AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.173

Någon som har byggt in stolvärme i befintliga stolar?

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Som rubriken lyder, jag är lite fundersam på om inte det är enklast att montera in värmeelementen i mina befintliga stolar, istället för att köpa begagnade stolar med värme i. Det har tyvärr inte skrotats så många X5:or, så det finns inget utbud av begagnade stolar till dem.
Så min fråga är om någon gjort det? Jag har sökt, men de som jag har hittat har bytt hela stolarna, vilket jag inte är så intresserad av. Eller finns det någon som tagit isär en stol (exempelvis för att byta trasig klädsel) som vet hur värmeelementet är monterat?
Det enklaste är väl att montera värmeelementet under fjädrarna och bakom ryggstödet, men frågan är om effekten blir tillräckligt bra då?
Eller kan jag tom ha så tur att det sitter ett värmeelement i stolen redan, som bara behöver kopplas in? Bilen är en X5 3,0iA -01.
Alla tips och idéer är välkomna, eftersom det är KALLT med skinn utan värme.....

Mvh Johan

Mvh Johan
Har inte byggt in värme, men däremot har jag bytt sittsensorn för airbagen, det är en matta som ser ungefär likadan ut som värmeslingorna.
Jag har en E38 med skinn och klädde av stolen för bytet, jag antar att det blir en liknande procedur att montera värme, det är inte svårt men tar lite tid.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Johan: på med långkallingarna :))
Jag fick en länk till nån firma som monterade värmeslingor i stolar av Magnus Mörtling ska se om jag har mejlet kvar,(hemma) de sålde också värmeslingor. Under om jag inte såg en prisuppgift från ca 1000 kr stolen eller nått sånt monterat.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

///MVH Hasso
Länk
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
BMW ville ha ca 1000:-/stol för att montera stolsvärme på en E36. Annars är det inte så svårt att göra själv men man måste ha dom på sittytan annars värmer dom inte.

_______
//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Vilken kanonbra länk Hasso! Det är ju inga pengar att prata om, mycket billigare än att köpa bättre beg stolar. Jag sätter nog in värme i baksätet av bara farten!
Så nu är bara frågan hur jag ska lyckas få till det hela med originalknapparna, men det ska nog gå bra...
När jag funderade lite kom jag ihåg att jag har bytt klädsel en gång, och det var inte så himla mycket jobb. Det gäller bara att hitta ett varmt garage, men det ska väl gå att uppbringa tycker jag.
Tack för hjälpen allihopa! Återstår bara att se om någon annan har gjort jobbet och har lite tips att dela med sig av.

Mvh Johan
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Ringde just firman och de hade sålt hela klabbet till Lunds Bilsadelmakeri. De har telefon 046-137670
Ringde dem efter att ha kollat pris på värmare till sittdynan på förarstolen.
Slingan var fastsydd i läderklädseln och alltsomallt kostade bara klädseln 5400kr!!!!
Och den bilen har du tagit in Johan...
Ja jag vet att sitsvärmen funkade då jag köpte bilen men norrlänningar skall ju gnälla eller? ;-)

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hej!
är ju själv halvnorrlänning (mor + far från luleå) så klart du får gnälla...
hur gick den sönder då? inte det gamla välkända knäet i sittdynan hoppas jag?
Då måste det ju vara billigare att köpa en lös slinga och lägga in under skinnet. Om det går! Annars blir det kallt om rumpan för mig också, 10800 kr för stolsvärme är det inte värt.....

Mvh Johan
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Vet inte hur den gick sönder... när hösten kom så funkade den. Efter ett tag så slutade den att funka ibland för att övergå till mer sällan till inte alls... ställer mig ALDRIG med ett knä i sittdynan! Höll på att få ett bryt då besiktningsmannen hängde in i bilen på passagerarsidan och SATTE KNÄET I SÄTET på passagerarsidan då han skulle kolla bältena. Lyckligtvis så funkar det ännu i den stolen...

----
----
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
5400 var bara för sittdyneskinnet dessutom... till EN stol.

----
----
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.