olika. Jag har sett såväl 7", 7,5" och 8" skodda med 225/45. Själv har jag 225/45 på 7,5 x 17" fram (BMW original) och det fungerar bra. Frågan är ändå om du inte bör överväga 8" i fall du kör 225/45 bak också Väljer du bredare bak, t ex 245/40-17, är det nog lämpligare 8,5 " fälgbredd. |
|
| Vill du ha 18" så kan du smälla dit 225/40-18 fram och 255/35-18 bak. Det är nämligen vad bmw själva gör... | |
|
Titta i instruktionsboken vad som är tillåtet att sätta på. |
|
|
Det är inte säkert alla storlekar står med där. |
|
|
....och vad som är tillåtet och vad som är rekommenderat är inte samma sak. :) Du får i princip sätta på vad du vill så länge det inte över/understiger 5% i rullomkrets eller tar i hjulhusen. |
|
|
Jag har BMWs egna 225/40 18" fram och 255/35 18" på en V72 M-fälg med sportchassi och jag måste säga att det är bättre åkkomfort än vad jag trodde det skulle vara. Skillnaden är inte alltför stor mot mina vinterdäck som är 205/50 17". På 330 är det godkänt med ovan nämnda dimensioner, det var inga problem för mig att få igenom detta på bilprovningen. Jag tror att däcken påverkar mer än vad man tror. /s-w |
|
| 1362e låter som ett rätt bra pris för 17" fälgar med däck, vad är det för fälgar och däck tu har tänkt dig ? Jag har också tänkt skaffa nya 17" fälgar och däck till våren, hade dock räknat med att slutsumman hamnar närmare 2000€. | |
| Det är Dunlop 225/45 och Alessio F1 eller Turbo, har inte bestämt vilka än, båda fälgarna kostar lika mycket. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.