|
|
|
|---|---|
| Letar efter en beg e-34 525. Ringde på en annons och han sa att bilen var bra, det enda felet var att motorn tar olja. Vad betyder det är det ett varningstecken på att motorn håller på att ge upp eller? | |
|
Kan vara att kolvringarna är slitna och därmed kommer motorolja in i förbränningsrummet.. Kan man se på att avgaserna är blåfärgade. Eller så kan det vara en spricka i topplockspackningen som gör att det kommer in olja i cylindern.. Eller att ventilkåpepackningen läcker, då kan det försvinna olja... Fråga säljaren vad han tror det är.. Behöver inte vara så att motorn håller på att ge upp. Men ett observandum är det allt.. Två bilar är fler än en.. |
|
|
oftast är det klasikern...dåliga ventil tätningar... Men som Metalmilitia säger, kan det vara något värre! |
|
| varför kan man inte editera..........Metalmilitia!! | |
|
Pelle: Du var på BimmerAbend va? MetalMilitia ÄR en låt med Metallica, så du är förlåten..:-) Två bilar är fler än en.. |
|
| Som total novis på dettta område, vad är värsta senariot? Vad kan det kosta att åtgärda ev fel på verkstad. Bör man lämna in på m-test. Bor i stockholm men bilen finns i ystad. Det är så j*vla svårt att köpa begagnat när man har noll koll på den tekniska delen. | |
|
"Värsta scenariot"...Tja,det blir väl att byta motorn,eller helrenovering av den befintliga..Kostar en hel del att få gjort på v-stad..En test av begagnad bil är alltid bra att göra,antingen M-test eller av en välrenommerad v-stad.. Mitt tips till dig>>>Skippa den bilen, OM den nu inte är superbillig,Finns fler därute.. Mvh Janne. |
|
|
Om du inte vet varför bilen drar olja och inte har mekarvana - köp en annan bil, som Janne skriver! Finns som sagt många E34:or på marknaden... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
hmmm, kan ge en liten inblick i detta med ventiltätningar och byte av dessa...min e30 fick dessa och kamrem bytta i somras, då den drog olja! konstaterade efter komptest att kolvringarna var ok, så jag köpte nya tätningar,toppbultar och toppackning, bytte även kamrem då det ändå var dags! monterade ner insug, grenrör och allt annat, dock bytte jag inte tätningar och kamrem själv då det kändes lite för avancerat. Lämnade det till hjorten här på forumet, som gjorde ett bra jobb! gav 1300 för delar (tätningar,bultar,packning,kamrem och spännrulle) samt lika mycket för arbetet. Vad jag vill säga är att om det bara är en sån enkel grej som ventiltätningarna så behöver det inte vara dyrt att åtgärda, om du hittar ngn som kan det hela! BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
Bmw ludde |
Det är ju inte onormalt att motorer drar olja, frågan är hur mycket ? Mvh Ludde Länk |
|
jag tycker också at man inte skall köpa en bil som drar olja ifall man inte kan laga själv att byta kolvringar på en motor och få det gjort på verkstad bör bli lika dyrt som att köpa en ny bil om det gäller en e34 , ventiltätningar är ju billigare , men det lär kosta fett på verkstad. om bilen drar så pass mycket olja att man nämnder det vid en försäljning är det ju onormalt mycket och då har katalysatorerna fått ordentligt med olja , de brukar gå sönder av det. skulle inte köpt bilen om inte priset var extremt lågt , avgasvärden bir inte helelr bra om det är massa olja som förbränns. Arguing on the internet is like Special Olympics - Even if You win You´re still RETARDED ! |
|
| tror den drog runt litern/500mil | |
|
1 liter på 500 mil är inte helt onormalt på e34:or. Enl. BMW kan dom dra bra mycket mer än det utan att falla utanför.. Har för mig ca 1dl/100 mil. Men kolla ändå upp det.. Två bilar är fler än en.. |
|
|
Kan du inget om maskiner och inte kan skruva själv. Så är mitt råd att man generellt ska backa från sådana bilar alt att någon som kan tar en ordentlig titt på den. Obs; ventiltätningar byter man utan att plocka av toppen, kolven i toppläge och trycksätter den cylindern. Så en sådan sak kostar inte våldsamt med pengar. Men det kan vara helt andra saker som osakar olje rök/ att bilen drar olja! Mats; jodå jag var där;-) |
|
| tusen tack för alla svar! Hoppas att jag får svar på mitt andra inlägg, annars får jag väl fortsätta leta. | |
| En liten varning angående att bara byta ventiltätningarna: Oftast så är även ventilstyrningarna slitna, då de är gjorda i mässing(på M30 iaf) och slits därför ner relativt snabbt. Byter man bara tätningarna, så håller det säkert tätt ett tag, men det kommer troligtvis att börja ryka igen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.