|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
haglund2306: 7500, är motorn org.? |
|
|
Jag har samma möjlighet att varva lite längre än orginal, men jag undrar om jag kan dra ända till 7500 rpm.. Jag får väl skaffa en sån där F&F mätare och sätta på brädan så man ser vart man ligger och var det verkligen stoppar. Det varvar mer än välvilligt iaf. ;-) /Anton |
|
|
Ja vi har båda originalmotor. Det enda som är gjort är utbytt chip i boxen, grupp n chip var det visst. /Anton |
|
|
Anton: Det stoppar vid 7500. :) Har testat en gång ofrivilligt. Tommy.N: Originalmotor. Det som dock gör att den varvar så mycket hellre än original är avgassystemet. Det känns som att det sitter en propp i originalavgaset mot om man öser på lite större. Oerhört mycket mer varvvilligt. Original vill inte motorn varva längre än varvstopp. |
|
|
Det måste vara mellandämparen "flamdämparen" som sitter efter katalysatorn som stoppar upp, för bakre dämparen är rakt igenom om jag inte missminner mig. Räcker troligen med ett rör istället för den lilla dämparen. Jag har själv ett 2.5" kanonrör med en slutkörd simonsdämpare längst bak som lever om rätt friskt. Haglund: Hur visste du att det stoppade där? Har du värre mätare? Angående tråden igentliga fråga så har jag den senaste tiden haft en förbrukning på runt 0.9. Lagom med tanke på hur jag har kört. Vill också minnas att jag vid hemfärd från köpet av bilen åkte hem på 0.67l/mil, 53 mil enkel resa.. Vill man drar den väldigt mycket soppa tycker jag. /Anton |
|
|
Anton: Jag visste det för att någon i den långa 318is-tråden hade sagt att det skulle vara där och när jag råkade gå i så uppskattade jag det till 500 varv längre än originalmätarens 7000 max, så det verkade stämma väldigt bra. :) |
|
|
Ok jag väljer att tro på dig så jag slipper testa.. ;-))) /Anton |
|
|
Mannen: Det är inga större problem att få bilarna att dra under litern. Skippa stadskörningen. Ge dit ut på landsvägarna. Om du inte håller dig över 120 km/h. Å kör på 5:an hela tiden. Bortsett från när du kör om. Så borde du hamna runt 0,90 l/mil. |
|
|
Anton: Det var som sagt inte frivilligt, men vad gör man väl inte när man ligger och väger ut bilen i karusellen på Anderstorp innan inbromsningen. ;) |
|
|
Tommy.N.. jag missade lite nu såg jag. det skulle stå 230-232km/h. jag har haft uppe den i 232 massor av gånger. där slår varvstoppet in på femman och det rycker till i bilen. jag tycker att det går hyfsat lätt att dra den till varvstoppet på femman. sen vad det är i riktig fart vet jag inte. jag har orginalstorlek på fälgar och däck. måste verkligen säga att jag tycker att 318is är väldigt pigg för att ha så lite kusar, men liten vikt gör mycket. |
|
|
Stavros Lär väl bli nån lite längre tur så småningom. Visst har jag fått bilar att dra under litern, men då är det också på långkörningar. Tycker inte att jag har speciellt tung gasfot men förbrukningen har nog mycket att göra med att jag kör mestadels stadskörning och korta sträckor. /Andreas |
|
| går ju inte att gämföra med en volvo.. försöker man köra en gammal volvo lika roligt hinkar den i sej bra med soppa å.. fast det är inte hälften så kul! | |
-BeeMWe- |
Min nuvarande 320 måste vara perfekt inställd. Denna motor brukar dra mycket mer. 0.6 i 90 km/h 0.8 i 100 km/h 1.0 i 140 km/h |
|
Har tankat full 2 gger nu.. Ena gången var det 35 mil landsväg och ca 19 mil stadskörning bilen drog 47 liter... det ger en snitt på 0,87 liter... Nu var det bara stadskörning och bilen snittade 1,13 liter milen! Saken är att jag kör inte speciellt fort och det är sällan jag kommer över 3500 rpm med bilen... samtidigt sitter jag inte och gasar på 5an i 50 heller... så bilen borde inte dra så mkt... Är detta normal förnbrukning på en M40B18? Jag vill påstå att det är nästan uppe i samma siffror som min 525i -91... En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre! |
|
|
Mugge: Allt beror ju helt och hållet på motorns skick och på temperatur ute m.m. Det behöver inte vara särskilt konstigt med tanke på att bilen inte är ny och att det är kallt och dant ute. |
|
|
Jo jag vet... men ändå... jag kör inte jättelånga sträckor men motorn hinner jobba upp sin arbetstemperatur och så... Sen angående motorns skick så har den ju visserligen gått en 18 000 mil och det är en del men den är inte direkt sliten och den var inne på service den 9:de februari där även kamremmen byttes... Känns lite mkt för en liten 4:a... ska se om det hjälper med termostat byte.... En rak 4:a är som en rak 6:a, fast lite mindre! |
|
|
Trots att detta gäller min gamla 325a så testade jag förbrukningen på den ner till malmö dvs 65 mil, på vägen dit körde jag ca 20 km/h över hastighetsgränsen och bilen drog 0.73. På vägen hem regnade det så då körde jag lagligt hela vägen och då drog den 0.64 vilket betydde att jag hade 20 liter kvar i tanken när jag kom hem... Allt detta med 17" däck.. Tycker det är helt sjukt bra siffror för en 15 gammal bil med 19000 på mätaren. |
|
|
Haglund: Vad har du för avgassystem? Mr C |
|
|
Mugge: Vi har ungefär likadann förbrukning vid stadskörning. Ska ta min på en långkörning får se vad den drar då. Min bil: Länk /Daniel |
|
| Kan tillägga att jag nu i veckan testade hur mkt min drog, hamnade då på 0.83L/mil och då kan jag ju säga att med någorlunda färskt körkort, nyss inköpt bil så har amn lagomt tung högerfot. På den tanken får man oxå räkna att jag varit på "rakan" och dragit några bilar (volvo 940, 440) fick dock stryk av en Mazda 323...=/ Men det var ju lite OT. Skulle tro att om man slutade stå och bränna däck sänka snitthastigheten till 90, inte leka på Rakan, och bara köra som "pappa gjorde" när han lånade den. så kör man nog på runt 0,7-0,8... det gjorde iaf han.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.