|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Claes Tingvall ville förbjuda E21 i Sverige på grund av dess vinteregenskaper... | |
| Vem är Claes Tingvall ? | |
| Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör | |
| Är inte han också mannen som lanserade nollvisionen? | |
| Densamme | |
| Han ansåg väl att nollvisionen var en omöjlighet sålänge E21:or rullar på våra vägar. :-) | |
|
Haglund 2306 ang. ditt tips om vinterkörning med 4WD. Det är ingen hit att dra i handbromsen på en iX om vi bara ska prata BMW ( och det ska vi väl? :-) ) Då har man snart en trasig fördelningslåda. Dom är dyra har jag hört. Jag vet inte hur det är på t. ex Audi eller Subaru... Bjoerck Du menar väl inte att ALLA E30 är dåliga på vintern? :-) MVH // Jörgen (som ler när det snöar) 325 iX - "weather or not" |
|
| jörgen nymann: iX kan jag inte uttala mig om men den borde vara betydligt bättre i halka än den bakhjulsdrivna varianten. | |
|
Jörgen: Det har du helt rätt i. De 4WD som jag har kört har inte varit BMW dessvärre, utan Haldex-bilar och de skall tydligen inte låta bakhjulen driva om man rycker i handbromsen. Något elektroniskt bjäfs. ;) Dock så rycker man ju ganska fort så det är nog inte så farligt på ix heller har jag en känsla av. Men det är jag inte säker på som sagt. |
|
Aldric |
bjoerck: det ska till en ordentlig titt på eventuella modellemblem om man ska komma ihåg att man åker E30 när man kör en iX på halka .. ;). Det är som natt och dag, inte så konsigt kanske. Gott om extra tyngd och 4WD. |
|
Är det någon som kan berätta hur de gör på SBP med iX modellerna? Kör de dem i bromsprovaren? Jag ska och besiktiga min quattro den 9/2 och har hört att audi har skickat ut ett PM och gett nya direktiv vad gäller bromsprovet. Tydligen så skall alla audi quattro förutom URQuattro köras i provaren numera. // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
|
Det är ju inte utan att man känner sig lite orolig över hur diffen ska reagera... // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
|
Körde nyss en 325:a utan diffbroms och servo. Inte lika kul o lätt att sladda som med min. Tungstyrt och lite lynniga egenskaper på ställ. Men det är nog en vanesak! Reflektion bara. |
|
|
???? Jag har då inga som helst problem med min 325TouringE30 (diffbroms), men så har den ju lite mer vikt över bakhjulen... Tycker att den är hejdlöst lättkontrollerad på ställ. Jag brukar tvärnita innan kurvan till rätt hastighet sedan är det bara att kliva på och balansera med ratt och högerfot, är det en tajtkurva är det oftast fördel att bromsa upp ett litet förställ så att man kommer runt ordentligt, annars finns risken att man kommer kasandess på framhjulen i en snövall. Detta är förövrigt ungefär samma princip som jag kört med min volvo 360 samt Manta (diffbroms). Det kan ibland även vara nödvändigt att "pumpa" till gasen lite för att få ut baken i rätt vinkel. Vad det gäller framhjulsdrivet så brukar det funka fint att ha LITE för hög hastighet in i kurvan och lätta på gasen precis innan man börjar svänga, baken kliver ut och man kliver på gasen och gasar sig ur kurvan, hanbromsa upp ställ behövs inte om det inte är en väldigt tajt kurva. *Tilläggas bör att det inte är självklart att maxgas ger maxfart, det är bätre att söka det "spinn" som driver bäst, för mycket sladd sänker bara farten.. Intressant att se föresten på dagens WRC-bilar med effektiv 4WD och korta axelavstånd, de kör nästan inte på ställ längre, bara i tajta hårnålar. Det var mer manligt för när de kom i en 120 blås på grusväg med en fullt uppstäld Manta 400. Men, men... /Niklas |
|
|
Elniko: Asså skillnaden är nog marginell samt vanesak! Men fortfarande förbannat kul! Touringen kanske har några extra kg på bakaxeln. |
|
|
Diffbroms och servostyrning är för mesar! ;))) Jag tycker då att min E30 utan ovanstående är fin och relativt balanserad, går bra att sladda med på snön :) Dock instämmer jag till 100% i att styrningen är väldigt vevig i låg hastighet, och att bilen är tämligen värdelös att transportera sig längre sträckor i dåligt väglag med. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Jag förstår inte vad folk menar med att servostyrning är dåligt för. Tycker det är helt perfekt i min! Passar utmärkt! Fy satan vad tung päronens är! Förstår inte hur man kan gilla den styrkänslan... Men Kalle håll med om att diffbroms gör det lite lite roligare att sladda? mvh |
|
|
DiffSPÄRR är roligare :)))) // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
|
Stavros, Min kommentar angående diffbroms och servo var mest skämtsamt menad, jag hade inte tackat nej till vare sig servostyrning eller diffbroms :) E30 utan servo har dock fördelen att den har ännu lite bättre känsla i styrningen, man känner verkligen i ratten var bilen är på väg, lätt att dosera vid inspirerande körning och så vidare, samt att jag upplever den lite stabilare i höga farter utan servo än med, kanske bara är placebo. För vardaglig körning hade jag nog dock föredragit servo. Så tycker jag :) Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Heinz_Keller: Ingen av BMW:s fyrhjulsdriva bilar får köras i rullbromsprovare, därempt alla Audi som du säger, även UR Quattron... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.