|
|
|
|---|---|
|
Jag har bestämt mig för att köpa en BMW Tourning i 5-serien, men jag kan ej bestämma mig om jag ska ha en 525 TDS eller en 530. Jag har hittat en av varje och de är jättefina, välskötta och fullutrustade båda två, dieseln är en automat. Jag kör cirka 2400 mil per år (80% landsväg och 20% stad), skulle man tjäna på att ha en diesel måntro, skatten är ju så skyhög? Är försäkringen billigare på en TDS? Hur är körglädjen i en TDS, finns det fler fördelar med den än i en bensinare? | |
| Gränsen för att det blir billigare med diesel går vid ca 1500 mil per år men såg i något nytt rön nu att det är 1300 mil..och javisst skatten är hög men dieselförbrukningen är låg..530D är väl mer bil men det är dyrare att ha än 525 jag betalar 5 lapp om året i helförsäkring har tittat lite på 530D men den blir ganska precis 5 tusen mer per år i försäkring för mig,,du undrar hur körglädjen är i en tds..för det första är den helt underbar som vinterbil sen är det inte många bensinare som kör ifrån den om det var det du ville veta.. | |
-Daniel- |
dessutom kan du chippa dieseln och få ut bra mycket mer effekt än orginal mycket billigt i förhållande till hur många extra hk du får ut |
| Är 530 så mycket dyrare...? Jag är själv lite sugen på en sån, eller 525 tds. Trodde att det i stort sett samma försäkring. Fan att man snart inte kan ha nån kul bil utan att bli ruinerad av försäkringsbolagen. Ok vet att många kör som galningar med sina M5:or, o det får ju vi som kör lugnare betala. Men även mera "normala" bilar har ju blivit svindyra att försäkra. | |
|
Hur är det, kommer skatten att bli billigare när bilen blir äldre? Den 525 TDS jag har kollat på är en 92:a |
|
| Skatten blir inte billigare..den går efter vikt min tds kostar 7200 kr ca...tidigare så var det bara dubbel skatt på fram till 93 sen 5 dubbel på över 93 men numer är det 5 dubbel på alla | |
|
Hmm, visst menar du att valet står mellan en 530bensinare och en 525 diesel? Skulle själv rekommendera tds:en på alla sätt och vis, förutom att "ditt" ex är en automat, vilket inte jag gillar. Annars går du plus på tds om du kör över 1500-2000 per år. Räkna så här (tar till i överkant): Skatt tds 8000 Skatt bensinare 1500 Försäkring lika (bolagen hävdar bestämt att tjuvarna älskar att glödga...) Diesel 7.50kr/liter Bensin 9.50kr /liter Förbrukning tds: ca 0.7l/mil Förbrukning bensinare ca 0.9l/mil Skillnad i skatt: 6500 skillnad i förbrukning 0,2l/mil Skillnad i soppapris per mil: 0.9*9.5-0.7*7.5=3,3kr/mil 6500/3,3=1969 mil, vilket kan anses som ett "worst case scenario". TDS:en är en underbar motor att köra och äga, inga fel på min 30'-milare och den har ett underbart motorvägsröj. Enda smolken i bägaren är en viss tendens till kärringstopp. Går att vänja sig vid, men lite irriterande. Skall nog chippa bort det vid tillfälle. Köp en manuell tds! MVH Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
|
Jag kan starkt rekommendera 530dT, helt underbar att köra rakt fram och på motorväg men när det börjar svänga är faktiskt 316 bättre... Skatten ligger på 7800/år och försäkring (står på tjejen 25år, storstad, parkering på gata) ca 11000/år. 530:n har ett fantastisk drag, speciellt på motorväg om det kommer nån liten osnuten 18-åring i en turbokonverterad japsbil, tryck gasen i botten och se honom försvinna i backspegeln... Helt klart värt de extra pengarna i inköp och drift! /Fredrik |
|
| Dmi: Hittade du felet på din bil..???? | |
|
Beställde i oktober en 530i men pga felleverans ska en ny beställning nu läggas. Men nu börjar jag fundera på en 530d istället. Den har ju ett enormt vridmoment och acceleration. 530i: 80-120 km/h, 4:e/5:e växeln, 7.3/10.0 sek 530d: 80-120 km/h, 4:e/5:e växeln, 5.4/6.7 sek Säger inte dessa siffror allt! Eller missar jag någonting? Bortse nu från skatteeffekter och andra kostnader. Nu resonerar vi enbart acceleration och flexibilitet. Kom med synpunkter! Tack |
|
|
gto80: min kontakt med tillgång till värmegarage och specialverktygen är fortfarande på semester så jag får tanka vid halvtank så länge... :-( ClaesSjöberg: Kolla var du har max vridmoment oxå! satt och spanade i min instruktionsbok: 540i har 410nm vid 5000? varv 530d har 390nm vid 1725-4000 varv... dieseln börjar accelerera och fortsätter sjukt länge tills man växlar och samma sak igen på varenda växel hela vägen, fantastiskt skönt att kunna ligga på motorvägen och bara stämpla pellen i botten även på 5:an vid omkörning och den drar fint ändå. Dock så är inte dieseln så snabb 0-100, så om man kör mot en bensinare inne i stan så får man stå ut med att den ligger lite före upp till runt 80 km/h då dieseln brukar segla om... jag tog själv en 9-5aero häromkvällen, den killen såg lite förvånad ut över att en så stor bil rörde sig så pass.... :-D /Fredrik |
|
|
Fredrik: Jag tittar på en ny 530d och där ligger max vrid på 500nm! mellan 2000-2750r/m. Och mellan 1500-3500 ligger vridet hela tiden över 420nm. Det låter fantastiskt. Jag har aldrig tidigare reflekterat över en diesel men nu börjar jag tänka om. Väger man in den högre skatten (6797:- mot 1628:-), lägre förbrukningen (0.69 mot 0.95) och lägre bränslepris (9.20 mot 8.00) hamnar brytpunkten på 1600 mil per år. En sådan här måste jag bara provköra innan jag bestämmer mig. /Claes |
|
|
Dieselbilar har ett högt vridmoment eftersom motorerna jobbar på låga motorvarv. Eftersom motorvarvet är lågt krävs hög utväxling. På grund av den låga utväxlingen blir drivhjulseffekten relativt låg. Allt enligt fyskiens mest grundläggande formel. Uppskattas låga varvtal är diesel ett trevligt alternativ. |
|
|
bjoerck: Stämmer det verkligen att en motor som arbetar på lågt varv automatiskt har ett högt vridmoment? Jag tror snarare att det beror på det utdragna förbränningsförloppet av dieseln (jämfört med bensin som har en mycket kort förbränningstid) som gör att vridmomentet blir högt. Dieseln lämnar kraft under en stor del av rotationen av vevaxeln. En dieselmotor brukar väl normalt ha längre livslängd än en bensinare. Detta kanske beror på den mjukare explosionsfasen. Av samma anledning är dieselmotorn mer lågvarvig. Förbränningen behöver längre tid på sig än i en bensinmotor och därför blir maximala varvtalet mycket lägre. Vidare har väl inte utväxlingen med effekten att göra? Den maximala effekten ut från växellådan är väl densamma oberoende av vilken växel du har valt? 1:an har högt vridmoment men lågt varv och 5:an har lågt moment men högt varv. Eller….? /Claes |
|
|
ClaesSjöberg: Helt korrekt! Det skall stå drivhjulsmoment och inte drivhjulseffekt. Drivhjulseffekten är, precis som du säger, detsamma som motoreffekten minus eventuella transmissionsförluster. Att en dieselbil har ett högt vridmoment beror på att de utvecklar effekten vid låga varv. Förhållandet är som bekant M=P/w, där w är vinkelhastigheten på vevaxeln. Varför den utvecklar hög effekt är en annan femma. |
|
|
Har 525tdsat bet 3000:- försäkring och 1080:- i skatt lbreggad |
|
|
Bagarn: Det är lite oklart vad du menar. Skatt 1080:-? Jag har nu provat en 530d E60 och är verkligen imponerad. Jag hade tidigare en MB SL500 med maxvrid på 470 nm. 530d var minst lika kvick, åtminstone mellan 40-170 km/h. Hade fler provat en diesel hade försäljningssiffrorna förmodligen varit högre. Alltså: Köp inte en bensinare innan du åtminstone har testat en diesel !!!! Men hur blir det med andrahandsvärdet? Är det någon som har en intelligent gissning? Efterfrågan borde vara lägre och därmed andrahandsvärdet. Eller ……? /Claes |
|
|
CS:Det är populärt att LB-rega sin diesel ( dvs 2 sitsig) för att snåla in på skatten ( som är åt he-e för hög..) Nackdelarna är: 2 sistigt med galler, man får inte köra över allt ( skylten med en lastbil med et streck över gäller alla Lastbilar (om den inte har tillägstavla)) Andra handsvärdet på dieselar står sig rätt bra en flukt på BMW börsen ger att E39 530d 99/00 ligger på ca 180-190 medan dito 528 ligger 150-170, bådar gott för dig men sämre för mig som redan vet att min nästa bil blir en 530dAT E39... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Andrahandsvärdet på en E39 Diesel idag verkar vara ganska högt. Tittar man också i Tyskland på begagnade Dieslar så är de väldigt dyra! Det verkar idag som att dieslar blir mer o mer eftertraktade även i Sverige. Hoppas att skatten på nyare dieslar blir lite lägre också så kommer efterfrågan att bli ännu högre! | |
Axel |
Claes det är faktiskt tvärtom,förbränningsfasen i en bensinmotor är mycket långsamare än i en diesel.I en diesel kan man prata om explosion medan bensin har snabb förbränning,där av det klassiska diesel knackandet.Det är också därför man måste bygga diesel motorn kraftigare. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
|
Axel! Hur kan man prata om en explosion när förbränningen sker i form av en diffusionsflamma!? Eftersom förbränningen sker samtidigt med blandningen av luft/bränsle, föreligger ju en oerhört mycket mindre explosionsrisk än när man, som i en bensinare, introducerar en förblandad (ready to explode) bränsle/luftblandning i ett varmt förbränningsrum. Dieselknack uppstår som regel i områden i bränsle-sprayen som borde antänts men inte gjort det (för kallt) och hunnit blanda sig som i en bensinare, med efterföljande självantändning. Det karaktäristiska knackljudet har jag förstått, men här får gärna någon rätta mig, skulle komma huvudsakligen från pumpen. På samma sätt som med explosionsrisken, är det ju klart att en besinare kan ha ett snabbare förbränningsförlopp, eftersom förbränningen inte måste vänta på att bränslet och luften skall blanda sig, det är ju redan gjort i förgasaren/insprutaren. Det är därför vi sett förkammardieslar, men inga bensinare. Det är därför min tds varvar lägre än en 525i, och i slutänden är det därför man kör med bensinmotorer i F1 och inte dieslar. Att dieseln är starkare byggd beror väl främst på högre tryck, både i kompression och förbränning. Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.