|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte att vi kanske kunde snacka om körteknik på haltunderlag och i snö... då menar jag inte tips som kör försiktigt och håll avstånd... utan mer om kontroll över bilen... hur göra med framhjulsdrift, bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift osv.. kör teknik för kontroll, snabba starter, bromsteknik med eller utan ABS... etc etc... Det finns många kunniga förare här så detta borde inte vara några problem... :-) 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! | |
| Jag kan bara säga att de går brett här!!! | |
|
Rastade en E39:a för en stund sen... killen såg rätt sur ut när han blivit frånkörd av en volvo 440... men det finns fördelar med framhjulsdrift även om det är trist som fasen! 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
har inte alla E39 antispinn... för killen spann som bara den... blev lite förvånad själv... 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
jag å polare hängde på en sur jävla raggar bil i dag.. stor tung skit bil!! e30 med 125 slitna hk hängde på!! sen fett breställ i rondellen å sen var han borta ;) Kör även en volvo s80 med stc de är ganska bra.. men fan så trist.. |
|
| Mugge: Man trycker bara in antikärring knappen(ASC), så kan man sladda fint med e39:or också : ) | |
|
Mondeon min är framhjulsdriven, men är så lätt i baken att den far ut ändå... Ganska kul faktiskt. Och känns säkert i.o.m att drivningen sker fram så man kan "dra" bilen i läge igen..:-) Två bilar är fler än en.. |
|
|
Simon01: "antikärring knappen" HA-HA den var bra :-) Dock har jag noterat att varje gång jag trycker på denna knapp börjar kärrignen låta som F-N. Jag aktiverar henne direkt när jag trycker på knappen(ur systemet). Allt blir normalt då systemet aktiveras igen.... |
|
| ASC+T = Anti Smile Control samt Trist.. | |
|
Har märkt en rätt rolig sak: Var ute och hårdkörde på vinterväg med en bil med haldex-system. Fick jag sladd var det bara att räta upp åt det hållet man ville och sen släppa ratten och ge lagom gas så rätade den upp sig. Förstod inte riktigt hur men det verkade kusligt nog som om den visste åt vilket håll jag ville! =) Är det bara Haldez-systemen som överaskar eller är det här något som händer med alla, fram- och bakhjulsdrivna. Inte hunnit kolla... Kan i alla fall försäkra att Haldex gjort sig förtjänta av sin slogan "Beat the road"! |
|
|
Med min bil (audi quattro -91) så får man se till att aldrig släppa gasen när det börjar resa iväg åt nån sida, för då kanar det bara och blir helt omöjligt att bestämma åt vilket håll man vill. Däremot så finns det inga tendenser till retursladdar. När man kör helt normalt och inte provocerar till något ställ, då är bilen otroligt understyrd, men gasar man till ordentligt så beter den sit nästan som en bakhjulsdriven bil och sladdarna blir väldigt långa, men inga problem att behärska. Med andra ord; är det påväg åt skogen så får man se till att gasa ordentligt! // Erik ---- Hellre 4wd än Fwd! :-) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
En Glenning. Frikoppla och styr i färdriktningen :)) ///MVH Hasso Länk |
| Bra att göra bakom någon som får sladd är ju däremot att köra mot honom bakifrån för han är inte kvar där när man själv kommer dit. Smart, men är det så jäkla säkert...? | |
|
saverman: Det bästa är nog att bara stanna innan man kommer fram till bilen. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Väldigt beroende på bil. Är ingen rallystjärna precis så detta är bara vad jag har kunnat leka mig till och tror på någorlunda själv. :) Framhjulsdrift = Handbromsa dig in på lite ställ i kurvan och gasa dig ur och dra dig ur stället. Skittrist om du frågar mig. Bakhjulsdrift. Snabb kurva = gunga ut ett ställ med baken och åk på stället tills kurvan slutar. Långsam kurva = häng ut baken med hjälp av motorbroms (frikoppla och släpp upp fort). När du fått bilen i rätt läge inför kurvan, frikoppla och plattbromsa med alla fyra hjulen låsta så du glider på sidan tills du kan fortsätta stället och gasa dig genom hela kurvan. Väldigt lätt att gasa för mycket när man haft alla fyra hjulen låsta har jag märkt. :) Fyrhjulsdrift = bromsa upp ett ställ inför kurvan. Använd handbromsen om det behövs. Få så mycket ställ så det känns som att du aldrig kommer att klara det (nosen inåt kurvan) och gasa och styr mot kurvans utgång. Säger inte att det är så man skall göra, men det är så jag gör och tycker att det går hyfsat fort i alla fall. :) |
|
Aldric |
Jag är ännu mindre rallystjärna så jag brukar satsa på att inte ställa upp bilen förrän jag är mitt i kurvan och bara komma ut på sladd. Känns tryggare ;) Går det illa med bakhjulsdrift är det väl mest frikoppla och hoppas på det bästa som gäller, och styra emot. Mer gas lär ju inte lösa nåt. Med iX'n spelar det ingen roll hur illa det går, det är bara att trampa gasen i botten och styra åt rätt håll, eventuellt släppa! ratten så reder bilen ut resten :D |
|
Aldric: Mer gas kan lösa mycket med bakhjulsdrift. Det svänger bättre med fullt ställ än understyrning vad jag har märkt... |
|
| Sladden skall ske i ingången av kurvan. Absolut inte i i utgången. Skall en skarp högersväng tas bromsas bilen till viss obalans uppstår. Ligg så långt till höger som möjligt och glid över mot vänstersidan av vägen för att sedan styra höger. Bilen kommer nu börja sladda. Om inte hjälp till med motorbroms. Sladden kommer ske före kurvan och förhoppningsvis kommer bilens front vara placerad i rät linje mot apex när sladden är över och full gas kan ges. | |
Aldric |
Då har vi väl olika körstilar då Haglund för min is har inte gått rakt fram en enda gång i vinter, händer det nåt så är det att baken kommer farande och det tror jag inte mer gas kan reda ut ;) Men alla blir ju lyckliga på sitt eget sätt, och allra enklast är ju faktiskt att köra försiktigt .. *S* //Moral-Divisionen |
| E30 är den mest bedrövliga vinterbil jag kört. Underhållande men bedrövlig bör tilläggas. | |
|
Håller helt klart med att E30 är en bedrövlig vinterbil. Vet inte hur många gånger jag svurit åt bilen i vinter när man inte kommer upp för nån backe. Men samtidigt är det ju så kul att va ute och sladda runt på snöiga skogsvägar, så leenden har det nog blivit fler av än svordomar. /Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.