|
|
|
|---|---|
|
Varför finns 96 oktanig soppa kvar? finns det verkligen bilar som behöver 96 oktanig soppa? isf vilka? Jag vet att lite vassare bilar går på 98 oktanig medan vanliga kattade bilar går på 95... ingen som går på 96 vad jag vet... 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! | |
| Jag som lever på att sälja soppa säljer ca 100 liter i veckan, mest till gamla 340 Volvo som borde gå på 98 men har en ägare som är för snål att betala de extra 12 örena. Många mackar har tagit bort 96 helt. | |
|
Misstänkte att det skulle vara till gamla skrotbilar.... men var inte bara tanka i 95 direktk, man får ju ändå tillsätta blyersättning... vill man inte ha i rätt soppa så varför inte ta det billigaste? 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
MIn 535:a tex går skitkass på 95oktan pga av det höga kompet i motorn. (528:an går också sämre) Misstänker att det är samma problem med en gammal volvo 340. ///Jesper |
|
|
MrT, du som vet. Hur mycket vinst gör en mack på bensinen om den kostar 8,99:- i dagensläge? |
|
|
Här kan du se: Länk ///Jesper |
|
|
hmm..Såg nu att det var för diesel :) ///Jesper |
|
|
Från Preems hemsida: Europeisk standardbensin kostar idag drygt 2 kronor per liter (= 300 dollar per ton). På den summan lägger bensinbolagen en dryg krona för att täcka sina kostnader. Så om bensinen bara skulle beskattas med moms skulle den kosta cirka 3,75 kronor. Men staten har bestämt att på bensinpriset ska läggas två fasta skatter förutom moms, nämligen energiskatt 3,61 kronor samt koldioxidskatt 0,86 kronor och då får vi ett bensinpris som ser ut så här: 3,00 Det är vad vi som oljebolag erhåller per försåld liter bensin och det ska täcka världsmarknadspriset samt raffineringskostnader. Det ska också täcka transporter, depåer, stationer, marginaler till stationerna, reklam, produktutveckling, hyror och löner till personal mm. 3,61 energiskatt - fast skatt 0,86 koldioxidskatt (CO2) - fast skatt 1,87 moms rörlig skatt 6,34 Summa skatt per liter bensin 9,34 Är vad kunden får betala per liter bensin Den som tjänar mest på bensinen är staten som oavsett världsmarknadspriser och dollarkurser alltid tar ut 3,61 + 0,86 + moms 25 procent på varje liter bensin. Nästan 70 procent av bensinpriset är skatt. Totalt drar staten in över 50 miljarder i skatter per år på bensin, diesel och eldningsoljor. En genomsnittsbilist tankar 1500 liter bensin per år. Med ett bensinpris på 9,34 kronor betalar han 14 000 kronor. På den summan är 9510 kronor skatt. För en barnfamilj är det nästan ett helt barnbidrag. ///Jesper |
|
|
Vi har fan världens högsta skatter och ändå... måste vi skära ner.. låter som om pengarna försvinner på någonstans på vägen... 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
| I bidrag till folk med röda mössor som inte arbetar och bränner ner charkbutiker etc..... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det är ju bristen på vinst på bensinen som gör att alla mackar är korv och godis kiosk,video, mjölk mm. och annat som inte har där att göra!! jag vill inte stå i en korvkö när jag ska köpa en lampa eller betala bensin :)) För 15 år sedan så räckte det att en tankare smet så var dagens vinst borta på bensinen, enligt en mackägare jag var bekant med och som hade en medelstor BP mack. Förmodligen inte bättre idag. ///MVH Hasso Länk |
| här har i mitt hemland har de 99 blyfri,vad är den bra till?jag tankar röd 98 i min 535 vet ej om jag tankar rätt | |
|
LME. Vi har en förtjänst på ca. 25 öre litern ( Statoil ) och det stämmer ganska bra att om man har en smitare så har man sålt bensinen gratis den dan, eftersom många bilar rymmer uppemot 70 l nu för tiden. Det är just därför alla mackar måste ha korv, godis och mjölk så också vi stackare överlever. Hos oss kan ni föresten fortfarande handla en del resevdelar till bilar, bara en sån sak. ( Detta var väl inte reklam ??? ) |
|
|
Hur kommer det sig att JET , DinX mfl har så mkt lägre priser? Då försvinner ju hela deras vinstmarginal jue! Köper de in billigare / sämre soppa då eller? 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Mugge, de har ju ingen personal som ska ha betalt. Anledningen att bemannade stationer har dyrare soppa beror på servicen, och öppentiderna med bemanning. Annars är det samma soppa. |
|
|
Mr.T> Tycker om er:-) Har redan fått min sjätte!!! bonuscheck på mindre än ett år... Faan jag blir mörkrädd när jag tänker på hur mycket jag egentligen tankar...innan jag flyttade upp till Samojedien för å jobba var jag glad för en check per år typ:-) *BAWORAK* |
|
|
Bra SvanteE, det är såna som dig vi tycker om "stammisar". |
|
|
Kan man inte få bli "platinakund" eller ngt:-) Fast en liten sak jag irriterar mig på är att det pratas så vackert om ett specielt guldkundskort...det är vackert det:-( En liten klisterlapp att sätta på baksidan av det vanliga kortet... *BAWORAK* |
|
|
Tankar Shell. Dels för bra rabatt genom jobbet och dels för att Shell känns som en av de kvarvarande bensinmackarna till skillnad från Statoil exempelvis som till och med heter ICA Express här i stan (suck). På den Shellmacken där jag brukar tanka är det övervägande biltillbehör i butiken. Har till och med köpt grenrörspackningar till vinterbilen där. :) |
|
|
SAmma sak med Shell som med Statoil ju :) Var väll dessutom Shell som började med närbutikköret genom sin Select. Är väll bara OK kvar som är någorlunda riktig mack. (Om man bortser från enskilda statoilmackar på landet) ///Jesper |
|
| Är man en kontokund så får man ett guldfärgat kort på statoil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.