|
|
|
|---|---|
| Nu ska jag byta bil igen och hade tänkt att lägga max 60000:-. Eftersom inget annat än BMW duger så skulle jag vilja ha tips av er vad man kan få för pengarna. | |
Kowalski |
Då skulle jag satsat på en E36:a. För de pengarna kan du få en dokumenterad 325:a -92, eller en något nyare 318 eller 320. Behöver inte vara fel med import, se bara till att servicarna är gjorda som de skall. Men du kan även gå på en 525:a E34 -92-93:a. Lite större bil med mer utrymmen om du nu vill ha det. |
|
Ja, E36:an är ju väldigt härlig att köra, hade en 320i 24v -91 i somras. 325:an har jag inte kört så det kanske kan vara nåt oxå. Har även funderingar på en 318is som verkar gå bra och dra lite mindre soppa. E34:an har jag heller inte kört men tycker den ser lite omodern ut, den lär ju dock ha en komfort som duger :) Av E34:an skulle jag kunna tänka mig 525,535 eller 540. 7-serien vet jag egentligen inget om.... Är inne på min 12:e bmw nu :) |
|
|
540 lär du kunna få för dom pengarna, skruvad förstås och lite skum men det kanske går att hitta något för pengarna, den drar ju lite mer än en 318 IS... Om du har en liten driftbudget är 318IS ett mycket bra val. För 60' kan du nog få en 92-93'a. Det är kul att byta bil, man blir lätt rastlös efter 6 månader. Mr C |
|
|
Beamer, varför inte en 530i med v8...inte alls samma drag som i 540, drar tyvärr nästan lika mycket bensin(har ägt en i 1,5 år) dock är de sannolikt inte alls lika hårt körda, har fint ljud, bra komfort och man får en nyare bil med mindre mil oftast, men ändå med v8. Har du tur borde du kunna hitta en fin 94:a för de pengarna tycker jag, kanske tom en runt 15000 mil. Önskar dig lycka till! Simon |
|
|
Det brukar vara jag som talar för V8, men som vinterbil är den tveksam: - blockvärmare finns inte, bensinvärmare är fint men dyrt. - Effekten går inte att få ner i backen iaf den vinterluddar på. En 525:a med ASC är en bra åretruntbil och en fin sedan går att få för 60 lapp. /göran, vintermannen/ |
|
Hovmästarn |
göran menar nog ASC+T, inte så vanligt på 525:an...dock finns faktiskt en del 530 o 540 med denna funktion. Så jag är inne på Simon_en:s linje, om din budget tillåter...satsa på en 530...med ASC+T... Skippa 540 för 60-lakan. En tokskruvad 540 med tveksam servicehistorik låter som en vansinnig bilaffär i mina öron... |
|
nix, jag menar nog ASC (AntiSpinControl) ASC+T (AntiSpinControl and Tracking) är en utvecklad variant som kom senare (vilket år, någon?). För 60 lapp får man en fin 525/E34 tex den här med ASC: Länk lapp men man kan ju alltid pruta :-) /göran, vintermannen/ |
|
Hovmästarn |
göran: trodde du menade BMWs anti-sladd system (Traction control). Det är väl denna funktion som verkligen gör den bakhjulsdrivna bilen någorlunda halksäker. men det är ju aldrig fel med lite vanlig antispinn heller när man står vid ett rödljus i en hal uppförsbacke. (ASC+T) fanns som tillval redan 1993-94 på premiummodellerna av E34 (530/540) och fanns även till 7-serien. Blev väl standárd först på E39:an om jag inte minns helt fel. |
|
Har kollat runt lite i annonserna men ej lyckats hitta nån bil i den där prisklassen som verkar bra. Verkar de flesta har överpriser på sina bilar mot vad alla säger här på forumet... Har sett hur många 525:or från 89-93 med hiskliga prislappar uppåt en 70000:-. Tipsa mig gärna om ni ser nåt bra!! |
|
|
Tjena. En 325:a -92 i skapligt skick borde du få för pengarna. Skulle själv satsa på E36 karossen om du inte vill ha en större bil, då denna är lite "modernare" än E32. Varför inte göra en chansning om du ska ha en E32:a? Du kan ju trots allt hitta en -91 M5:a för den summan. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Beamer, vad som begärs och vad rimliga priser ligger är inte alltid på samma nivå. Dock finns det gränser, jag blev erbjuden 95' för min bil av en som hävdade att priset låg där...jag önskade honom lycka till i sin jakt på just den 528i från 97 som han vill ha! Dock gäller att en vettigt 525/530 med ASC+T (rekomenderas varmt..körde en vinter utan det med min förra bil 530i 93....med min nuvarande 528i 97:a fungerar bakhjulsdriften mycket bättre i vinterväglag) 525 är snålare och måttligt långsammare, men mullrar inte lika fint. Sedan är sannolikheten att hitta en bil med ASC+T betydligt större om du letar en 530. En bil utan ASC+T ska vara betyligt billigare anser jag då detta system starkt bidrar till säkrare vägegenskaper. Simon |
|
|
Jag satt och surfade i ca 3 tim i går kväll och kollade på lite olika bmw-annonser. Efter ett tag fick jag ett plötsligt sug efter en E30...en 325ix touring för att vara exakt. Eftersom jag bor i jämtland och precis har skaffat skoter så kanske det vore ett hett alternativ under vintern..nåt att dra med.. Ska ändå sälja skotern till påsk vilket betyder att det blir bilbyte igen, men då en för runt 100-120000:- För dom pengarna borde jag få lite mer valmöjligheter... Är inne på min 12:e bmw nu :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.