AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.090

Körteknik i snö och på halt underlag!

Sida 2 av 4
Jag tycker inte ens den var rolig att sladda med. Enligt mitt tycke alldeles för vevig styrning samt oerhört obehagliga retursladdar fick mig att tröttna. E36 är bättre. E30:s rätta element är torr asfalt. Den lätta bakvagnen gör att det räcker med 113 hk för att åka på tvären genom böjarna.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
bjoerck, MANNEN:
Nej nej! E30 är en underbar vinterbil! Varje resa är som att gå på tivoli! Otroligt lättkontrollerad. Jag tror jag nu har tränat så pass mycket att jag skulle kunna sladda runt och in på en fickparkering. =) Jag törs dock inte prova. hehe

Men jag är en njutare av bilkörning ut i fingerspetsarna så det kanske är därför jag gillar E30 på vintern. Enda invändningen jag har är när man är ute på långresa och kör på moddiga vägar. Vid omkörning är den väldigt obehaglig. Men det råder man bäst bot på genom att hålla sig i skinnet och köra om först när man har jättelånga rakor!

E30=underhållande vinterbil för den väldigt aktive föraren!

mvh!
Stavros: Jag skrev att den är underhållande. Jag har kört mycket med E30, E36, E46 och E39 på vintern. E30 är inte i närheten lika trevlig att köra som de andra modellerna när det är halt. Oavsett vad alla E30-puritaner säjer.

E30 är hopplöst usel på att ta sig fram i snö. Där andra bilar dundrar fram genom nysnön står E30:n och slirar. Detta trots nya Gislaved vinterdäck samt 40 kg i skuffen.

Bilen är instabil vid körning på landsväg när det är halt. Oerhört lynnig bakvagn gör att de mest otrevliga kast kan uppstå.

Ytterst otrevliga och ibland totalt okontrollerbara retursladdar kan uppstå. Misstänker att detta hänger samman med den minst sagt veviga styrningen. Föraren hinner helt enkelt inte styra tillbaks innan returen kommer. Drygt 4 rattvarv mellan fulla utslag är i lastbilsdivisionen... Dagens bilar har drygt 2 varv mellan fulla utslag.

Däremot är E30 en helt underbar bil att köra när bra väglag råder. Den har då en körkänsla som de nyare BMW-modellerna inte kommer i närheten av. På vintern är den bara jobbig. Det är inte skoj att åka långresor på helspänn...
Hur är skillnaden att köra automat mot manuellt då? Har själv alltid kört manuellt, men funderar på att byta till en automatare. Man kan ju inte frikoppla, hur bär man sig åt då?
Jag kör med automatlåda. inga som helst problem. Fast jag har aldrig tillämpat frikopplingstekniken när jag fått sladd med manuellt växlade bilar. Tycker det blir så otrevliga returer då. Bättre att lätta på gasen och finna det läge där hjulen får fäste.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
bjoerck: "Ytterst otrevliga och ibland totalt okontrollerbara retursladdar kan uppstå."

Det är just ovanstående som jag INTE har märkt med min! Tycker den är otroligt lättkontrollerad jämfört med andra bakhjulsdrivna bilar. Och framhjulsdrivna! Ytterst sällan jag inte får henne dit jag vill.

Jag har dock aldrig kört någon E36 eller E46. De är naturligtvis stabilare. Men knappast roligare att sladda med? Eller?

mvh
Alla BMW-modeller efter E30 är betydligt lättare att balansera och går att köra fortare med på halt underlag. Jag hade betydligt roligare i min E36 än i E30. Detta gällde dock endast i halkigt väglag. E36 går det att köra fort med i halka utan att tappa kontrollen. med E30 går det bara att jönsa runt på tvären i modest tempo.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Kan skriva under på det bjoerck säger. E30:an är klart överlägsen på torrt underlag, men på is och snö är den bara underhållande med lite pillemarisk. E36 är mycket sävligare i rörelserna och därmed mer lättkontrollerad på dåligt underlag.
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
E30 är kul i vinter. Golf Gti farlig ;) klippte en lycktstolpe för två dagar sen....

E30 är absolut ingen långfärdsbil på snöiga vägar, man får som sagt sitta på helspänn hela tiden. E36 är känns hur säker som helst även när det börjar gå undan men är absolut inte alls lika underhållande om man ska ut och leka.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ok, jag kan gå med på det ni säger. Har ju aldrig kört en E36 så mitt argumentationsunderlag är väl undermåligt. =)

Körde på isen med E30:n förra vintern. Går ju otroligt brett! Och det är mycket lätt att ställa upp förställ inför kurvan o sen balansera upp den igen trots ett riktigt kronhäng! Jag är ju medveten om att det inte går särskilt fort. Det märks o känns. Men ack så roligt det är! Tveksamt om andra har lika kul?! Möjligtvis med en E36:a då om det är så ni säger...

mvh
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Det som jag tyckte var tråkigt med E30:n vintertid var just det att man var tvungen att sitta på helspänn hela tiden. Ibland vill man bara ta sig fram, inte alltid upplagd för rattbus. Moddsträngar ska vi inte ens tala om. Det var dock en mycket vettigare vinterbil när Hakka 2:orna monterades, säga vad man vill om Pirelli, men deras vinterdäck ger jag inte mycket för :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Stavros:
Har du rätt i. På is är det dock förhållandevis lätt att köra brett med vilken bakhjulsdriven bil som helst som har en hjulbas längre än en Toyota Starlet. ;)
Det är med bättre fäste, avsaknad av pulver och högre farter som allt blir svårt och E30:an är ingen utpräglad driftigbil precis även om man skulle kunna tro det.
Det går fort så länge man inte åker på breställ med E30, men får man ut ett breställ med små marginaler i lite högre fart på bra underlag så är det inte lätt med E30. Det kastar ganska fort. :)

Med E36 och många andra bilar (Volvo 360 inräknat!) händer det inte lika fort och kastar inte så förbannat, men det går inte heller lika fort när man har fästet som man ska.

En F1-bil är inte heller lätt att åka brett med. ;)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Hangaround: Ja den är väldigt sladdrig på moddiga vägar. Men faktum är att om man kör som en pensionär så går den som tåget! Å inte ger sig ut och kör om. Att sitta på helspänn ser jag inte som en nackdel. Många förare borde vara mer aktiva.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag skrev inte detta för att jag hade tänkt att ge mig ut i trafiken och testa detta, bara kom att tänka på när jag prövade folkrace för ett par år sedan... då körde jag famkrafsat...

hade varit kul att få testa på det igen....

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
Si
765
Simon01
120dM -08
E36 med diffbroms är väldigt underhållande på vintern, man känner precis var man har den. Dessutom driver den väldigt bra i snön med riktiga vinterdäck på. Den bästa bakhjulsdriva vinterbilen jag har kört är Volvo 142 med nya dubbdäck.
pa
109
patand
520i Touring -02
316g Compact -98
F650GS -00
Säger bara 02 dvs 2002tii... Den var så otroligt välbalanserad så man kunde sitta och sladda en lång bit på raksträcka!

Man gjorde som så att man gav lite lagom gas så man fick julspinn, sedan svängde man på ratten lite så att man fick sladd och sedan kunde man sitta med jämn gas och en hand på ratten och bara parera sladdarna. Svansen dansade då fint fram och tillbaka, när man ville sluta så rätade man bara upp bilen och åkte rakt fram! Har aldrig upplevt något liknande varken före eller efter min dubbel-i. OTROLIGT lätt att hantera sladdar i den bilen. Det var en skoj bil på vintern och man tog sig fram rätt bra också när man inte ville leka. Kan ju bero på att dubbel-in har diffbroms (tror inte de andra 02orna, förutom turbon, har det) iof.

Vad säger ni andra som har kört 02 på vintern?!
02 på vintern, hur kul som helst. Även grusväg :-)

Annars 325ixT E30 och 1 dm nysnö, mycket kul. Bara gasa och se glad ut. 4-hjulssladda inga problem, åker aktern ut för mycket bara att gasa mer så att framhjulen drar mer. Dessutom 6:ans ylande vid 4500-5500 varv är trevlig musik (gamla 2,5 drog knappt under 4000 speciellt med 4-hjulsdrivning).

Annars har hjulgeometrin stor betydelse för hur bilen kommer att bete sig vid sladd.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
patand: Det är lite av det du skriver jag upplever med min. Jag har nån slags diffbroms. Jordens kontroll! Otroligt lättkört o underhållande! Kanske inte i klass med gamla 2002 som jag endast har hört goda rykten om.
852
Sörpan
325xi -02
Den som tycker att E30 är en usel vinterbil har aldrig kört E21... ;)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.