AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.444

Byta bil, jag behöver era råd

Sida 1 av 2
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
Jag behöver era råd.... I mars ska jag bli pappa och efter det att barnvagnen som vi har beställt provades att placeras i bagaget på BMW`n så insåg jag att en kombi nästan är ett måste. Visst fick den plats men det var inte mycket utrymme över till annat. Jag är en person som inte gillar att "hålla på att jävlas" så med sorg i hjärtat så ska 740ín säljas till förmån för kombi. Men jag vet inte vad jag ska köpa och det är där jag behöver era råd. Jag har flera förslag men kan inte besluta mig för vilket...

Alt 1.

Saab 9-5 aero 00-är en bil som jag blev possitivt överaskad av att köra och jag tror att det är en bil som har humana ägandekostnader. Det negativa är att det är en mycket vanlig bil och med tråkig instrumentering

Alt 2.

Audi s4 99- avant, en snabb bil som har 4hjulsdrift. Men den är lite trång och med risk för att den kan bli dyr att äga.

Alt 3

Dodge Durango 99- stor och robust bil som fungerar bra även när man ska ut och fiska (många besvärliga vägar när vi är i stugan). Jag har inte provkört någon Durango men jag kan tänka mig att den blir lite vinglig på landsvägen och att den gillar bensin.

Alt 4

BMW 540 Touring 99- det kommer att kännas som man inte har bytt bil, instrumenteringen ser nästan lika ut som i 740. Jag har aldrig varit så nöjd med någon bil som jag har varit med 740, så igentligen så borde BMW 540 vara det naturliga valet, men samtidigt är man sugen på att prova något nytt.

Helst vill jag att bilarna inte ska ha passerat 8000mil och vara bra utrustade. Max pris ca. 230000:-

Har ni ägt någon av ovanstående bilar så vore det bra att få ta del av era erfarenheter, givetvis så uppskattas allas råd.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Personliga reflektioner:

9-5 Aero. Känns ganska gammal, och jag tror utan att vara Saab kunnig att 00an är den icke faceliftade versionen? Dessutom tyckte jag att den rycker för mycket under gaspådrag i ratten sk "torque steer". Dessutom trodde jag inte att moderna bilar kunde ha så mycket turbolag som Aeron har. Ett betydligt vettigare alternativ vore Volvo V70. Bättre andrahandsvärde och modernarebil.

Audi S4. En snabb och säker bil som du skriver. Också ett frågetecken kring ägandekostnader (försäkring, service och bensin). Frågan är om du "vinner" så mycket utrymme gentemot 740in? Helt klart är avanten mer lättlastad. Kom det inte en facelift i närheten av 99? Kan vara läge att satsa på den faceliftade om man inte vill ha en bil som känns helt omodern.

Inga erferenheter av Dodgen.

BMW 540. Mycket prisvärd, jag kanske skulle kika åt en lite nyare bil och vara beredd på att gå ner i motor. En 530IT måste vara ett utav de bästa köpen man kan göra idag. Underbar motor och mycket bra ägandekostnader. Inte omöjligt att få en lågmilad 01 hos aukt handlare i tyskland för 230.000. Mitt val!

je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
Håller med dig om saaben (facelift kom -02). Jag har varit ägare till en S80 T6 och att köpa en V70 känns lite lika, men det är en bil som lastar bra och har ett bra andrahandsvärde. Jag vill helst ha en svensksåld bil men jag ska besöka mobile.se och kolla priserna på BMW 530IT så kanske jag ångrar mig:)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Vad sägs om alt 5: beställ en annan barnvagn.

Jag är pappa till två pojkar, varav den yngste nyligen lämnat barnvagnsstadiet. Hittills har det inte varit några problem att klämma in barnvagn i de E36 och E46 sedaner som jag har. OK att man fått plocka ut baslådan, men värre är det inte. En E38 måste väl ändå ha mer utrymme i skuffen än 3-seriebilarna.
Jag har även klämt in barnvagn tillsammans med semesterpackning för hela familjen i E36. Det enda jag skulle ha vunnit med en större bil är att det krävs lite mindre funderande när grejorna lastas i bilen, kanske skulle jag ha sparat en halvtimme per gång, sex gånger per år. Den besparingen är i mina ögon inte värd umbärandet att byta från BMW till Saab/Volvo/Dodge etc. En 540 eller 530 kombi är ju en annan sak.
Nåja, nog pladdrat, du gör ju som du vill, men fundera gärna ett tag till.
-Daniel-
får säga att jag har samma erfarenhet som Nockenwelle
äger en 525 sedan och har inte haft några problem att få in en stor barnvagn + packning när jag har dragit iväg
El
338
ElNiko
325iT-92
Alt 6: Köp en gammal XM eller nån annan gammal laståsna att ha de få tillfällen som arnvagnen promt måste med, det skadar ju inte att ha två bilar, ifall frugan vill ta sig nån stans medans man är på jobbet eller så...

Vi bestälde den vagn som tog minst utrymme i bagaget, E30 kombi är ju ingen laståsna direkt, sen ska hunden få plats nån stans också, men honom tänkte vi köpa ett "hund-bälte" till och placera honom i baksätet. Så jag tycker nog att du borde ha plats i bagaget, om du inte har köpt en sån där GIGANTISK Brio-liggvagn...
/Niklas
s-
142
s-w
330iA Touring -02
Hehe det här känns om min avdelning då jag har testat en hel del kombibilar. Av ovan nämnda bilar skulle jag utan tvekan välja en E39 Touring, varför? Jo det är nämligen så att det som är intressant när man har barnvagn är LÄNGDEN på bagageutrymmet. dvs att barnvagnen kan stå längs med.
1. Lättare att lasta för tjejen "det är bara att rulla in den"
2. I vårt fall så hade vi 2 jyckar, eftersom vi fick in barnvagnen i längdriktningen så hade hundarna andra halvan att sitta på istället för som i vissa andra bilar få sitta med nosen tryckt mot bakrutan, hur kul är det i 60 mil!
3. Om du skaffar ett barn till inom en snar period så får du in en syskonvagn utan problem!

Volvo V70 är det jävligt tajt att få in en barnvagn på längden. Saab vet jag inget om mn däremot Audi A6 går det alldeles utmärkt i. Merca Eklasse får man väl in två stycken efter varandra;)

Naturligtvis beror det på vilken typ av barnvagn du har eller tänker skaffa. Vi ha testat en Hesba med småhjul, Teutonia med lufthjul samt en Emmmaljunga syskonvagn.

/s-w
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
Vagnen är en duo och heter Dorjan.
"Frugan" har inget körkort, om hon hade haft det så skulle två bilar vara det optimala. Troligtvis så skulle den ena vara en kompressor laddad 840 :).
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
En fin 540iT kanske?

Länk

Men privatköp är alltid billigast!

Länk

Men nya 3liters-sexan är skitbillig i Tyskland, med tanke på att de kostade runt 400.000 nya...

Länk

Mvh
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Jag skulle nog också välja 530 Touring!

Här finns 4st under 8000 mil som ligger runt 230.00:-

Länk

Länk

Länk

Länk

Att dessa bilar även är rikligt utrustade är alltid trevligt och inte heller ett minus när det är dags att sälja vidare...

Lycka till med bilköpet!
/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
donk330
BYT 740 till volvo 740 så klart.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag skulle välja en MB e-klass.
s-
142
s-w
330iA Touring -02
jewe: Om frugan inte har körkort nu så kommer hon att skaffa det snart det kan jag lova dig! Så många träffar som dessa mödrar är ute på trodde jag inte var möjligt! Utan körkort och bil, inga träffar! Jag skulle inte vilja veta vad dom pratar om på dessa träffar.

Tillbaka till ämnet. Volvo 740 är också tajt! Jag har testat både nya och gamla V70. Som sagt ska du välja riktigt stor kombi så är det E-Klasse som gäller. Både baklucka och baksäte är giganiskt! En fördel med BMW var den delade baklucken vilket gjorde att om man packade lite smart så kunde man lätt komma åt viktiga prylar utan att riskera att allt ramlade ut.

s-w
Ur lastningssynpunkt: MB E-klass.

Ur alla andra aspekter: 530/540. Valet mellan Volvo o Saab är lika lätt som när jag valde ny bil (9-5 2,3T vs S60 2.4T), Volvo känns nyare, bättre och roligare (trodde aldrig jag skulle säga det om en Volvo).
Mitt tips: Mercedes E55 AMG T. Mycket stort lastutrymme samt 354 hästar under huven.

Annars tycker jag att barnvagn väljs efter bil och inte vise versa.
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Durangon är ett mycket bra alternativ. Som du säger är den lite vinglig, det är mest i rondeller o dylikt, på landsväg är den jättebra. Jag har kört 3 olika, en slt 4,7 utan fyrhjulsdrift, slt 4,7 med fyrhjulsdrift, r/t 5,9 med sportsystem, sportfjädring etc.
Absolut roligast/bäst var R/T 5,9. Drack dock 1,9-2,2 normal körning(ganska aktiv). 4,7 med fyrhjulsdrift, 1,7-1,9.
4,7 utan, 1,5-1,7 l/mil.
Jag fördrar utan fyrhjulsdrift för ekonomin, men det är ändå inga större problem i vinterväglag.

Törstiga, men med bra drag, kul helt enkelt.

Jag har en 4,7 utan fyrhjulsdrift för 240 000:- om du är intresserad.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Ska du välja en Audi så ta en A6! En 2,7T från andra hälften av -01 eller senare har 250 kusar, sedan finns det ju också 4,2 med 300-310 hästar och förstås S6 men det blir kanske lite dyr i jämförelse.

En 540i Touring låter väl trevligt!?

//Thorssa
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
Pompe du har mail
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hmm, går emot strömmen här och rekomenderar 9-5:an. Jäkligt säker helt enkelt med allt utom krockgardin (tyvärr!) som standard (Anti-Whiplashstolar, sidokuddar o bältessträckare fram).

Och billig! Halva nypriset för en -00:a el. -01:a (gamla modellen). Köp med automat då deras manuella lådor fortfarande rasar...

En 2,3T kan man lätt trimma med en aning större turbo... =)

Mvh
den skickar man enklast till nordic performance som min morbror har gjort med sin 2.3t, duktigt bra klös i den maskinen trots automat

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Är det Nordic Uhr? Såg någon sida som jag tror hette det? där de hade filmat i kupén på nån 9-5, har aldrig sett en hastighetsnål sätta sån fart...

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.