|
|
|
|---|---|
| vilken av dessa har bäst prestanda tänker på e34 mod. | |
| M5 | |
bmwsteffe |
hej! enligt JWR så ska 540in gå bättre än M5an efter 200 blås.... med andra ord ska du ligga o dra över 200 så är d 540in som gäller...:) |
| Inlägg ovan kan jag intyga=) | |
| Hmm, jag testade att dra mot en 540ia med min M5 3.6 och vi körde rullande start ifrån 40km/h , det gick jämt tills man fick i 3an, då började M5an dra ifrån och vi slutade runt 230-240 på mätaren och då var 540ia ca 100meter efter och hade inte en tendens till att knappa in. Bägge bilar var chippade + sportfilter + annat avgas (ger ju inte så mycket, men de var utrustade likadant iallafall). | |
|
540n är snabbare strax efter 200, men det är nog inte "fair play" då utan snarare för att M5:an växlas till 5:an strax efter 200 km/h, och 540n matar som bäst på fyran då (eller 5:an med 6vxl). Jag skulle säga att det övertaget 540 har där förlorar den markant efter 240, för då har M5 fått upp ångan (och varvtalsområdet med mycket effekt) på femman, sen är det dags för 540n att växla och då kör M5:an om, sen kommer inte 540 ikapp mer, för toppfarten är väsentligt högre i M5, utan spärrar. Jag skulle nog vilja säga att det är i lägre fart 540 har chans om man ska jämföra "rättvist" när båda bilarna arbetar på max effekt samtidigt, 540 är något lättare och V8:an drar påtagligt mycket bättre från botten än M5-motorn, M5:an förlorar mycket efter växling, det senare är nog anledningen till att somliga tycker den känns slö, men motorn är inte konstruerad att ge max effekt långt ner i registret, den måste helt enkelt varvas ur, annars blir man frånåkt av en 535i eller kanske tom 525i. Samma historia drar en del om 750i E32, att den skulle dra M5:an efter 200, jo runt 200 med femman i och man får kämpa för att bara hänga med 750n, men sen växlar 750 till fyran och samtidigt får man upp varvet på femman och då kör man om runt 240-260. Sen får man alltid tänka på förarmisstag och ev. dåliga exemplar av en viss modell, jag har testat min M5 mot 750i och 540i, friska motståndare, och jag vet vid vilka varvtal och hastigheter man kan "vinna" och var man riskerar att gå på pumpen, tex strax efter 200, där är nog M5:an som mest sårbar för det tar ett tag innan man får upp varvet på femman. //HD91 - M5 E34 Limousine register - |
|
| HD91: Hur långt kunde man pressa M5an på fyran innan varvskyddet gick i? Kommer ej ihåg då bilen är såld... | |
|
sandgren: jag brukar växla vid 7000 rpm, mer rekommenderas inte, då visar det ca 210 på mätaren. Enligt utväxlingstabell skall det vara 208 riktig fart. Varvstoppet är annars 7250 +/- 50 rpm på en M5, från fabrik. Med ett annat chip finns det nog kraft att hämta efter 7000, då blir det ju inte samma sak kanske utan man håller undan en bra bit efter 200 och möter ett högre varv på femman sedan. Skulle vara intressant att testa någon sorts chip, av bra sort. //HD91 - M5 E34 Limousine register - |
|
|
Jag tycker det känns lite knasigt att snacka om vrid efter 200 km/h. Det är precis samma som att jämföra en 4-cylindrig 318ti med en M5 FÖRE 40 km/h, där den lilla vinner... Sign Kjelle |
|
| HD91: Ok, då var det som jag kom ihåg, min gick att varva till 7500rpm med orgchip så det var väll ca 220km/h på min mätare, växlade alltid innan varvstopp. Med trimchip gick det att varva ändå till 8000rpm men det vågade jag inte så många gånger. Den gjorde iallafall ca 283km/h (det minns jag för alltid) enligt mätaren på 5an, men det borde väll vara lite missvisning? Varvade nog ca 7400rpm med 235-45-17. | |
|
sandgren: 7400 rpm låter inte orimligt med trimchip i, det skulle bli 272 riktiga km/h med originaldäcken 235/45-17, dvs stämmer väl in med de ca 10 kmh felmarginal på mätaren man brukar räkna med. Skumt att du hade ett varvstopp på hela 7500 rpm, men det kanske skiljer mer ibland än de +/- 50 som uppges av BMW. //HD91 - M5 E34 Limousine register - |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.