|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad är det för olja och vilka klassningar (API, ACEA) har den? Visst är oljor olika! Det är därför det kan skilja mer än 150 kr/litern mellan den dyraste motoroljan och den billigaste! Men man måste titta på hur oljan skall användas! Bara för att en viss olja fungerar bra under sommartid i hårdtrimmade motorer, innebär inte det automatiskt att samma olja fungerar bra i vanliga motorer under vinterklimat... En 15W40-olja är INTE ett optimalt val för vintern! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Pullver: En motor slits "mest" vid kallstarter, därför är det viktigt med ett så lågt kallviskocitetsvärde som möjligt. 5W-40 (eller 5W-50) är en perfekt kompromiss mellan lättflutenhet vid många minus och bra tålighet vid hård körning! Den andra minst lika viktiga "parametern" är API o ACEA-klassningarna, minst API SJ o ACEA A3 Mvh |
|
|
Ja de har ni ju rätt i förstås.... |
|
|
visst har ni rätt! Men jag tror ändå inte det där med slitage är så enormt stor. Kanske om man inte hade motorvärmare eller garage och den fick riktiga kallstarter. Men nu har jag antingen bilen i motorvärmare eller i varmgarage konstant, förutom när jag kör då förståss. Tror huvudsaken är att man kör på lite mer kvalitet olja och inte nå leksaks olja. |
|
|
Jaså du har motorvärmare, ok... Mvh |
|
|
Ganska bra och ha det när man bor i piteå. När det är ner åt -30 känns det ganska skönt om man kan ha i motorvärmare under natten så man får igång bilen nästa dag. Men måste säga att bmw är bra som vinterbil om man vill sladda och få värme fort i kupen. Rattar jhu CRX på sommarn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.