|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är intresserad av en E32 735 -87 med automat. Problemet är att det bara är trean som fungerar. Symptomen var att lådan började växlade bara ibland, ibland inte. På senare tiden inte alls. Vad kan felet tänkas vara? Jag har ingen aning om när oljan och filtret i lådan byttes senast. Kan det vara så enkelt, när bara trean fungerar? Eller är det kanske elektroniska styrningen till lådan som har gett upp? Eller är den helt enkelt slut? Kan man byta till en manuell låda från till exempel en E28 med M30? Hur knivigt är det att byta låda på en E32? Jag skulle få bilen billigt. Nybesiktigad, dessutom. Tack på förhand! /Johan ___ Erst wenn Sie die Bayerische Brutalität hantieren können, sind Sie ein Mann. | |
|
Jag kanske bör tillägga att bilen bara har gått 18 000 mil. ___ Erst wenn Sie die Bayerische Brutalität hantieren können, sind Sie ein Mann. |
|
|
Jag skulle gissa att det är skit i ventilhuset (lådans "hjärna"). Man kan plocka ventilhuset på plats om man vill. För övrigt så borde det finnas gott om lådor på skroten för vettiga pengar, det är inte speciellt svårt att byta lådan. |
|
|
Om den bara går på 3 an så går den nog i nödprogrammet. Detta kan bero både på ¨åda och styrbox för låda. Jag skulle ej satt i en manuell låda i en E32 för det tycker jag sänker bilens klass och värde. Pris för en beg styrbox ca 1000 kr och för en låda ca 5000 kr. Till detta kommer en del jobb,olja,filter mm . |
|
|
Tack för snabba svar! racecruizer: Vad menar du med att "plocka ventilhuset på plats"? Räcker det med att byta olja några gånger? Låter det inte märkligt att det skulle vara nödprogrammet, eftersom den stegvis över tid har slutat att växla? I och för sig kan ju programmet kopplas i och ur allt eftersom. Hur som helst, passar en manuell låda från en E28 med M30? Tanken är att jag skall ha bilen ett bra tag. Därför spelar det ingen roll om jag byter till manuell låda eller inte, eftersom jag kan tänka mig att både växla och inte. :) ___ Erst wenn Sie die Bayerische Brutalität hantieren können, sind Sie ein Mann. |
|
|
Det kan vara "skenan" under växelväljaren som gett upp (kortslutning). Åk till BMW så gör de en felsökning på bilen. Har haft just det de symtomen på min E36'a, felet kom och gick som det ville, en ny "skena" var inte så dyr har jag för mig typ några hundralappar ink. felsökningen. Mvh Thomas... |
|
|
Molte: Där fick jag verkligen något att tänka på! Att åka till BMW och låta de ge en diagnos är inte så dumt. Det kan det defintivt vara värt! Jag skall ringa BMW och höra mig för om man spontant kan komma in med bilen vid en eventuell provkörning. ___ Erst wenn Sie die Bayerische Brutalität hantieren können, sind Sie ein Mann. |
|
| problemet ligger inte i ventilhuset för då skulle den inte vilja vara med alls utan felet är nog just att den kör på nödprogramet och eftersom just tredje växel är en ganska lämplig växel för automaten att använda så kör den på det hela tiden när just nödprogramet ligger i, lättast att åtgärda felet är köra en diagnos och sen helt enkelt plocka bort feletkoden eller lägga in ny programvara i lådan. | |
| hej eller så kan det vara drivaxlarna för så hade jag på min 728 -82a att man lade in automaten men bilen ville inte röra sig , tror du inte det är fel eller? du kan ju alltid kolla.... | |
| du kan alltid kolla in www.returbilen.se i malmö dom säljer delar man får åka ner dit å skruva dom tar väl för en kylare 200 spänn och en komplett motor 1500:- köpte en framruta där en gång den gick på 250 och den var helt felfri... | |
|
Max_F: Men felkoden måste ju bero på något. Fast det kommer väl fram vid en diagnos. Vad kan en sådan kosta hos BMW? bmwkillen740: Tack för tipset, jag ska kolla in sidan! Fast det är ganska långt till Malmö från Stockholm... :) ___ Erst wenn Sie die Bayerische Brutalität hantieren können, sind Sie ein Mann. |
|
|
Om man ska rengöra ventilhuset måste det skruvas ner från bilen, men det går att göra med växellådan på plats. Det räcker inte med att göra flera oljebyten. |
|
|
racecruizer: Hur lång tid beräknas ett sådant arbete ta, ungefär? Komplicerat? Jag har ingen som helst erfarenhet av att skruva i just automatlådor. ___ Erst wenn Sie die Bayerische Brutalität hantieren können, sind Sie ein Mann. |
|
|
Boka en diagnos först, så vet du vad felet inte kan vara sas. Mvh |
|
|
Håller med föregående talare, gör en diagnos först. Om man plockar ner ventilhuset rekomenderas en plats där man inte måste vara klar samma dag, alltid är det något som strular. Jag brukar vara försiktig med tidsangivelser, för går det för fort är det inte säkert att det blev bra gjort. Det bör dock klaras av på en dag i egen lugn takt. Det är inte speciellt svårt, men man måste vara väldigt noggran, det finns små kulor och sköra packningar som måste hamna rätt igen. Det finns bra böcker att köpa, och med de som hjälp går nog jobbet bra om man inte stressar. Det jobbet går ut på är att ta isär och rengöra så att ventiler och kulor kan röra sig fritt utan att kärva. |
|
|
racecruizer: Tack för svaret! Dock har inte ägaren hört av sig på ett bra tag nu och jag har tyvärr bara hans mailadress. Han kanske har ångrat sig. Att köpa bil är ett gissel. |
|
|
Hej, En långsökt chansning... Om man kör på driven och med lådan i "M-läget" så används väl bara tredje växeln. Kan det inte vara så att den fastnat i "M-läget" på något sätt? |
|
| Lugn: Det är mycket möjligt! Det lär väl i så fall felkoden tala om? Men fortfarande har jag inte hört av säljaren, så det blir nog ingenting av affären. | |
|
j:Lindgren: får man vara så nyfiken att fråga vad du ska ge för bilen? "sex bakom ratten...gärna Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
|
mr-bear: Säljaren sade att jag får bilen för 10 000:-. Men jag var förbi och såg den idag som hastigast, där den stod på gatan. Den hade klarlacksläpp här och var, trasig grill, trasigt dimljusglas, smårost i bakre skärmkanterna, bubblor i framkant på huven, baksätet var i grått skinn men framstolarna var i grå plysch. Bilen skall bara ha gått 18 000 mil, men det vete fasen... Varför är då stolarna bytta? Dessutom är en massa saker gjorda med bilen; bromsarna - rubbet - är bytta, bakrutan(!), toppen är planad och en del annat är vidgjort. Det är väl i och för sig bra, men det är lite märkligt också. Varför så mycket på en gång? Bilen är importerad -92. Visst, det är inte så mycket pengar för en 735:a, men i alla fall. Jag tänker inte köpa en problembil. Jag får se i helgen, när jag skall syna den närmare. Om jag inte ångrar mig. Ju mer jag tänker på det desto mindre lockande är det. |
|
Paap Reeder |
Hej J.Lindgren! Håller med dig om din tveksamhet. Som reservdelsbil kan du exvis inte sälja vxl-lådan och du kommer att få mycket litet för övriga "skadade" delar. Jag tror inte att det är ett "lätt fel" på lådan. Räkna med byte med alla de summor det innebär. Således tycker jag att om man är beredd att "skruva en hel del innan man kommer ut på motorvägen" så ligger priset klart närmare 5 än 10- tusen. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.