AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.149

BMW 328i Touring

Sida 1 av 2
Hej!

Tycker ni att denna bilen är prisvärd? Vad kan den vara värd om ett och ett halvt år och ytterligare 4000 mil på mätaren? Jag har inte varit och tittat på bilen men den ser ju obevekligen fin ut. Dessutom håller jag på och kollar upp historiken just nu väldigt nogrannt. Någon som kanske har handlat bil av denna person tidigare med lite erfarenheter att dela med sig av?

Många frågor och jag hoppas på många svar.

Glömde visst: Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag antar att den är importerad pga priset, men det är väl bara positivt! =)

Det stora minuset är det dåliga krockskyddet: Länk

Annars ser den fin ut...

Mvh
Kowalski
Priset ligger nog där det bör ligga innan diskussion mellan köpare/säljare. Går säkert att pruta ned till 90 vid snabb affär. Tittade på en liknande importerad hos Bilförmedlingen i Påarp i somras, 120 skulle de ha då innan prut. Vad jag förstår är E36 touringen inte så eftertraktad som man kan tro i kombilandet sverige. Krockskydd och utrymmen i kombination med BMWs allmäna (felaktiga!) dåliga rykte som beg-bil gör den iskall.

Kolla bara vad försäkringskostnaden blir...skulle kosta 13500/helår för min del. Köpte istället en sv-såld sedan med fällbart baksäte och pröjsar nu drygt 8'/helår.

Men vad i hela friden är tillvalet wish-wash?? Är det månne en katolsk präst som biktat individer med orena tankar i baksätet?

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 4918
BMWCS SYD
Wisch Wash är vad strålkastarspolningen heter på Tyska.

Mvh Stephan
Snygg färg!!

Rätt specad!!

Troligen lättsåld till normalt listpris!

Kowalski
Stephan: Där ser man, tysk slang alltså. Trodde det hette "Scheinwerfer washanlage" eller ngt åt det hållet.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 4918
BMWCS SYD
Kowalski: Det heter Scheinwerferreinigungsanlage men det är så långt och Tyskarna gillar förkortningar som ElGSD, AHK och så vidare men varför dom oftas använder Wisch Wasch som förkortas WiWa i stället för det mycket mindre vanliga SRA är fråga för dom lärde:)

Lite Tyska förkortningar Länk

Mvh Stephan
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Skit Snygg !
Under 100" kommer du säker men frågan är ju hur mycket. Vid en priskoll på mobile.de så är det pris som säljaren begär mkt. nära hämt priset i Tyskland hos handlare. Kolla bara upp den noga att allt stämmer ! Hämtade själv hem en 328-T 97:a för 1½-månad sen, en helt underbar bil att köra. Försäkringen för min del vart "bara" 5400:- (man 35 år södra Stockholm parkerad i eget garage, villa).

Mvh. Patric

Min(fd.E32)/38:a
Länk
BMWCS #4598
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Vad vad Euro NCAP's tester sedan har bedömt bilen till veta jag inte om jag är så speciellt benägen att ha som riktmärke(har ifrågasats flitigt förut). Som tex. Hyundai Atoz som fick 3 stjärnor ställer jag mig mkt. tveksam till om jag skulle välja att krocka i istf min 328-T.

Mvh. Patric

Min(fd.E32)/38:a
Länk
BMWCS #4598
Jag har sett både ris och ros när det gäller krocksäkerheten på E36 och vet ärligt talat inte vad jag ska tro. Frågan har diskuterats förut här på forumet.
I och med 98års modell av e36 förbättrades säkerhets betydligt då sidokrockkuddar blev standard.

/Simon
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Problemet med E36 var instabil kaross vid frontkrock.

Saxat från Länk

The 3-series' cabin became structurally unstable during the frontal impact and the driver ran a risk of life-threatening chest injury. The distance by which the steering wheel was displaced backwards posed further risks of injury, while stiff aggressive structures in the lower facia area also added greatly to the chances of the driver sustaining serious knee, thigh and pelvis injuries.

Frontal Impact In the frontal impact, the 3-series suffered excessive movement of the screen pillar. The cabin became unstable, the driver's door lost structural integrity and the beam supporting the facia became partly separated from the car's side. The driver's door could be opened by hand after the test, but moderate force was needed. The passenger's door could be opened normally. The steering wheel was pushed backwards by 223mm (8.8in) and upwards by 14mm (0.6in). The impact resulted in excessive footwell intrusion, with the brake pedal being pushed rearwards by 321mm (12.6in).

The standard-fit airbag triggered late and failed to offer adequate protection; the steering wheel also intruded too far into the car's cabin. This intrusion might have increased the probability of serious injury for different sized drivers or those in different seating positions. Neck protection was good.

High levels of force transmitted via the seat belt, and the driver's chest hitting the steering wheel with sufficient force to bend it badly posed a high risk of injury. Facia-level intrusion and the instability of the cabin may have added to the level of hazard for different-sized drivers or those in different seating positions, so chest protection was down-rated to 'poor'.

Had the impact occurred slightly differently, it could have caused greater facia intrusion. The driver's left knee struck the lower facia to the left of the steering column. Protection for that knee, thigh and pelvis was down-rated from 'good' to 'marginal': if the knee had impacted in a slightly different position horizontally or vertically, it could have hit the steering column or its adjuster locking bracket.

The steering column, its adjuster or its mounting bracket could also have caused localised knee injuries. The driver's right knee struck the facia to the right of the steering column. Protection for the knee, thigh and pelvis was down-rated from 'weak' to 'poor': if this knee had been in a slightly different position, it could have struck a steering column stabilisation tube or a facia support bracket. Such rigid structures could also have been hit if the knee had penetrated the facia further.

Furthermore, the column adjuster or facia brackets could have produced localised injury, as could the brake pivot or column stabilising tube. Excessive intrusion into the footwell presented a serious risk of foot and ankle injury. After the test the dummy's left foot was found to have become trapped between the car's firewall and the floor.

E36 fick 2 stjärnor varav en överstruken just pga av värre skador än befarat.

E39 fr.o.m. tidigast 05/98 är fyrstjärniga och E46 börjar bli billigare snart...

Mvh
Tackar så hjärtligt för alla svar! Om allt visar sig vara ok i min kontroll av historiken så skall det väl inte vara omöjligt att få den för 95' då. Framtiden får utvisa helt enkelt. Jag återkommer i tråden om den blir min.
Försäkringen för mig ligger förresten på 12' per år!
Hej.
Jag tycker den ser skum ut vid höger bakdörr om man kollar noga, både nyans och skarven mot bakskärmen, kan vara bilden oxå och lite kanske man får räkna med på en begagnad bil.

/Micke

BmwCS nr.05419
Aldric
Saaaaaaaaaatan så fin, vad väntar du på din stora drummel .. :D

Micke169: Kan du specificera vad du tycker ser skumt ut angående skarven vid höger bakdörr? Jag ser också nyansskillnad men jag antar att det beror på hur ljuset faller när kortet togs. Det är likadant med de andra korten.
3D Pinball:
Jag tycker att skarven mellan höger bakdörr och bakskärm är större än på vänster bakdörr och bakskärm, även nyansen tycker jag inte stämmer mellan skärm och dörr, detta kan ju t.ex bero på att höger bakskärm är utbytt på ett felaktigt sätt men det behöver ju inte vara något som stör om priset blir rätt, det behöver ju inte vara något fel alls heller, bilder kan ju fela lite å så. Lycka till med affären.

/Micke

BmwCS nr.05419
Angående den eventuella nyanskillnaden. En del lackerare gör en liten fuling när dom reparationslackar ex. en skärm. När dom lägger på metallicen så vill det gärna bli en nyansskillnad mellan bakskärm och dörr eftersom det är svårt att få metallflingorna att ligga åt samma håll som tidigare. Då är knepet att duscha på även den felfria dörren halvvägs och sedan klarlacka både skärm och dörr. Jag hade en gång en gråmetallic audi som lackeraren lackade på detta sätt. Jag tyckte det såg för jävligt ut och fick honom att göra om jobbet. Det slutade med omlackning av bakdörren...
Det behöver ju dock inte vara så på denna. Enklast är väl att kolla på plats.

Mvh Ninja
Tyvärr så blir det inget köp för min del. Vill Ni veta varför så släng iväg ett mail!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.