AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
939

Vad tänka på! När man servar bilen själv.

LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Ja! Vad ska man se upp med och vad är viktigt när man servar bilen själv och inte lämnar in den! Kosta vad det kostar.
Det är en del av bilägandet att serva den själv, men risken är att man missar en hel del också!

Har ni några bra tips. Jag kan det mesta men har inte de riktiga kunskaperna som en del ha här på forumet bl.a den välkände "hasso".

LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Oj då! vad jag menar med att jag kan det mesta är är att jag har bra verktyg och är ganska händig.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det är inga som helst problem att serva själv om man har "mekvana." Det som man inte klarar av själv är det elektriska. Man kan t.ex. inte köra en så kallad DIS själv utan special interface & program till en bärbar dator. Men de vanliga servicearna kan du hitta under Gör-det-själv mektips och servicepunkter. Där finns INSPECTION 1, INSPECTION 2, OILSERVICE och Jahrescontrol.
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Vad du ska göra menar du? Typ oljebyte, bromsolja osv? Servicepunkter finns här Länk

Två bilar är fler än en..
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Coolt, det var en sådan lista jag var ute efter!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du har en lista i din servicebok som beskriver alla servicepunkter!

(troligen samma som listan här, men dubbelkolla alla punkterna!)

Tänk även på att använda rätt oljekvaliteter mm.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Jo när det gäller olja så köper jag det som är ekomenderad till BMW samt att den ska vara magnetiskt pga kylan här uppe. jag vet inte om det stämmer det de säger angående magnetec olja.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, magnetisk är den inte!

Däremot är den mer polariserande (enligt Castrol) än annan syntetolja. Polarisationseffekten gör att oljan fäster på metallen, nästan som magnetism, men inte samma sak.

Det är nämligen så att tidiga syntetoljor hade en förmåga att rinna av metallen pga att den var mindre polariserande än vanlig mineralolja (som har den egenskapen naturligt pga sammansättningen).
Men det har man löst genom olika additiv i syntetoljorna nuförtiden.

Det handlar troligen om olika Ester-additiv som de har tillsatt i lite större mängd än vanligt i Castrol-oljan. Däremot är det tveksamt om det behövs mer esteradditiv än vad som finns i bra syntetolja... men det blir ju ett marknadsföringsargument. ;o)

Om du bara använder en högkvalitativ syntetolja (helst BMW-longlifeklassad, men det behövs egentligen inte på en 96:a), så behöver du inte oroa dig för att vidhäftningen är för dålig.

Här är lite att välja på:
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tyvärr är det många som har upplevt att motorn tickar högre/mer med just Castrol Magnatec, men den är säkert inte dålig för det.

Alla 5W-40 med API SJ-klassning duger bra!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.