AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.481

trimma 320ik?

Sida 1 av 2
Visa användare
9
wiktorzzon
BMW 320ik -88
har en 320ik -88 som jag skulle vilja ha lite mera (tryck) i, snabbt o lätt utan o behöva lägga ut för mycke pengar? nån som har nått förslag?
Si
765
Simon01
120dM -08
Gå in på trimmingsforumet och sök inlägg, där finns en del att läsa.
"snabbt o lätt utan o behöva lägga ut för mycke pengar? nån som har nått förslag?"

fel ordfraser i detta ämne.. räkna kallt med 1000kr per hästkraft om du ska trimma en sugmotor märkbart.

kam+extractor, avgaystem och ett filter, vet inte om det går att chippa din bil, men det är ochså relativt billigt, räkna inte med nåra underverk dock ;)

tror det blir billigare att köpa en 325 motor på bmwpowers sälj sida och montera ner.. iaf om du ska trimma mkt.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Visa användare
9
wiktorzzon
BMW 320ik -88
ok. frågan e ju om det är värt det då?....

aja får se hur jag gör kanske väntar lite och sattsar på nyare 325 eller nått.

//tack ändå. =P
wiktorzzon,

Att vänta lite och satsa på 325i vid nästa byte är nog dessvärre det mest förnuftiga man kan göra. Alternativet vore att montera en 2,5litersmotor istället :)

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Visa användare
253
Hazze
318-83 e21
M3 e46-01
316ti compact-02
Billigaste du kan göra är nog att skaffa ett 323 block och flytta över din topp,går iaf klart bättre än 320in...

Länk
kan juh knappast vara vart arbetet tycker man.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Andie_83
Alltså du kan TIC konvertera din 320iK för 3-4000kr om du köper allt på skroten. Inga som helst problem, det kan jag lova. Kör 0.6-0.7 i ladd så kanske du slipper kompsänka också. Med 0.6 i ladd så lär du iaf leka med 325:or kan jag ju säga.

Lycka till

MVH

//Andy
Andie_83
Kolla på denna länken

Länk

MVH

//Andy
Andie_83
Tänk bara på att du inte kan ta spridarna från en saab, då du ju har sex hål i blocket :) Spridarna är ju typ det som du kanske får lägga lite extra $ på

MVH

//Andy
Visa användare
9
wiktorzzon
BMW 320ik -88
okay...
mmm... får nog ta mig en titt på skroten nu, har lite bmw intresserade polare me som jag ska höra med.
Blir de turbo så blir det i denna bilen de vet jag alla fall nu.

//MVH//Wiktorzzon
320-325
Hmm ..``leka me 325 or´´´ nee det tror jag inte ... en 320 i orginal går skit .. o me 0,6 i ladd så blir det väl runt 180hk ... så då går den självklart bra men den lär ju gå som en 320 me m20b25 motor ungefär.. typ 0-100 på 7,3 sek ..
Jessie
lägg i en m20b25 och kör med 320i klumpen. så får du en bil som accar rätt bra.
Sen kan man ju alltid gå igenom motorn och plana och porta toppen, montera trimkam m.m. Har själv gjort lite av varje på min och jag åker ifrån en M3 - 87 på vissa register.
Ni
28
NiklasV
M535 -85

Japp håller med Jessie! I med en m20b25 så får du rätt bra fart på bilen. Kör själv 320 med 325 motor och det blev inget problem med besiktningen heller. Skönt också att slippa 325:ans skyhöga försäkring =)
Visa användare
9
wiktorzzon
BMW 320ik -88
ok mmmm...får se hur jag gör, har lite annart fix på bilen som jag måste ta i tur med först.
jo! föresten vad lagar man tankar som läcker med?? eller hittar man helt enkelt en ny.
Jessie
det finns ett slags tätningsmedel men jag kommer inte ihåg vad det heter. Annars har Per Lage tankar för ca 1600:- har jag för mig.
Andie_83
Om han byta motor, vilket inte är så lätt, så kan han ju lika bra plocka toppen och kompsänka. Efter det kan han ju lätt lade 1.2, och då leker han med många. Turbo går bättre än många sug, och är MYCKET lättare att trimma, eller?!

MVH

//Andy
Jessie
turbokonventering är ju ett alternativ som ger mycket effekt. Problem är ju att bilen inte går igenom besiktningen då. Ska själv turbokonventera men då ska jag ju ha en annan bil som bruksbil.

mvh
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Har själv haft en 320iK-88 och monterade 325 spridare, ställbart bränsletryck och nyrenoverad topp. Med 320 utväxlingen och mkt snabba växlingar så var det många 325 ägare som vart ganska snopna på 201m.. :)
Bo
152
Bolero
320I 84
Detta är säkerligen en gammal tråd som jag drar upp men ändå.

Jag är ganska sugen på att turbokonventera kärran till vintern som kommer så den ska vara klar tills nästa sommar. Smidigaste sättet för detta ? Hade tänkt mig effektmål på ialla fall 200hk, då blir det ju att porta toppen, andra kolvar? Stakar? Veven tåler den det?

Det är alltså en bmw 320I ifrån 84.

Mvh // Rasmus

NF
440
NFd
325im -87
200hk är inget omöjligt med rätt turbo. Om det är en gatbil det
gäller och om du inte måste gasa fullt allt för många sekunder,
duger nog originalvevaxel och stakar. Kanalerna i topplocket
duger också original, med en stor turbo blir det drag genom
kanalerna ändå. Däremot måste kolvarna friseras så att inte
kompressionen blir för stor.
En ställbar avgasregulator är också viktig att ha på grenröret.
Det allra viktigaste är bränsleblandningen, att ha kraftig bränsle-
pump så att bränsletrycket hänger med turbotrycket och rejäla
spridare.
Bränslet får aldrig bli för magert, för då kan både kolvmaterial
och tändstiftbitar mm. brännas ut i grenröret, vidare genom
turbon och rensa avgasturbinen på blad, sen färdigåkt.

Nisse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.