|
|
|
|---|---|
|
God morgon! Någon som har förslag på vilken automatlådsolja jag ska använda? (520iA-95) Står iof kanske i instruktionsboken men du kanske har något tips. Säljer denna på jobbet: Mobil1 ATF 220 Dexron IID Nåt att ha? Kan inte så mycket om detta.. Så ge mig gärna lite tips :) / Matte!! | |
|
Hur mycket olja går det i..? / Matte!! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du ska använda den olja som det står på skylten på lådan, ingen annan olja.(förmodligen en 5HP-18 låda)Färgen på skylten anger vilken typ av olja som lådan är fylld med . Det kan vara longlifeolja fyllt i din låda som exempel och då ska det vara så vid byte också då ska skylten vara svart. Shell LA 2634 Är den orange så ska det vara Dextron II . Skulle det vara en blåskylt så är det enbart Esso longlifeolja som gäller, finns bara på BMW.Volymen är ca 7.8 liter men det går bara att byta ca tre liter åt gången. ///MVH Hasso Länk |
|
Vet att detta varit uppe förr, men är det någon mening med byte om man har Longlife?? Min kompis bytte på sin Audi som har motsvarande olja, såg både olja o filter, det var ingen vacker syn!! Tror inte på evighetsprodukter när det gäller oljor...men...?? Min låda fung. bra o växlar mjukt, då känns det ju lite lustigt att börja kuckla, lever helst efter mottot: Fungerar det, Rör ej! ;) |
|
| Länk | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Att tro på longlifeolja är att bita sig själv i rumpan i slutändan :)) Amerikanarna hävdade i många år att aut.låde oljan aldrig behövde bytas fast det inte var longlife utan vanlig ATF. De införde tom avtappningspluggar på convertrarna på 70-talet för att kunna byta oljan. Och då hade bilägarna ändå bytt den på eget bevåg under många år,bara för dom sett hur oljan såg ut. Måttot rör ej om det funkar, är ju inte fel !! finns alldeles för mycket av kuckelpellar :)) Men när det gäller automater så kan det i vissa fall vara för sent, när det börjar krångla. ///MVH Hasso Länk |
|
Finns det inget "enkelt" sätt att "öppna" en automat för att göra ett totaloljebyte? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.