|
|
|
|---|---|
|
Har ett knäppande ljud någonstans på höger instrumentbräda mot höger dörr. Det uppkommer när jag kör över ojämnheter. Trodde först att det var något fel på högtalarna. Men ljudet uppkommer även med radion/CD-n av. Efter ett par km körning försvinner ljudet varför det kanske ligger i någon ventilationskanal och är en uppvärmningseffekt. När bilen sedan stått en stund och startas återkommer knäppandet. 530 iA-01 PS Någon som varför en plastbit av ungefär en tummes storlek sitter nerpressad i ventilationsslitsen vid framrutan. Det fanns inte på min 523 -99. | |
Dragan525 |
ja tänkte precis skriva ett inlägg om det o fråga vad det kan vara för något?, har samma problem o det e verkligen irriterande att det knäpper så..kan det vara så att instrumenbrädan ligger o kärver nånstans? eller som du sa att det e nåt med ventilationen?? när man kört en bra stund så att det har blivit varmt inne så försvinner det!.. mvh Dragan BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE Vill ha en sån där emmfämma! |
Torda |
prova när bilen är kall att dra i spaken för huven, så att den hamnar ur spänn. Prova sedan att köra (inte allt för fort) och hör om ljudet försvinner. Jag hade nämligen samma problem fast på vänster sida och det hjälpte att justera huven lite grann i bakkant, så försvann ljudet. Det låter helt sjukt, men nu är det i alla fall tyst. |
|
Det hjälpte inte att dra i spaken för motorhuven. Ska försöka lägga något mellan vindrutan och instrumentbrädan. Ljudet låter ungefär som en gammal LP-skiva där pick-up nålen står och knäpper efter att sista låten spelats färdigt. |
|
|
Problemet löstes genom att klippa av en bit av en gammal cykelslang, rulla ihop densamma, och sedan pressa den mellan instrumentbräda och vindruta. Detta på en bil som ny kostade 430 000 kr och inte är mer än 3 år gammal! |
|
Dragan525 |
jag löste det också, fast jag öppna dörren o "slet" i instrumentbrädan bredvid. Jag fick mig ett skratt när jag tänkte vad jag höll på med i en bil för ca 385,000kr hehe..hoppas inte min granne såg mig!... Mvh Dragan BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE Vill ha en sån där emmfämma! |
|
Hej Sagarmatha Några har tur och lyckas med att peka rätt i sin felsökning redan tidigt, medan andra ger upp efter att ha misslyckats upprepande gånger med sina åtgärder. Även jag har känt mig bedrövat över detta knäppande ljud – det också! – i drygt tre år och har vid ett tillfälle givit mig på något liknande som du har gjort, fast med ett gummiblad från en gummiskrapa istället. Dessvärre försvann det bara ned i gapet och gjorde ingen nytta. Jag har också spejat med silikonolja i kontaktlinjen mellan vindrutan och instrumentbrädan men det har inte heller fungerat. Jag tycker också att det är ytterst tråkigt att behöva göra något sådant på en bil med den imagen. Nu vill jag prova din lösning – cykelslangen – men eftersom det är näst intill omöjligt att plocka upp någonting därifrån om det skulle hamna fel, vill jag först be dig om litet mer detaljer. Jag vill nämligen veta följande: Hur lång bit slang behövs? Ungefär, hur stor var diametern när du hade rullat ihop den? (Detta beror på hur/från vilket håll du rullade slangen). Var nånstans längs kontaktlinjen stoppade du ned den? Tacksam för svar. Ha det gott Ellinas |
|
|
Jag klippte av en ca 5 cm bred bit av en vanlig cykelslang. Diameter hoprullad var ungefär som ett pekfinger dvs någon/några mm större än gapet mellan vindruta och instrumentbräda för att få ett tryck mellan de båda. Återkom gärna om min förklaring inte räcker. |
|
|
Tack för ditt svar Sagarmatha. Det här tänker jag fixa redan idag. Jag har säkert någon gammal cykelslang i förrådet, i annat fall köper jag en ny. Ellinas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.