AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.653

hur byter man laddningsregulatorn

Be
29
Beamerjojje
325 i coupe 92
Hej skulle verkligen behöva hjälp med hur man skall göra för att byta laddningsrelä/regulator på en valeo generator. Har sökt på inläggen men det finns inget som passar.

Tack
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du kan få en instruktion i morgon bitti.
Men du går plocka bort plastkåpan på baksidan, det sitter inte lika enkelt som på Bosch inte :) Och inget du gör med generatorn kvar i bilen. Påminn gubben om han glömmer :))

///MVH Hasso
Länk
Be
29
Beamerjojje
325 i coupe 92
Tack på förhand, uppskattar din hjälp!
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
som Hasso sagt: inget man gör med generatorn monterad i bilen, men när den väl är utskruvad är det inte svårt..
lite annorlunda kanske :)

det ger sig efter att du skruvat ur den :)

mvh L (skruvat ur generatorn 3ggr på kort tid...)
Vet att jag borde ta ut den, men tänkte prova detta med generatorn fast kvar i bilen, har fått loss de två muttrarna som ser ut att hålla fast reläet. Måste jag lossa hela "plattan" där kablaget från spolarna ansluter för att lossa på laddreläet?
mo
18
mondeoägare
318i touring -96
Har själv gjort samma procedur för inte så länge sen, och konstaterade snabbt att enklast blir det att ta bort hela generatorn. Du kommer helt enkelt inte åt nånting så länge den sitter fast...
Sen slutade det med en utbytesgenerator för mig eftersom släpringen på axeln var helt slut.
Jag har 525 tds, hyffsat mycket utrymme runt generator.

Vilka skruvar är det som håller laddrelä utöver 2 st 8mm muttrar + en mutter på fästbulten för pluspolen? Har fått loss allt jag kan hitta som ansluter till reläet, får loss ena sidan på reläet. Inga sprängskisser som visar något av värde. Brukar reläet sitta fast?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.