AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.102

Möjligen blivande M5-ägare undrar lite

Sida 1 av 2
Hej alla M5-experter!

Jag ska någon gång ha en 100% orörd M5 -95. Dvs inte ens vita blinkers får finnas.

Fanns det några andra fälgar att få från fabrik än de dubbeleker-18" som man ser på de flesta?

Hade alla nürburgring-paket original?

Är det variabla serviceintervaller som på övriga BMW? Vilka intervaller är vanligast och vad brukar de olika servicarna kosta?

Hoppas bara att man kan bo i ett hål mitt ute på kalfjället så att försäkringspremien blir något så när vettig!

/Fredrik
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Bra och ovanligt bilval, M5 95:an är något av ett samlarobjekt, bara byggt ca 350 st sedaner.
Nürburgring-paket är standard på alla 95:or, dock utan servotronic som nu måste beställas extra om man vill ha det.

M-parallelleker 8 & 9 x18 är standardfälgarna och inget annat finns att välja på, dock har man ju alltid möjlighet via BMW Individual att ordna något men jag skulle inte tro att det var någon som valde bort dem.

Det är samma serviceintervall som tidigare, det kan ligga mellan 1000-1400 mil, beroende på omständigheter, möjligen något lägre i vissa fall.

Oljeservice borde vara 1700-2000 kr
Inspektion I 5000-5500 kr
Inspektion II 8000-9000 kr

Ventilerna ska justeras vid varje Inspektion och tändstiften ska bytas, därav höga kostnader, men livsviktigt för motorn!
Ungefärliga priser ovan, kan säkert både över- och underskridas av olika handlare.

Passa på medans det finns någon 95:a kvar, jag tror en originalbil i 100%-igt skick blir oerhört dyrköpt både i Sverige och Tyskland, om man överhuvudtaget hittar någon sån bil, tveksamt faktiskt, man får nog inrikta sig på att istället köpa en som inte är helt original och renovera den, men det finns knappt några sådana kvar till salu längre heller.

//HD91

- M5 E34 Limousine register -
Finns en Avusblå 3/95 till salu helt orginal för €13900

Länk sök på M5 under Gebrauchtwagen

Den enda fälg jag skulle tänka mig montera i stället för M-Paralell vilken är den absolut snyggaste fälgen på en E34:a "jag kunde inte hålla mig från att köpa dom till min M5 kopia" är 18" BBS krysseker Länk den i 17" hade BMW Sverige på sin 850 CSi-94 i stället för 17" M5 3,8 fälgar så kanske det finns någon M5-95 med krysseker från fabrik?

Mvh Stephan
Gemini__
Vet att du inte var ute efter tips på bilar som är till salu, "Friedrich". Men kanske kan vara intressant att ta till sig så många objekt som möjligt innan ett ev. köp. Här bidrar jag med två bilar iaf. =) Länk samt Länk
.

Mvh:
Thomas

Länk
Gemini__
Hmm, schysst med dragkrog och svartlackerade njurar på den silvriga förresten. El. kanske inte ;-)

Länk
Det är något speciellt med 95:orna. Kommer ihåg när jag såg en ny daytonaviolett stå "mitt i trappan" hos BMW Solna någon gång 1995. Kostade 658 000 kommer jag ihåg. Sedan dess är det just 95:an som är intresssant.

Den gröna som länkades till har jag spanat in en och åtta gånger, minst. Finns ett par-tre st på mobile också, någon med vita blinkers dock. Men det går ju att byta tillbaka! ;)

Tack för serviceuppgifterna, nu ska lönelägen och livskvaliteter utvärderas. Sen beror det på om jag ledsnar tillräckligt på min nuvarande bil OCH att någon som är tillräckligt intresserad av just den vill köpa just den av just mig. Annars får det vara ett tag till. Ju senare man köper en 95:a, desto mer raritet blir det.

Vad jag åker idag? Det är också något av en raritet, men mer säger jag inte här, hehe...

/Fredrik
Detta med ventiljustering.. gäller det 3,6 motorn oxå ? jag trodde inte det skulle behövas nåt sånt med hydrauliska lyftare ?

- G -
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Gurra535: Ja, det gäller den också absolut, en mycket viktig detalj som utförs med chimsbrickor och speciellt BMW-verktyg.

Jag är inte motortekniker, och inte helt säker nu, men det är väl mekaniska ventillyftare i S38-motorn? Hydrauliska lyftare hittar man i M40 och M70 motorerna tex, där behöver spelet inte justeras.

//HD91

Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Den silvriga saknar elstolar... svarta njurar är inte snyggt enligt mig...

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
Ja, det är mekaniska lyftare i S38 motorerna.

Måste justeras alltså.
DMC:Nja inte riktigt sant om jag förstått det hela rätt så finns det något slags "hydraul-element" inblandat oxå...Hade en diskussion om detta med en viss BMW-kunnig mek i Karlstad...Men de e som de sägs att de måste kontrolleras/shimsas varje insp 2 har ja för mig....

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Snabb koll i några serviceböcker visar att ventilspelet ska kontrolleras och justeras både vid Inspektion I och Inspektion II på M5 3,6 och 3,8, alltså var 2000:e till 2500:e mil ungefär. Mycket viktig detalj som inte för förbigås.

//HD91

Åfan, tackar för infon.. tydligen ska man inte lita på vad bildelsimporten säger. Får höra med novation eller nån om service då..

- G -
Dawwe: Nje det kan jag inte förstå...vart skulle det vara? Antingen så har man ju mekaniska eller hydrauliska lyftare.

Kollade även i ETK och där finns det inget "hydraul-element".

Vem i Karlstad snackade du med? Jag bor där så jag kanske vet vem det är?
Schimsa om vid varje Insp I och II?

Det förklarar varför en del M5 jag lyssnat på haft så rassliga ventilspel.

Ska växla lite ord med BMW Solna imorrn tror jag. Slipper ni ledsna på mig i förtid ;)

/Fredrik
DMC: Kolla bild 11-1266 i ETK:n så ser du vad han (Sääf) försökte förklara för mig....Möjligen kan jag ha missuppfattat honom...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Dawwe: Det var precis den bilden jag kollade och jag ser inga hydrauliska delar alls. Som en jämförelse så ser dom där delarna exakt ut som Volvos B21, B23 uppbyggnad, även Toyota Supra MKIII är uppbyggda så och där finns det inga hydrauliska delar med.

Sääf känner jag till, skulle vara intressant att fråga honom vad han menade.
Kolla in delen under "shimsen"( nr 10) ja tror det är nåt slags "HLA" (hydraul?) element..Som sagt ja kan ha missuppfattat honom...Asså motorn har ju mekansika lyftare/tryckare men INTE på samma vis som på M20 tex...Kammarna trycker ju "direkt" på ventilerna så att säg...

Vi har nog olika versioner av ETK för det står inget i min om HLA.

Mja det är ju dom som är hydrauliska på tex M60 och då kan ju innerdelen röra sig i förhållande till ytterdelen men på S38 är den i ett stycke precis som på Volvo. Jepp kammarna trycker "direkt" på ventilerna kan man säga. Kolla på M60 så syns det att överdelen på tryckaren är "fast" liksom, det finns ingen bricka där som på S38.
Dawwe,

Du får nog ge dig nu, inte finns det någon hydraulisk lyftare på M5 S38 motorerna. Lyftaren är en enda del och i överkanten finns det en fördjupning där shimsen placeras. Lyftaren trycker sedan direkt mot ventilen.
hobbetax
Är som du som jag Friedrich, att det ska vara dom stora backspeglarna och allt sånt som känns som BMW orginal.
Vill ha en orginal M5 S38 B38.
PS. Tycker du inte om paralelleker fälgarna (dom är ju hur goa som helst) DS.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.