|
|
|
|---|---|
|
Dubbade vinterdäck är inga högfartsdäck. Hur fort vågar man köra med dom? Vad händer om man kör 220 km/h med dom? :) | |
|
Varje däck har en bokstavs beteckning som visar maxhastigheten för däcket. Att köra i 220km/h under en kort stund gör inget förutom att bilen kan bli väldigt instabil, beroende på kvaliten. /Manray/ |
|
|
Dubbdäck har i regel Q som hastighetskod vilket innebär 160km/h, dock brukar det inte vara några problem alls att ligga i kring 220 men det är inget jag skulle rekomendera dig. Jag har åkt med kompisens 325 i 225km/h med regummerade dubbdäck... rätt dumt om man tänker på det i efterhand. Men av någon anledning är man inte lika smart bakom ratten ;) Så mitt råd är att du väntar till våren när sommarsulorna har åkt på. |
|
| däcken lär överhetta och dubbarna kommer att släppa för dig. | |
| Mycket riktigt det Pelle säger, det hänger mycket på kvalite på dubbdäcket, en kompis som har Kleber dubbdäck (udda märke) på sin V70 lossnar dubbarna en bit över svensk motorvägsfart. | |
|
Efter en tur i Tyskland med en Golf GTI -00 vintern -00 med Blizzak på kan jag informera att längre autbahn stintar i 160-180 km/h gör däcken obehagligt mjuka och svårkörda, så skall du korsa tyskland med fulllastad bil i 160-180 är det till att ha bättre ( läs:dyrare däck) MEN skall du dra på för att stila på en raka nån enstaka gång duger Q märkt ( MEN tunga bilar t.ex E32/E34 går "bättre" på H el T märkta däck då Q däcken vanligen är för mjuka i stommarna) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Svar till "Tom i norr". Kör hur fort du vill vintertid , självsanering pågår!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.