AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.361

Byta hydraliska ventillyftare?

Tjena

Har en 318 med -89 M40 motor i som har knackat lite till och från även varm... antar att det berott på luft/skit i ventilyftarna?
Motorn har bara gått 12000 mil och det sitter trimmkamm i den med som ser fin ut, och garanterat har gått ännu mindre än vad motorn har gått =)
Körde "invändig motortvätt" på den nyligen både med STP:s produkt för just detta och provade samma procedur med en halv liter disel i motorn med...
Numera låter motorn perfekt när den är varm, dock så tickar/knackar den nå oerhört innan den fått upp tempen på oljan... (lika mycket som de brukar göra ca. 10 sek efter kallstart)
som min också gjorde innan motortvätten...

Lutar åt att mina lyftare är slut va?
har provat med olika oljor med:
Castroils mineral 15W40
Castroil SLX 0w30
Qakerstate 10w40

Nu till egentliga frågan =)
Hur mycket jobb är det att byta de hydralsika ventillyftarna??, kammaxeln har jag kollat på och den ser ut som ny...

vart hittar man nya lyftare utan att bli ruinerad??
och kan nån snabbt beskriva hur man går till väga??

Skulle vara väldigt tacksam för svar fastän detta vart alldeles för långt för att de flesta skulle orka läsa det...

Mvh/Micke

"Att köra framhjulsdrivet är som att bli bogserad"
Testa med att sätta hydrallyftaren i ett skruvstäd och värm den med en bra varmluftpistol eller blåslampa. När den blivit varm så pressar du ihop den, i detta läget brukar det komma en kletig massa ur den och efter detta så brukar det bli mycket bättre. Lyftarna är busenkla att ta ur så det lär inte vara några problem för dig.

Ok, så man kanske slipper köpa nya trots allt då.... men hur går man till väga för att ta lös dem??
Måste man bort med kammaxeln och ha specialverktyg, eller går det att komma åt och lossa lyftarna ändå??
Tittade inte så noga på hur det såg ut att sitta när jag hade lös ventilkåpan...

Istället för att skriva sig trött här så är det lättare om du tar av ventilkåpan och kollar. Du behöver inga specialverktyg utan det är väldigt enkelt.

Cy
97
Cyberoid
Alpina B6 3.5 Kat -89 nr. 176/219
318i(s) -88 VarioValve
528i -85
Sådär "jättelätt" vet jag inte om jag håller med om att det är? Man måste ta bort kammen vilket innebär att kamremmen måste slackas och helst bytas. Denna måste sedan spännas (antingen med specialverktyg eller lite på känn) för att tändningen skall bli rätt igen. Tänk också på att inte låta lyftarna torka om du har tänkt att använda dom igen utan låt dom ligga i oljebad.

Henrik Pihl

"Alpina - Bättre än BMW"
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Man måste inte ta bort kammen.
Cy
97
Cyberoid
318i(s) -88 VarioValve
528i -85
Hur skall du då komma åt dom? Förklara gärna hur man tar loss lyftarna utan att lossa kammen.

"Alpina - Bättre än BMW"
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Man tillverkar ett verktyg för att trycka ihop ventilfjädern. Då går det att "lyfta av" vipparmen och ta ut lyftaren. Jag har själv gjort det på en M40 jag hade förut.
Cy
97
Cyberoid
318i(s) -88 VarioValve
528i -85
Ok, det skulle nog fungera!! ;o)
Men det finns inga verktyg som man kan köpa för detta ändamål va?

Henrik Pihl

"Alpina - Bättre än BMW"
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Jag vet inte...har hört rykten om att BMW har ett eget verktyg för detta, men vet inget säkert...
Jag har lirkat ut ventillyftarna utan specialverktyg eller att demontera kammen. Det går.
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Lyftarna får man garanterat inte bort om man inte plockar bort kammen först!!!

Därimot så går det att pilla ur chimsbrickorna som ligger i högst upp i skålen på lyftaren....

Liten rättelse bara. ;-)

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Chimsbrickor?
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Ja, chimsbrickor eller ventilbrickor som man justerar ventilspelet med.

Men.... vänta nu!! NU ser jag, det är ju M40 ni dikuterar.... ?

Nu ska jag inte utala mig mer..... Den motorn har jag aldrig skruvat med... Förlåt!

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Det finns absolut inga shims m40 motorn har hydraliska ventillyftare och det är dessa som i de flesta fall orsakar ett knackande ljud när man startar en m40 motor. Har man tur och om kammen inte är onormalt sliten eller repig kan det hjälpa med att byta bara lyftarna. OCH DET GÅR AT BYTA LYFTARNA UTAN ATT TA BORT KAMMEN BMW verkstäder har ett verktyg som gör detta arbete mycket enkelt (ca en halvtimmes jobb)
Finns det någon som har tillgång till detta verktyg eller har tillverkat ett eget? Skulle du då kanske kunna lägga upp bilder på verktyget och hur man byter lyftare under mektips på denna sida.
Detta skulle vara mycket uppskattat då fel på lyftarna är ett mycket vanligt fel på m 40 motorn
Det finns absolut inga shims m40 motorn har hydraliska ventillyftare och det är dessa som i de flesta fall orsakar ett knackande ljud när man startar en m40 motor. Har man tur och om kammen inte är onormalt sliten eller repig kan det hjälpa med att byta bara lyftarna. OCH DET GÅR AT BYTA LYFTARNA UTAN ATT TA BORT KAMMEN BMW verkstäder har ett verktyg som gör detta arbete mycket enkelt (ca en halvtimmes jobb)
Finns det någon som har tillgång till detta verktyg eller har tillverkat ett eget? Skulle du då kanske kunna lägga upp bilder på verktyget och hur man byter lyftare under mektips på denna sida.
Detta skulle vara mycket uppskattat då fel på lyftarna är ett mycket vanligt fel på m 40 motorn
Visa användare
132
Diesel Anders
535d M-sport F11 -11
Hej jag har en 324td -88 som oxå knackar (tickar) uppe under locket jag antar att det är lyftarna vad tror ni? Är dom smidiga att byta dom med?

Ps. Jag vet att en Diesel knackar men inte som den här...

Mvh Anders

Visa användare
472
w9816
D7 -??
JanneA, här är en variant på temat. "Mitt" verktyg var inte på långt när lika snyggt och funkade väl sisådär, men jag fick åtminstone jobbet gjort...

Länk

Går det att byta utan att ta lossa kammen är det ju inte så svårt ingrepp... skulle vara suveränt om nån vet av om det går att få tag på detta "verktyg" nån stans??
Skulle nog underlätta för många M40 ägare som sakt...

Mvh/Micke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.