AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
892

Lilla ljudsystemet E34, koppla om högtalarkablar

Visa användare
91
langante
540iA Touring -99
545iAM -04
Jag har nyss köpt en 520i -88, och tänkte koppla in min stereo (huvudenhet och högtalare).
Jag har två par högtalarkablar (blå, blåbrun / gul, gulbrun) dragna till bilstereofacket.
Om jag förstått rätt är dessa kablar kopplade till en fader som i sin tur går till en förstärkare som sitter vid höger hjulhus bak.

Jag vill ha "rena" vägar från min huvudenhet till högtalarna, så jag tänkte kapa fader/högtalarkablarna vid förstärkaren och skarva ihop dem där, och därefter dra kablarna från fadern direkt till min huvudenhet.

Jag kommer att låta bli att koppla ur strömmen till förstärkaren vid hjulhuset iom att antennförstärkaren som behövs tydligen är kopplad till denna (har antenn i bakrutan).

Jag tror att detta blir den enklaste lösningen iom att jag inte vill dra om högtalarkabler genom hela bilen, när de redan finns där.
Hur har ni andra gjort, finns det ett bättre sätt att koppla allt?
Visa användare
91
langante
540iA Touring -99
545iAM -04
Drog ut "fadern" som hade dessa kablar:

gråsvart blåsvart
gulsvart blå
gul gulsvart
gulröd brun

gul och blå går till hålet för bilstereon, antar att dessa är + poler för vänster/höger, minuspolerna verkar inte gå genom fadern (gemensam - pol för vänster respektive höger sida).

Det största frågetecknet är varför det finns åtta kablar till fadern, jag tycker att det rimligtvis borde vara sex kablar... (två från stereon, två till framhögtalarna, två till bakhögtalarna).

Som det ser ut nu lutar det åt att jag drar nya kablar till fronthögtalarna, och väntar med bakhögtalarna tills det blir varmare (jag måste ändå såga upp hatthyllan för mina 6x9, får dra nya kablar åt dem också).
Har inte skruvat i just denna bilmodell, kanske någon annan vet? Man kan ju alltid ringa ut kablarna med en ohmmeter eller ett litet batteri/lampa. Du har skrivit 2 x gul/svart på fadern, spelar kanske mindre roll, du kanske ser om motsvarande färger kommer fram bak vid förstärkaren. Jag skulle nog kopplat loss huvudmatningen till förstärkaren, remotekabeln behöver ju bara gå från stereon och till antennförstärkaren.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.