AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.091

Hur fort vågar man köra?

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Dubbade vinterdäck är inga högfartsdäck. Hur fort vågar man köra med dom? Vad händer om man kör 220 km/h med dom? :)

Varje däck har en bokstavs beteckning som visar maxhastigheten för däcket. Att köra i 220km/h under en kort stund gör inget förutom att bilen kan bli väldigt instabil, beroende på kvaliten.

/Manray/
Dubbdäck har i regel Q som hastighetskod vilket innebär 160km/h, dock brukar det inte vara några problem alls att ligga i kring 220 men det är inget jag skulle rekomendera dig.
Jag har åkt med kompisens 325 i 225km/h med regummerade dubbdäck... rätt dumt om man tänker på det i efterhand. Men av någon anledning är man inte lika smart bakom ratten ;)
Så mitt råd är att du väntar till våren när sommarsulorna har åkt på.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
däcken lär överhetta och dubbarna kommer att släppa för dig.
Mycket riktigt det Pelle säger, det hänger mycket på kvalite på dubbdäcket, en kompis som har Kleber dubbdäck (udda märke) på sin V70 lossnar dubbarna en bit över svensk motorvägsfart.
Efter en tur i Tyskland med en Golf GTI -00 vintern -00 med Blizzak på kan jag informera att längre autbahn stintar i 160-180 km/h gör däcken obehagligt mjuka och svårkörda, så skall du korsa tyskland med fulllastad bil i 160-180 är det till att ha bättre ( läs:dyrare däck) MEN skall du dra på för att stila på en raka nån enstaka gång duger Q märkt
( MEN tunga bilar t.ex E32/E34 går "bättre" på H el T märkta däck då Q däcken vanligen är för mjuka i stommarna)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
an
643
anlima
735iA -87
Svar till "Tom i norr".

Kör hur fort du vill vintertid , självsanering pågår!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.