|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej.. har inhandlat en bmw 323 -84 för vinter och har nu fått ett ganska iriterande fel. När bilen stått i Ca: 15 min så låter det som ett riktigt ventilknack när jag startar. Efter Ca: 1 min eller likande slutar knacket och går hur fint som helst. Vet att motorer kan knacka lite vid just kallstart men nu är det upp mot minuten. Böt olja för 100 mil sedan och har gått hur fint som helst sedan dess tills nu. Bilen går ej ryckigt eller nått men det är precis som att det tar ett riktigt bra tag innan oljan kommer upp och smörjer ventilerna när bilen startas på nytt efter att ha stått ett tag. Detta hände igår när jag skulle starta den på morgonen. har alldrig hört detta förut och nu gör den så så fort den har fått stå en längre stund. Om jag kör den varm och sedan stänger av den och startar på nytt så går den som en klocka utan några knack. Tycker det omöjligt kan vara oljan efterssom jag kört 100 mil utan problem och så helt plötsligt få det där knacket. Vad tror ni erfarna vad det kan vara. | |
|
Vilken olja bytte du till? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| jag känner pullver och har för mig att han böt till 15w40... | |
|
om du har bytt till 15w40 kan det kanske bero på det. den tickade inte innan oljebytet eller.. Du ska inte ha mer än 10w.. oljan blir för tjock när den är kall när det är 15w därför tar det ett tag tills den kommer runt i motorn o smörjer ordentligt.. byt till 10w om du har 15w nu o kolla hur det blir sen.. det är mitt tips.. lycka till ........ HAHA ;p ..... |
|
| kolla ventilspelet ! Har för mig att det ska vara 0,25 mm ! | |
|
Nu till vintern skulle jag rekommendera en 5W40-olja! Biltemas helsyntetiska 5W40 är ett prisvärt alternativ, med bra klassningar. 15W40-olja har samma konsistens som koskit när det blir lite kallt ute! Ingen bra olja i allmänhet och ingen bra olja på vintern i synnerhet... Jag är inte förvånad över att du har fått knack-ljud! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag böt till 15W40. Riktig turbo olja som ska kunna användas på vinter. Hehe tål förövrigt 700 grader. Köpt av Turbo marklund efter det att han berättat hur bra oljan verkligen är. Har bytt till den oljan i alla bilar i familjen och den verkar fungera hur bra som helst. Jag ska ta och kicka under ventilkåpan och kolla ventilspelet. Fattar inte hur min olja har kunnat funka 100 mil utan knack och helt plötsligt börjar den knacka när jag startar den? En olja slutar jhu som inte att fungera över en natt. Jag tror personligen att den nya oljan har dragit upp nå skit från nå gamalolja som kanske inte ran ut och satt igen kanalerna (kanalen) som smörjer spridarna eller liknande. Men det kanske är som ni säger. Vad rekomenderar ni för olja om jag byter? ska jag byta till 5 eller 10w40? Är det ingen som råkat ut för detta? |
|
|
är den nån som är säker på ventilspelet? 323 -84 Kall? Varm? |
|
|
Vad är turbo-olja??? Det är namn som brukar sättas på olja av tvivelaktig kvalitet för att lura kunderna att köpa den. En 15W40-olja kanske fungerar i ett tropiskt klimat eller i bilar som enbart körs på bana, men i en vardagsbil i svenskt vinterklimat skulle jag aldrig slå i en sådan olja! Visst kan ny olja lösa upp smuts, men då skall motorn vara bra skitig invändigt! Men har man använt mycket dålig olja innan och/eller har haft väldigt långa serviceintervaller så... En 0W40, 5W40, 10W40 och 15W40-olja är (ungefär) lika tjockflytande när de är varma! Däremot är 0W40 oljan betydligt mer lättflytande än 15W40-oljan, när det är kallt! Desto lägre kallviskositet (första siffran i SAE-klassningen), desto bättre nu på vintern! Kallviskositetsvärdet kan i princip aldrig bli för lågt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Turbo oljan han sålde mej är absolut ingen skit! Du ska no leta läge innan du hittar samma klass. Oljan heter för överigt nått men orkar inte gå ner i bilen och kolla exakt vad den heter. Känd racing olja. Han har förövrigt nyligen skrämt upp en hayabusa till 640 hk.. Nu väntas turbo byte och förväntansfulla 700 hk =) Finns intresset så kolla in på Länk Så ni tror på oljan. Vad då exakt för olja? kunde nån svaret på ventilspelet? |
|
|
Vad har Marklunds turbotrimningar med oljans kvalitet att göra?? En racingolja är inte bättre i en vanlig motor under normala driftsbetingelser! Snarare tvärtom... Dessutom ställer MC-motorer helt andra krav på oljan än vad en bilmotor gör! En MC-olja har oftast väldigt låg (dålig) API- och ACEA-klassning pga att den inte innehåller friktionsnedsättande additiv (på grund av att våtkopplingen i en normal MC-motor inte fungerar bra då). Sedan körs motorcyklar sällan på vintern, vilket gör det möjligt att använda oljor med smalare viskositetsområden. Satsa på en helsyntetisk kvalitetsolja för bilmotorer i stället! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om du orkar så kan du väl kolla upp klassningen som oljan har. Jag kan lova dig att det inte är svårt att hitta en handfull oljor som innehar samma klassning och dessutom har ett bättre visco-område. /Anton |
|
|
Är det en MC-olja som du har slagit i motorn, kan du i princip välja vilken bil-olja som helst som finns på marknaden med ett pris över 50kr/litern, och få högre kvalitetsklassning på den! Här har du lite att välja på: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Klart det inte är mc olja! Men jag skrev om intresse finns. Ville mena med att han säljer seriösa grejjer. Nu tillbaka till ämnet som skrevs i rubriken. Det jag inte fattar är att den gått så bra på oljan i 100 mil och så helt oväntat så bröjar den knacka vid start. Ventilspel ska kollas. Oljan borde jhu fungera som den ska om bilen står i varmgarage några timmar? kan jhu prova med det när jag likaså ska justera ventilerna. Är det nån som kan kolla upp på nåt sätt vilket spel ventilerna ska ha? Både när den är varm och när den är kall. |
|
|
det är inte så att det blivit kallare på sistone?. testa ställ den i varmgarage över natten och starta sen, har du samma fenomen borde det juh vara nåt annat än oljan. om inte.. så?. /mvh jocke - www.raceinorr.com - |
|
|
Ventilspel = o,25mm kall... Vill förövrigt påpeka att jag kör med 15-40 olja från statoil o de funkar alldeles utmärkt på min 23:a... den e nästan tystare när den e kall... enda man kan klaga på är förbrukningen av olja... men de e ju en 20 år gammal bil... Muskeln aus München |
|
|
hmm okej. Det jag inte förstår är jhu att om jag kört bilen varm och sedan låtit den stå i 15 min så det bara är halv temp så tickar den jhu ändå när jag startar och då tycker inte jag att oljan ska vara så trög. Måste vara nått annat. kan det vara stiften som kruppar eller? Jaja ska skruva idag å ställa in ventilerna. får väll se då annars får vi försöka klura ut nått annat. Ingen som haft samma problem? Måste jhu finnas nån. |
|
|
Nu kan jag medela att oljan är det inte det minsta fel på. Efter att ha kollat i garaget konstaterades det att det var grenröret som läckte lite. lätt som knackningar. Grenröret hade rallat upp lite och gjorde fnys som lät som knack =) Gratis är alltid bäst. Att det kan vara så galet. Tack för alla råd iaf. |
|
|
Måste ju säga att ja håller med Pullver...... Marklund skulle aldrig sälja nå skit grejer.... Nu är ju felet hittat.. Men Marklund är en mycket seriös man.... Så inge skit där i från... |
|
|
Att rekommendera en 15W40-olja för vinterbruk anser inte jag vara seriöst! (om han nu har förstått hur kunden skulle använda oljan...) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Oljor är dock olika. Oljan som satt i min bil var 15w40 som var bytt för 150 -200 mil sedan när jag köpte bilen. Det hördes små knack och lite sånt när jag köpte den så jag böt till marklunds olja och vilken skillnad! Det som hördes tidigare vart helt tyst. Men alla har vi olika uppfattningar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.