AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
861

Bättre (bas)ljud i E39a med std HiFi-anläggning?

oh
11
ohrberg
535iA-00
Hej
Kan någon tipsa om hur jag förbättrar ljudet (framför allt basljudet) i min E39a med std HiFi-anläggning? Idag sitter det 8 eller 10 olika högtalare men jag är van vid bättre ljud från tidigare bilar. Bra tips tas tacksammast emot.

Mvh Pär
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kolla längre ned i forumet "Lågnivå ur en E39" samt en del andra rubriker kanske det finns en del matnyttigt. "Ingo-19 tum" "folke" samt "besfemsiffror" har utvecklat och byggt en del, kanske kan vara till hjälp. Om du har BMWs standardhögtalare så finns det en Sound modul att bygga in, kolla hos handlarn. Om det är HIFIhgt du menar som tillbehör från fabrik fungerar inte den.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
ohrberg: Om du har en Touring: så kan du komma ganska långt genom att se till att bashögtalarna i taket får dämpning mot takplåten det är nämligen plåtrent där på vissa modeller. Sen kan du slänga in en liten baslåda med inbyggt slutsteg i bagageutrymmet signalen plockar du från Nokia basen på höger sida, det sitter en kabelstam där som du kan använda.

Med hjälp av ovanstående enkla handgrepp så kan du dra ner lite på basen på originalsystemet och i och med det få möjlighet att spela lite högre. Sen är det ju inte fel att byta front systemet, men det är lite bökigare....

Obs! Ovanstående tips är inte till för att kvala in till någon ljudbyggar tävling utan ska mer ses som ett tips bland många andra, på enkla lösningar...
oh
11
ohrberg
535iA-00
Mer info:
I min sedan E39 sitter det original Business med CD-växlare i bagaget, HiFi-paketet och Nav/TV. Det sitter slutsteg (tror jag) i bagaget, ingen DSP tyvärr.
/Pär

Mvh Pär
Kr
14
Krille1
528 iA Touring 1998
Fråga till ohrberg: Har själv en E39 med Business stereo, men utan cd-växlare. Misstänker dock att det suttit en växlare i bilen någon gång. Hittar nämligen en kabel med en 3 polig anslutning vid konsollen för CD-växlaren. Har du kollat någon gång hur många anslutningskablar det går till växlaren, och i så fall hur många ledare i resp. kabelhärva? Har försökt få något vettigt svar från den lokala BMW återförsäljaren, men dom verkar inte riktigt veta hur det skall vara. Snälla hjälp mig då det är hopplöst tröttsamt att bara ha radio och band att lyssna på.

MVH: Christer

10 000 mil för mycket?
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Krille,
jag plockade ut min när jag bytte bil och det var 2 kontakter, en 3-polig och en med 5 eller 6 poler. Nu har jag växlaren liggande för jag hittar inte motsvarande kablar i min nya bil. Någon som vet om dom ska vara fördragna om man har en business rds med navi o tv? Borde finnas men var???
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
på BMw:s hemsida står en prislista på tillbehör - fördragning av kabel till CD-växlare = 600:-
så det verkar inte vara standard... o därmed inte sagt att om det e fördragen kabel så har det suttit en växlare innan, bara nån som varit förutseende o kryssat alla rutor!

mvh Danne

390Nm - oljebrännare!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Stente! Har du samma stereo i den nya och den gammla bilen och i så fall vad heter den.
Jag har en Business RDS av märket Philips i min bil, och det finns ett uttag på baksidan som är fyrkantigt med 10 stift i 2 rader, vet ej om detta är till cd men skulle gärna villja veta.

CHS
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
När det gäller bättre bas så har jag kopplat in ett extra slutsteg till en 12" bas i låda som står i bagaget, och så har jag tagit bort plåten bakom armstödet bak för att få in ljudet i kupén. Blev en väldig skillnad. Jag har gjort samma sak med E34 men den har ingen originalstereo.

CHS
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.