|
|
|
|---|---|
|
Dom två Första åren med körkortet har man ju en prövotid, Men hur är det egentligen...Blir man av med körkortet om man tex. Kör 80 km/h timmen på 70 väg, eller liknande. Vissa säger att man kan köra 30 km/H för fort på 70,90,110 väg utan att kortet ryker. Andra så fort man får en bot.. Någon som vet hur detta ligger till??? | |
|
Nej, det som händer är att OM du gör en överträdelse som medför att du blir av med körkortet så får du ta om körkortet. Kör du 15km/h för fort tex så får du böter enligt bötesmallen, inget mer. P.s Jag körde 118 på 90-väg när jag hade prövotid och var också orolig för detta innan jag tog reda på fakta... |
|
| Oki! Fan vad bra då...man blir ju lite nojjig, fast ändå inte.. | |
|
Tänka bara på att flera upprepade "mindre" trafikförseelser eller hastighetsöverträdelse, kan leda till att körkortet dras in. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag har haft mitt körkort i ett år och jag har aldrig blivit stoppad utav snuten, "Peppar,Peppar ta i trä" hur lång tid tog det för er innan förstqa träffen med Snuten.. | |
|
Helt riktigt som Johan nämner, dock kan detta drabba även icke-prövtidsförare. Sen är jag inte säker på om Länsstyrelsen bedömer såna fall olika huruvida man har prövotid eller ej? Helt klart är ju iaf att man bör ta det lite lugnt när man är "färsking" iaf... :) |
|
|
1 år !! Passa dig, det är en magisk gräns.. ;) |
|
| Jo det klart, speciellt efter mina erfarenheter... Min första Bil var en söt liten Lancia, det var min pärla! Jag och flickan var ute och körde på en skogsväg bakom en gammal volvosugga, då vi fick sladd med Lancia rackaren och voltade, snurrad landade på tak, jag hade inget bälte, hon hade som tur var, smällen tog på min sida, 10-15 sek senare vaknar man till med gaspedalen i ansiktet, inget mysigt, volvo såg att vi voltade men drog, kom en timma senare och frågade hur det gick! Det var första bilen som kom efter olyckan, vi fick sparka upp sidorutan och krypa ut! Ingen vart skadas som tur var! Änglavakt, inte en repa på nån av oss...... Jag har lancia förevigad på bild, påminner om att man ska köra lungt....Vill aldrig uppleva samma sak igen! | |
|
kovo: Jag har haft körkort i 6,5 år och har fått blåsa EN gång för två år sen!. Jag har ALDRIG behövt visa körkortet! Så du kan klara dig väldigt länge. Jag har ändå kört ca 2000 mil per år varje år. Någon som slår mitt polisfacit? =) |
|
|
Jag har haft körkort i lite drygt 13 år och fått blåsa en gång, minns inte om han ville se körkortet... det är fem, sex år sen. Det är enda gången jag har haft kontakt med polisen! /David |
|
-Daniel- |
haft körkort 5 år nu och hade inte blåst nån gång förän förra vintern....verkade som turen vände då för jag har fått blåsa 3 gågner sen dess och alla gånger har medfört böter, inte då för att jag varit full utan att det har gått en aning för fort |
|
Jag har ju redan fått blåsa jag, efter bara ett halvår. Dessutom fick jag en lektion i bromsteknik av den snälla konstapeln! //Thorssa |
|
| Fått blåsa tre gånger på samma dag :) Lika nykter hela dagen... | |
| Fick 1200 i fortkörningsböter första dan ja hade kortet :( | |
|
Jag har haft körkort sen augusti 2001 men har aldrig blivit stoppad. Iofs kör jag "som en kärring" enligt vissa, men hellre det än att åka på böter ;) /Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
|
hmm jag tog mitt körkort förra veckan..i fredags...blev stoppad förstsa gången igår =) fick blåsa visa körkort osv...hade lite små tur att jag inte körde min bimmer..för den kan man inte köra sakta me =P |
|
|
Det är ett under att jag inte torskat en! Här där jag bor, befolkning i kommunen kanske 20000, Här har dom två Super snutar som det kallas här! En svart V70 TMT935,240 Hk , Med all utrustning i bilen som finns! Läser av din hastighet genom att ligga bakom dig, och pang, dom stoppar dig när du har nått den överskridna hastighet ekller när du saktat ner, Nitisk snut! Röck kortet på en med prövotid som hade kört, 143 på 110 väg. klantigt, mén han trodde han ville rejsa. Sedan en saab 95 kombi blå, 2,3 T 176 HK, med samma utrustning, och sedan en vanlig äckel civil Cheva Van Hardtop.. Saaben och V70 har jag haft bakom mig kanske 2-3 ggr.... |
|
|
Kolla upp dom: Länk |
|
320_David |
Ja den där volvon har en förmåga att dyka upp när man har som mest bråtom. har haft den i bakspegeln ett par gånger ingen höjdare. har haft tur som kortet kvar efter att ha lyckads med det mesta, har rejasat med snuten i drygt 180. jag rejsar aldrig mer med ett par lysen i mörker. men dem var snälla och frågade om jag hade bråtom någonstans också sa dem att jag nog skulle släppa lite på gasen men hur lätt e det första dagen med nya bimmern. också har jag möt snuten i drygt 200 på 70 sträcka, men det var en piket som tur va så jag stanade inte å fråga vad dem tyckte om min framfart. man får hoppas att man får fortsäta att ha samma tur framöver. :D |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.