|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Engineer N |
Hur ligger bränslefrbrukningen på dessa bilar? Enligt Modellguiden ligger de alla runt 0,9 - 1,0 l/mil. Jag är ny inom BMW-svängen och tycker detta låter rätt mycket för små motorer. Hur mycket drar era bilar? Hälsningar Magnus Nordmark, Fjällbacka |
Aldric |
IS'n går att köra på 0,76 landsväg, brukar bli ca 0,9. IX'n ligger väl runt 1.2 ungefär ... |
|
Det beror helt på hur du kör. Jag körde 20 mil landsväg häromdagen o fick ner min i 0,81 l/mil utan några problem. Med takräcke monterat t o m! |
|
|
Tänkte precis säga det, det är ju vad en 325 drar! I överkant på den tom. --- Kör också båge! www.sporthoj.com |
|
Engineer N |
Jag tycker detta verkar vara en ganska törstig bil om man ser till motorvolym och bilens storlek. Jämför vi till EXEMPEL med Volvos bilar från samma tidsperiod, 740, 940 och 850 så har ju de bilarna i princip samma förbrukning som 3-serie E30, trots att de har motorvolym på ca 2,3 l och tyngre bil... Någon som kan förklara? |
|
Hej! Min ligger ständigt på litern och då kör jag blandad körning. Som bäst tror jag att jag varit nere på 0,83 l/mil vid ca 40 mils motorvägs körning och ca 130 km/h på mätaren. Som värst har jag nog varit upp på nästan 1,2 l/mil då var det nästan bara stadstrafik och dessutom på vintern. Tror att den drar precis som det står att den skall göra enligt boken. /H |
|
|
Jag har kört 65 mil till Åre en gång på 0,73l/mil med min bil. Det är inga problem att köra snålt med dem. Bara det att de är så roliga att dra lite extra på växlarna med. Sen i staden är det ju faktiskt 6 cylindrar som ska ha bensin och inte 4 cylindrar som i Volvon. Min jämförelse gäller 325 vs 740 2,3! |
|
|
Alla går att få ner ganska långt i förbrukning vid landsvägskörning i konstant hastighet. Men börjar det svänga en aning så man inte kan hålla precis jämn hastighet börjar det skilja en hel del. Lika vid högre hastigheter. En 318i med M40 drar avsevärt mycket mindre än 320i och 325i. Jag fick ner en 320i i 0.63. Men det var ju knappast snittförbrukning över hela tiden jag hade den. 318is drar lite mera än 318i. Snittade under 0.8 mellan dalarna och skåne och då försökte jag hålla 130km/h. En kompis med 316i (M40) fick nästan aldrig upp den i över 0,85 ens med tung 18 årig högerfot. |
|
|
Precis. Beror på körsätt. Har kört Halmstad - Borås på exakt 100 spänn när bensinpriset var 9.80:-. Det var en BMW 318i -86 (M10B18). Tror det är runt 16 mil. Blir runt 0.62. Då inkluderade det omkörningar men också självklart en hel del landsvägsåka. :) is:en går däremot att få att dra en hel del. Men då snackar vi banåka. :) Inga som helst problem att gå ner under 0.8 om man vill på gatan. Känns lite som att min Volvo 360 (vinterbil) drar till och från jobbet ungefär vad min 318is drar på bana... Kör den iofs inte snällt, men inte riktigt som på bana ändå tycker jag... |
|
|
pappa 745 Gtl 16v dar i blandad körning runt 0,75-0,8 och inte dra min 325a nå mer en den. Men sen om man håller på och segdrar 325an då slukar den soppa har jag märkt. Eftersom min sambo har haft en 320 oxå så har jag haft till gång till både 320 323 och 325. och ska vara ärlig så drog 320 mest 323an och 325an drog undefär lika.. __ bmw323.cbj.net |
|
| Mestadels stadskörning och ganska tunghögerfot... ca 1.2L/mil | |
| Kör man en 325i, 323i eller 320i på 0.75 blandat så kallstartar man troligtvis aldrig, kör bara landsväg, gör aldrig omkörningar m.m.... Kompisens 323i går aldrig under litern och han kör inte inspirerat alls tycker jag. | |
| Har kört på ca 1,5 l/mil nu i vinter. Iofs nästan uteslutande stadskörning på sträckor under 3 km... Men det går o köra min 318 på runt 0,8 t o m därunder om man kör landsväg o är lätt på foten... Men vill man vara det? ;-) | |
|
0.7 l/mil till skolan å då e d 90 km/h hela vägen i stort sett, 5 mil två gånger om dan, snålkörning 0.9 l/mil till bussen, ingen motorvärmare, lika mycke stads som landsväg, 1 mil två gånger om dan |
|
svintoleffe |
Haglund2306. 323 jag jhade med portad topp med mera, fick jag att dra 0,75 då var det kallstarter ochså. ligger ungef'är där ochså med 325, beror på hur mycket jag segdrar den. MVH Leffe |
|
Min 320 drar 1,2-1,3 men då är det nästan bara till och från jobbet jag kör. En sträcka på 5km i stadstrafik. Som en liten jämförelse så drog 328:an som va en 97:a ungefär 1.1 vintertid med samma förutsättningar. Fattar inte hur så mångas bilar kan dra så lite. Har nog aldrig haft en bil som dragit under litern men då kör jag oftast också bara stadstrafik i och för sig. /Andreas |
|
|
jag har inte mätt så noga på min 318is men jag brukar kolla mycket på momentanförbrukningsmätaren och det brukar visa ungefär såhär 0.6 i 60-80 0.7 i 80-100 0,8 i 120-130km/h 0.9 i 140-150km/h 1.3-1.4 i 200-220km/h 1.5-1.6 i 230-235km/h allt på femmans växel. |
|
| 1.5-1.6 i 230-235km/h???? med en 318is??? | |
|
Tommy.N: Det är inte omöjligt. Har haft uppe min i mätarfart 230+ (232-233 kanske) med ganska mycket last i bilen (en uppsättning R-däck på fälg, verktygssats, 40 liter bränsle i tanken, m.m.). Dock med fel hjuldiameter så kanske 215 verklig fart. Dock har man då passerat det vanliga varvstoppet för länge länge sedan då. :) |
|
|
hmmm, dom går ganska bra mao! var ligger varstoppet org.??? |
|
|
Tommy.N: 6500. Nu på min 7500. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.