AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
54.605

Funkar det att sätta i multiratt...?

Sida 2 av 2
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Okej! Tack Gasar-Magnus. Nu får man hoppas att min 98:a är en 98:a som är tillverkad efter september samma år. Undrar hur man får reda på det...

Och konstigt att M-sportratten i läder är billigare än den vanliga 4-ekrade.

//Gustaf
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Måste bara fråga: Hur nödvändigt är det med multiratt? Har själv multi samt värme i ratten. Farthållarknappen är den enda jag använder. Det kan man sköta med spake lika väl. Men visst är det roligt första veckan.
Sword: försök att sälja UTAN multiratt får du se.....

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jag har precis monterat, inga större problem. det tog kanske 3 timmar med lite paus då och då. jag har faktiskt en komplett sats över, finns under delar säljes. alla funktioner funkar som de ska, och det syns inte någonstans att satsen är eftermonterad. jo förresten, knapparna är inte slitna....

mvh Johan
Jag skulle inte vilja vara utan multiratten, klart säkerhetshöjande att slippa flytta händerna från ratten. Så fort man kör en annan bil så är man där och känner efter knapparna (som inte finns). Det kommer i fler och fler bilar, bra tycker jag.

FP
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jo självklart ska man ha multiratt i bilen! det är inte lättsålt utan, tror man får pruta mer än det kostar att montera den. och jag har hittills inte sett en E39 med farthållarspak, men enligt rykten ska det finnas....

mvh Johan
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Efter era övertygande rader om nödvändigheten lovar jag att vara extra rädd om min multiratt, närmast genom putsning!
Mvh!
sword
Lu
9
Luddeman
528iA -96
Väcker tråden igen!
Tänkte uppgradera min gamla kärra med en multiratt och undrar om någon vänlig själ kunde berätta vad jag behöver förutom ratt och ev. airbag.
Tack på förhand!
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Ingen problem jeg monterte m-ratt i min,drog bare fram 2 kabler från bak radio mer info her Länk
Lu
9
Luddeman
528iA -96
Tack Runaris!

Ang. farthållaren; Är Fartpilot 65 71 9 404 946 ett kit med motor och kablar m.m. eller kan man plocka en farthållare från skroten?

ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Tror nok man må kjøpe et kit på bmw for e39 føre 98 modell,tror det sitter motor klart på nyere e39 så man bare trenger kabel,men jeg kan ha fel.vet ikke om det går med ett fra skroten,men er det samme delnummer skulle det jo gå.
ma
15
mangan75
523iAT -00
Nu har jag lusläst alla trådar/mektips ang multiratt men inte fått ngn klarhet i vad som gäller.

Jag har en E39:a 99/09 utan multiratt och farthållare. Men nu har jag monterat en 3-ekrad m-sportratt(utan phoneknappar) som passar(enligt tidigar trådar). Airbag och tuta fungarar som det ska.

Men är det ngn som vet vad jag behöver komplettera med för att få farthållare/radio att fungera? De knapparna är helt döda, de lyser inte ens.

är det någon som vet om det fungerar som E46:ans mektips, är det någon som provat detta med positivt resultat? Och behöver man få hjälp att aktivera ngn av funktionerna på verkstad?

Tacksam för svar. (Det är så himla surt att ha en multiratt utan att den fungerar) :(
Just motorn som reglerar trottelspjället sitter redan i bilarna, detta används även för antisladdsystem osv. Däremot kan det behövas mera delar, t.ex interface och kabelkit enligt länken ovan. Om bilen inte är förberedd för multiratt så räcker det knappast med ratten enbart. Knapparna måste anslutas ut mot bilen också, dels för belysningen och dels för knappfunktionerna som går ut via databuss. Anslutningen mellan den fasta och rörliga delen går via den s.k klockfjädern, en spiralformad flatkabel i rattnavet.

FP
mi
11
mitko
bmw e39 528ia 99 aut
gå in på schmiedmann skriv 61120022875 i sök så e det klart

ma
15
mangan75
523iAT -00
Är det säkert att det är det kitet, ser ingen förklaring riktigt? Är det inkl ny klockfjäder, eller finnsdet förberett i originalklockfjädern?
Medföljer det monteringsanvisning tro?
Behöver man besöka verkstad för att aktivera?

Skit i det, nu beställer jag ett kit..
Det är värt ett försök..

Tack på förhand.
ma
15
mangan75
523iAT -00
Verkar som att det finns förberetti klockfjädern. Såg att kontaktdonet hade 10 pinnar och det var endast 6 st upptagna. Eftersom tutan och Airbag fungerar är det väl de 6.
Var det någon som visste om man måste besöka verkstad efter montering? För att aktivera funktionen menar jag?
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
mangan75:

Nej det ska inte behövas.
På vissa modeller måste man dock programmera för att få farthållaren att fungera.
Jag kan kolla upp det imorgon så återkommer jag!

Mvh

Mvh
Viktor Örtegren
E-post: viktor@schmiedmann.se

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Enligt BMW's egna monteringsanvisning ska det inte behöva kodas.

Mvh
Viktor Örtegren
E-post: viktor@schmiedmann.se

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!
mi
11
mitko
bmw e39 528ia 99 aut
jag köpte kittet och installera den i bilen allt funkar.

du behöver inte koppla upp bilen på data eller nått

min bill är en 528it 99 så det va inga problem alls tog ca tre timmar med kaffe o cigg paus.
ma
15
mangan75
523iAT -00
Instämmer med "mitko". Det gick hur smidigt som helst. Och funkade direkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.