|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
vet ej om det är nordic uhr men han ahr iaf en liten dekal på skuffluckan där det står nordic performance men det verkar bytt till nordic uhr. iaf har han stage 2 kittet +annan programvara som han är testpilot för :) sliter loss på 1:an 2:an 3:an å 4:an på automaten med sportläget, annars bara till 3:an "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Personligen har jag inga större erfarenheter av något av alternativen, så mina funderingar är bara personligt tycke och smak . Alt 1. Tycker själv att 9-5 är snyggare före faceliften 2002, tycker även att instrumenteringen är snygg... Bra bagageutrymme, förutom den sluttande bakrutan, men den har ju de flesta kombisar idag. Aeron ska tydligen gå ruggigt bra. Har man ont av turbolaggen kan man ju köpa tomatlådan som tydligen ska fixa den grejen ypperligt. Alt 2. Du har ju skrivit det själv: Trång, snabb och dyr. Alt 3. Vet jag inte ens vad det är för bil. Alt 4. Hade nog själv tittat på 530 eller 530d beroende på hur mycket jag skulle kört per år. Personligen hade nog kampen varit hård mellan en 530 och en 9-5. För samma pris blir säkert BMW'n något år äldre än Saab'en. "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
| Den 9-5 aero jag kört upplevdes inte som ruggigt snabb. Normal prestanda för 230 hk enligt mig. Vet ej om 250-hästaren är ett under av snabbhet eftersom jag inte kört den. | |
|
Håller med bjoerck, det var visserligen ett tag sedan, men jag upplevde inte heller 230 hk 9-5 som ruggigt snabb, utan som man kunde förvänta sig. Bra knuff på mellanvarv, men accelerationen genom växlarna, även i höga farter, var vad man kunde förvänta sig av en 230 hk bil med den (rätt höga) vikten. Vägegenskaperna lämnade också en hel del i övrigt att önska. Däremot verkar det vara en vettig bil för den som söker bra acceleration till rimlig prislapp, kombinerat med praktiska utrymmen och god säkerhet. Jag har all förståelse för att många köper 9-5 aero, särskilt automatväxlad kombi. Ett förnuftigt val med extra knuff under huven. I mina ögon saknas dock körglädje och kurvtagningsförmåga, men övriga familjemedlemmar brukar snarast uppskatta att bilen inte går så fort genom kurvorna. |
|
|
Jag tror många BMW-förare slås av häpnad när de får känna det kraftiga mellanregistret i en 9-5 aero. Tack vare draget i mellanregistret tror de bilen är snabbare än vad den egentligen var. När jag provkörde Saab 9-5 aero hade jag precis kört en bil med betydligt kraftigare mellanregister än Saaben, så inte ens det imponerade! |
|
|
Rob: Tänk på hur saabarnas hastighets mätare är graderad med. :) Inte så konstigt den sätter fart. Jag personligen är inte särskilt imponerad av turbo puckeln i mellan registret. Bilen har hög komfort o är en skön bil att frakta familjen i. Men den är tung, bångstyrig, o allmänt tråkig chassi sättning. 9-3 sportsedan har mycket bättre chassi, men ingen egentlig motor att prata om. Inte än iaf. BMWCS Syd #05392 Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. Länk |
|
|
Jo, det är sant =) , det är vid 130-140 mätaren blir "tätare" först va? Jag har bara kört den "svagaste" 150 Hk-motorn med turbo och där märkte jag ingen nämnvärd turbolag, det kan säkert vara värre på Aeron eftersom större turbo oftast har längre spool-up... På den tiden (-99) hade jag en fruktansvärt seg Audi 100 turbo som drog mer soppa än min 735, helknäppt... Fördelen med 9-5:an är trimvänligheten pga turbon =) |
|
|
Det blev en SAAB 9-5 Aero -02. F-n vad den går :) Tack för era synpunkter. |
|
|
Trimkit till 9-5 2,3 AERO 00- Art.nr.: BU304 ORIGINAL 230Hk 350Nm UPPGRAD 276Hk 434Nm FILTER: 612:- BOX: 6500:- TOTALT: 6995:- GIK Turboteknik AB, Tagenevägen 30, 425 37 Hisings Kärra tel 031-57 12 20 0522-214 07 fax 031-572027 0522-29888 Mvh |
|
|
jewe: Se tilla tt hålla tungan rätt i mun när du drar på ut genom en kurva bara =). MVH Erik |
|
| jag tänker köra otrimmat första året...sen kommer det att hända grejor :). Jag har beställt 19" fälgar och däck så man längtar lite tills det är dax att sätta på sommar däcken:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.