AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.068

Topplockspackning M5 -91

Någon som vet priser på en sådan???
Jag har för mig att priset ligger runt 2500 kronor hos BMW.

/Anton
runt 1000-1200kr jag byte i somras bildelsimporten i uppsala
Danke!!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
1195:- på BMW.
Jag ber om ursäkt. Det måste ha varit så att jag blandade ihop priset på vevlagersats till samma motor. Jag tror det blev så iaf.

/Anton
Okej.....har fått domen från verkstaden idag, det var topplockspackningen som behöver bytas. Fick en prisuppgift på 16000:- enbart för arbete, sedan tillkommer alla delar. Kostar det såpass, eller lönar det sig att kolla runt hos andra verkstäder....bilen står nu på märkes-verkstad....
Flytta bilen till en duktig BMW-mek istället....Du bör nog kunna komma under 10" i arbetskostnad...Har du inte tummen mitt i handen så kan man ju grejja det själv oxå men det är en hel del jobb o det kan behövas nåt slags "specialverktyg" för o låsa kammarna i ett visst läge vid återmontage...Tänk på att för 15-20" får du en hel/fungerande 3,6.motor,sen tillkommer kostnad o sätta i...O då kan du ju sälja din gamla motor för en hygglig peng...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Alltså.....motorn måste väl ur eller??? Men hur lång tid kan sånt ta och vad har dom för tim-kostnad på en verkstad egentligen??? Ni får gärna komma med tips på bra verkstäder....jag bor i Gävle och bilen står just nu på Autovation här.
Nej motorn måste inte tas ur bara för att byta topplockspackning.

Det fixar man ju själv, eller nej inte alla såklart =) Men jag skulle byta den själv =P

Hade du bott i närheten av Karlstad så hade det gått att fixa till MYCKET bättre pris än 16.000kr.
Tyvärr så har man ju tummen mitt i handen när det gäller bilar =/. Men enligt verkstaden var man tvungen att plocka ur motorn och det var därför det skulle kosta så mycket. Har lagt ut lite trådar bland bekanta nu, så får vi se vad som händer.......
16000kr är dom helt galna.. jag har lyft ur min motor 5ggr.. har lyft toppen 2ggr på plats. varför ska man lyfta ur hela motor när det inte behövs..skulle tro att det inte kostar mer än 5000kr med allt. det behövs nya topp bultar när man sätter dit toppen, går ej att andvända samma. sen planing av toppen är viktigt. sen är det bara lite packningar som kostar... jag har en lika dan bil som du, så jag vet.. dessutom har jag gjort allt jobb själv../// tomas
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Gör det själv. Är inte så svårt när du har verktygen och uppgiferna på moment, instruktioner osv. Såklart får man ju ha någonstans att stå och mecka oxå förståss.

Bultarna går på strax över 900:- org på BMW. Köpte alla slitagedetaljer orginal på BMW till min M5 motor. Varför snåla på en sådan trevligt M5 snurra!

Tack å lov att man kan göra ALLT jobb själv och slippa dessa kostnader såsom planing, demontering och montering. Skrämmande vilka priser de har för sådana arbeten.

Lycka till Nissenalle...

MVH: Zander
Po
110
Power M5
BMW M5 -91
Är det nån som vet var märkningarna på kamdreven samt på vevaxeln sitter, Eller nån som har bra bilder på märkningar. Har tyvärr inte kommit längre än att lyft på ventilkåpan har alla delar för att renovera maskinen men vågar inte riktigt chansa på en 3.6l motor...
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Tja,

Du har en märkning på kammen och en på främsta lageröverfallet. Dom första nockarna på kammarna peka snett innåt/uppåt.
Nockarna närmast kammdreven då alltså.

Zander

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.