|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
518i slow mobil |
Vad ska man ta för turbo och vad behövs ändras? Kärringar kör Golf. Män kör BMW |
|
Jag tycker du ska köpa en 528 eller en 535 istället. Redan där har du mer effekt än med en turbo i din. Kärringar har fyra. Män har sex ;-) |
|
518i slow mobil |
Kan sätt en femma på att jag har sex oftare än dig... En trimmad fyra är manligt..... Kärringar kör Golf. Män kör BMW |
| Jag vill åsse klämma på en fläkt på avgasröret i min 518 -88! Det e manligare att utgå ifrån en mindre motor! | |
518i slow mobil |
Precis. Det vore sjysst ju. Undrar bara vad SBP tycker om det.... Hur mycket effekt kan det ge vid 0.9 bar tryck och en bra ic? 155-160 hk? Låter det rimligt? Någon med bra tips får gärna svara här eller skicka ett mail..... /Patrik Kärringar kör Golf. Män kör BMW |
|
Hej... Visst är det väl roligt att göra något åt effekten själv,men om du är nöjd med 155-160hk så blir det betydligt billigare och framförallt enklare att byta till en 528/535...och sen har du ju ett betydligt bättre utgångsläga när du vill ha ännu mer effekt.Fast som sagt så är det väl en charm med att trimma det man har i stället för att köpa färdigt,fast bättre eller billigare blir det inte.Förövrigt kan jag varmt rekomendera 535:an...klart mysig motorgång. MVH |
|
|
Ojoj... Turboaggregat, intercooler, grenrör (vad ska man få det ifrån?), åtminstone första biten på avgassystemet (helst hela, helst grövre!), diverse rör och slangar (dyrt!) mellan turbo/intercooler/insug, antagligen annat luftfilter/luftburk, kanske åker på att flytta batteriet. Och en laddtrycksmätare. Och en oljekylare. Sen för att sänka kompressionen behöver du nya kolvar och/eller bearbeta toppen rejält. Och sen göra nåt åt insprutningen. Kanske ny soppapump (motorn rasar lätt vid för mager blandning)? Svetsa ett oljereturrör i oljetråget. Ev lite vattenslangar om du köper ett vattenkylt aggregat (rekommenderas). Dessutom rekommenderas att motorn du ska montera turbo på är i bästa kondition, max 5000 mil sen helrenovering. Och självklart nyservad (eller i samband med monteringen). Och att resten av bilen är i bra skick, t.ex bromsar, däck, stötdämpare, bussningar, motorkuddar. Gärna en grövre drivlina. När allt detta är klart, och du har spenderat 10000-30000 kronor och 1000 timmars jobb, så börjar det så smått hopplösa uppdraget att få det genom besiktningen. Skulle nog oxå tippa på 150-160 hästar max. Och ett inte allt för kul register då volymen är så liten. Definitivt frånåkt av Vovlo Turbo och större BMW. Lycka till! |
|
|
Tjenare Jantelagare! Självklart kan du turboladda din 518. Hade en orörd 318 motor (9,5-1 ikomp).Byggde grenrör på med en Garret T3 med t4 kompressor.Saabs 9000 IC är designad för 518, luftmängdmätare från Volvo turbo (k-jetronik).Pillade dit ett APC system och lite annat.Alla delar beg och billiga.Det ända som måste uppgraderas är kopplingen. Enda tiden på bilen 15,6 141km/h vid 0,7bar.Innan motorn fick nog så laddade jag 1,2bar. |
|
Blykälkeraggaren |
Turbo hahaha!!! sätt i en sexa då har du ju lite bättre pulver att utgå ifrån och ett bättre vrid... lite tjurigt att ha pulver, men inget vrid... Sex cylindrar är manligt fyror är trams |
| Tycker fortfarande att det är häftigare att få ut bra med kräm ur en liten motor än att utgå ifrån en stor. 518 POWER! Det enda som bekymrar mig är SBP. När jag har fixat bilen har jag inga lappar kvar att muta besiktningskillen med... | |
|
-Blykälkeraggaren. Jag ser inte riktigt problemet i att få ut samma eller rentutav mer vrid i hans turbo 4:a som tex 2,5 liters 6:orna har. -Richard. Om 518i slow mobil kastar ut 10000:- på en turbokonvertering så kan jag hålla med om 150-160Hk Men 30000:- då borde han iaf. kunna få ut runnt 200 pollar..... och vridet skulle nog inte heller bli fy skam. Bara min gissning! Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
Blykälkeraggaren |
de stämmer nog...men tycker ändå att han borde ha 6a i o trimmar han den då blir de skoj... Sex cylindrar är manligt fyror är trams |
|
Japp det ju sant, det kan jag bekräfta!! :-) Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
518i slow mobil |
Har bara lust att kasata ut ca 10000 kr max.... Annars blir det för stora hål i plånboken..... Hur bra kommer den dra till hundra från stillastående? Vad ska man ha för grejor i den?? /Patrik Kärringar kör Golf. Män kör BMW |
|
518i slow mobil Om du är händig och förstår hur turboladdning fungerar så bör du ledigt kunna få ut 200hk för 5 lappar enligt recept ovan. |
|
|
Jantelagare eller vis av erfarenheten? Vem vet...? Fördubbla effekten för 5000:-? Inte en chans! Om man kunde få ut 200 körbara och hållbara hästar ur 1,8 liter (för 5000:-!), varför har inte alla småbilar idag då 1-liters överladdade motorer på sisådär 110 häst? Prova att ringa till t.ex gikturbo.se och säg att du har 5000:- och vill få ut 200 hästar ur en 518 -83.....bered dig på asgarv... Strunt samma, varför argumentera..... Lycka till, hoppas att du lyckas (jag menar det verkligen!)! Visa gärna resultatet och receptet sen! |
|
|
Tjenare Rickard! Har byggt ett antal snik turbobyggen. Receptet och tid på 402 finns lite längre upp för en nästan identisk 518i 83a. För egen del så hade jag alla delar liggandes efter diverse turbobyggen samt lånade APC av en kompis. K-Jetronikspruet är gnistat men för 200hk räcker ett orginal Volvo turbosprut. Ingredienserna jag använde skall inte behöva kosta mer än 5000kr. Du skrev även att om motorn gått 5000mil så gick det inte att montera turbo utan helrenovering. Som jag ser det kan en välskött motor med bra komp etc användas utan renovering även om den gått 15000mil. Vill man få ut seriösa effekter så får man kanske satsa lite men 110 hk/l är i stil med vad en riktigt bra sugmotor har kapacitet till. Allt behöver inte vara dyrt och krångligt så det är bara och bygga vidare. |
|
|
Om du är väl insatt i motorteknik är duktig svetsare och har goda kontakter med din lokale bilskrotare så kan man göra fina och billiga byggen. Turbobilar är inte direkt ovanliga idag och det krockas säker nån varje dag så att få tag på beg:ade prylar är inga problem, att koppla ihop dem däremot kräver ett gott handlag. /göran, vintermannen/ |
|
| Ååååh fan vad sugen jag blev nu, grabbar! Fan vad kul det hade varit men vad krävs för att få den besiktigad? Går det överhuvudtaget??? | |
|
Besiktning med stressfläkt har diskuterats till leda. Kort sammanfattning: Nej, det går inte. /göran, vintermannen/ |
|
|
Hvorfor startet dere denne diskusjonen, da? Nå kommer ikke jeg til å få sove på flere netter. Hjernen er gått i evig løkke på ideen om ombygd 518i. Er sinnsykt klar for prosjektet. Jeg lurer på noe av det samme som dere, 518i slow mobil og Venom-X; Hva må man gjøre med girkasse, bakstilling, forstilling, bremser o.l. Jeg har planer om å ta en E30 M3 motor og putte nedi. Denne er jo frekk som f... og det smarte med å bruke 4-syl., mener jeg, er at den ikke er spesielt tyngre og større enn originalt og derfor ikke trengs så mye ombygging. Girkassa bør vel også komme fra E30 M3. Vet ikke om denne passer orig. fester. Bremsene tenkte jeg å ta fra M5, evt. 7'ern. Ventilerte 4-syl foran og massive 2-syl bak. Bakstilling kan vel brukes originalt. Må bare modifisere kardangen. Har tenkt å finne en klokke med diffbrems. Hvordan elektrisk passer har jeg ikke peiling på, som så mye annet. Jeg er bare utrolig keen på få til dette bygget, og hadde derfor håpet på litt tips, akkurat som deg 518i slowmo. Jeg leste om en 2002 med turbo i en utgave av Bilsport nå i høst. Dette er vel samme motoren, bare med forgasser i skillnad (grovt sett). Uansett 4 el 6; Ha ql med din BMW! mvh SindreØ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.