AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.224

Drar vatten på full värme

Upptäckt att min bil drar lite vatten när jag har full gas på värmen, inte mkt.. men det försvinner vatten så jag får upp meddelande om det på check kontroll.. drar jag ner på värmen så håller sig nivån. Nån som kan förklara detta fenomen och va ja ska göra åt det ??
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Låter som läckage någonstans i värmesystemet/paketet. Du har inte upptäck nåt vatten på golvet eller så? Tänkbart att det skulle kunna rinna ner på golvet på förar eller passagerarsidan fram.

Har du fyllt kylarvätska när den har varnat för nivån? När du har värmen på fullt går ju endel vatten in i värmepaketet, rimligtvis mindre när du inte har full värme. Kan vara så enkelt att nivån varierar i behållaren när du utnyttjar värmepaketets fulla kapacitet, även om jag inte har en susning om exakt hur värmepaketet på e34 fungerar.

Sex på alla fyra, roligast så!
ja jag kan ju inte hitta nåt läkage nere vid golvet... men på högsta värme, så kan man känna en svag doft av glykol ibilen. men de kommer inte förräns det är ordentligt varmt.. nu har jag åkt nåra dagar o dragit ner lite på tempen, då verkar allt vara stabilt... vart 17 tar vattnet vägen ?? på 3-4 dagar fick ja hälla i upp till en halvliter.. men inte nu ... fattar ingenting..
kn
310
knudi
535i -92
om det är värmepaketet behöver det inte rinna in i bilen det kan lika gärna rinna ut för det brukar sitte en lite dräneringsslang i underkant på paket historian som gör att det ska rinna ut om det läker. e inte säker dock om det är så på bmw men på andra bilar har det vart så

/Steffee
eftersom det finns en svag doft av glykol inne i bilen när jag brassar full värme så måste ju vattnet komma in i värmepaketet på nåt vis ?? men , varför bara på full bössa ??
knudi: Jag har faktiskt samma problem med min bil att jag hela tiden måste fylla på i kylaren, och jag har sett att det droppar under bilen från någon slags slang som sitter precis under värmepaketet, men jag har hela tiden trott att det var kondensvatten från AC:n. Är det så att jag har ett läckage på värmepaketet då alltså om det droppar från den där slangen? Kan man laga läckaget på något sätt utan att behöva byta själva värmepaketet, tex löda ihop eller kanske köra med någon slags tätningsplast eller så?

Mvh Jögge
kn
310
knudi
535i -92
ja jag skulle inte köra i kylarcement eller så utan antingen ta ut paketet och löda det eller leta ett på skroten om ett nytt e för dyrt. men ett nytt kan la inte kosta så förbajjat mycke och då e det fräscht. jag hade lös övre kylarslangen på min för o tömma ur lite gammal glykol o få in nytt efter som jag hade för låg fryspunkt. och när jag lossade den så kom det ut en stor klump ur den slangen. Och det säkert för att kylarna har läkt nån gång. jag ser att dem har bytt den på kmin bil. så lägg inte i nå cement utan laga istället. Mest troligt så har du paket läckage jag känner oxå en svag glykol lukt ibland inne i bilen men det får vänta till somarn om det inte blir jätte akut.

/Steffee
Ev. läckage kan mycket väl rinna ut genom dräneringsslangen, kommer ut i närheten av växellådan under bilen. Om det droppar vid denna årstiden så är det ju definitivt inte kondensvatten.
Tätningsmedel/kylarcement är nog inte att rekommendera, och lödning av värmepaketet går knappast, det är aluminium/plast.
Kan vara så att små utvidgningar osv sker när man kör max värme osv som gör att nån spricka eller så läcker.
Kolla först så inte värmeventiler och slangarna runt dessa ute i motorrummet läcker, mycket enklare att fixa än att demontera hela värmepaketet.

FP
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Ett tips för att utröna vad det är som droppar ur dräneringsslangen är att ta yttepyttelite på tungan. Glykol (i alla fall den gröna, den röda har jag inte ätit än) har en mycket söt smak. Vanligt kondensvatten smakar mest skolmat, alltså ingenting.
ja.. eftersom fenomenet endast uppstår på full värme.. så känns det ju inte sådär jätteakut..
riva så man kommer åt värmepaketet ser ju ut att vara ett jättejobb åxå, va ja har sett på diverse bilder. Kylarcement är nog inget jag törs ge min in på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.